Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHa már hiányzott, most megnyugodhat: Szujó Zoltán visszatért
További Kultúr cikkek
- Terítéken Menczer Tamás beszédstílusa, kifigurázták, mémek, dalok születtek róla
- Meghalt Olivia Hussey, aki Júliát játszotta Franco Zeffireli adaptációjában
- Snoop Dogg vett egy szatyornyi problémát
- Maggie Smith halálával egy korszak véget ért, de a Downton Abbey nem felejt
- Mutatjuk, melyik alkotás volt 2024 filmtörténeti szenzációja
A belföldi utazás témájú podcast célja az ötletgazda-műsorvezető szerint elsősorban a hazai barangolás, az informatív szórakoztatás, konkrét kontaktokkal, ötletekkel megspékelve.
Gyerekként rengeteget utaztam Magyarországon, főleg a nagyszüleimmel, akik szinte minden hétvégére szerveztek valamilyen kirándulást Békés megyéből. Aztán a Forma-1 utazó riportereként bejártam szinte az egész világot, szóval az utazás meghatározó létformává vált számomra. Régebben rengeteget olvastam útikönyveket, a klasszikus Panoráma útikönyvek sorozattal kezdtem, aztán jött a Lonely Planet és társai, és pár éve, még a hazai bumm előtt beleszerettem a podcast műfajába. Sok, főleg angolszász országokban készülő podcastot hallgatok.
− mondta el Szujó a podcast keletkezési körülményeiről és az indíttatásról, hozzátéve, hogy szerinte a podcastek piaca a tartalomgyártásban jelenleg egy olyan piac, mely folyamatos változásban van, még nem kiforrott igazán, ezért ha bárki azt mondja magáról, hogy ismeri, az nem mond igazat. A sportriporter szerint egyébként Magyarországon nincs sok utazási podcast, inkább videós tartalmak és blogok jellemzőek, de ő kifejezetten hangzó formátumot képzelt el, mely csak az egyik érzékszervünket veszi igénybe, közben lehet főzni, sportolni, autót vezetni vagy akár tömegközlekedni. Az persze fontos, hogy a műsorvezető személye hiteles legyen, illetve képzett hangja legyen.
Az Itthon menővel az lenne a cél, hogy ha valaki elmegy egy hosszú hétvégére valahova az országban, útközben meghallgassa az adott desztinációról szóló műsort, és már felkészültebben érjen oda.
A műsorban rengeteg kontakt, elérhetőség, cím, nyitvatartási idő, weboldal és menetrend szerepel, egyfajta Lonely planet-szemlélet hatja át az egészet,
szóval az útnak indulóknak a tervezést segíti. A podcastben kiemelt szerepet kap a gasztronómia, a helyi alapanyagokat felhasználó éttermek, bisztrók bemutatása, népszerűsítve ezzel a fenntartható turizmust.
Szujó és csapata alapkoncepciója az volt, hogy teljes függetlenséget élvezve, az egyéni tapasztalatokra hagyatkozva készítik a műsort, nem engedve utat a helyi éttermek, cégek megkeresésének. Az epizódokban szerkesztő-riporter készít kisebb anyagokat a helyiekkel, olykor történetek is elhangzanak, Noszvajon például az egy ideje ott élő Csernus Imrével.
Nagy utat jártunk be a kilenc epizód alatt, hiszen a podcast szerintem alapvetőn egy intim műfaj, ahol nagy igazságok hangzanak el, én ha ilyet hallok, akár másfél óráig képes vagyok hallgatni. De az utazási podcast funkcionális műfaj, tehát nekünk is tanulnunk kellett, amit tekinthetünk egyfajta műfaji kísérletezésnek is.