Dinyés Dániel: Az operaénekessel az történik, amit Ókovács Szilveszter elhatároz
![BP-0823](https://kep.index.hu/1/0/4133/41337/413373/41337385_e996e35ed3964eff5b4d0b181a73e76d_wm.jpg)
További Kultúr cikkek
-
Közösségi szerződés biztosítaná a MOME jövőjét és az egyetemi közösség stabilitását
- Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban
- Nyáron újra megnyitnak a Notre-Dame tornyai
- Kakas Márton alaposan helyre tette Jókai Mórt
- A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett
Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője úgy látja, a kikérő intézményének februártól történő megszűnése nemcsak a vidéki operajátszást lehetetleníti el teljesen, de a vidéki koncertéletet is. Eddig ugyanis az Operaház engedélyezhette, hogy a fővárosban fellépő énekes a próbaidőszak alatt vidéken is próbáljon, ezután ez nem lesz lehetséges.
Ők, a vidéki nemzeti színházak igazgatói és zenei vezetői első körben nem szeretnének mást, mint leülni beszélgetni az Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel, aki szerintük egyáltalán nem érti és nem ismeri a vidéki színházak valódi problémáit, viszont intézkedéseivel egyszemélyes intézményként kívánja meghatározni az egész ország operajátszási gyakorlatát. A szegedi zeneigazgató szerint azonban ez oda vezethet, hogy az opera műfaj közönségét is elveszítjük. Merthogy vidéki operajátszás ilyen körülmények között nem lesz.
A zenei vezetővel az arútluKban arról beszélgettünk, hogy
- a vidéki színházakban gyakorlatilag nincsenek szerződött operaénekesek, illetve nagyon kevesen, akik erre tették fel az életüket, de másból próbálnak megélni,
- már most van olyan operaénekes, akinek egyetlen budapesti próba miatt kellett lemondania egy egész turnét,
- a budapesti operaház műsorpolitikája lehetetlen, hiszen míg nálunk évi 17 premiert tartanak, a köztudottan sokat játszó milánói Scala kilenc bemutatóval is beéri,
- egy énekes a budapesti operaházban kétszer-háromszor annyi gázsit kap egy kis szerepért, mint amennyit egy főszerepért tudnak fizetni vidéken,
- van olyan diplomás operaénekes, aki nyaranta zöldséget árul, hogy megéljen, kollégája műkörmösnek tanul,
- a szegedi színház kórusában 30 énekes van, és ezzel ők szerencsésnek mondhatók,
- hogy az általa rendezett Don Giovannit úgy kell színpadra vinni néhány hét múlva, hogy két énekese a kikérések megszűnte miatt máris kiesett a rendszerből,
- hogy az Ókovács által elképzelt rendszerben ezentúl vagy elmaradnak előadások vidéken, vagy olyan színvonalon valósulnak meg, amire a néző nem szívesen vált jegyet.
Korábbi adásainkban meghallgathatták, mikor kezdett el komolyan énekelni Szemenyei János, mire fókuszál a jelenleg forgatott, Blokád című film, mélyrepülésben van-e az X-Faktor, hogyan lehet közpénz nélkül sikeres filmet forgatni, Bányai Kelemen Barna elmondja, milyen is Csernus doki, kollégáink a pályakezdő színészek nehézségeiről beszélgetnek, de hallhat arról, hogy Puskás Tamás szerint miért pótkávé az online színház, hogy Grecsó Krisztián miért tért vissza a lírához, amelyet sosem hagyott el, és azt is megtudhatja, milyen írók kerültek a magyar írókat összegyűjtő kötetbe, és hogy a zeneiparban túl magas az áfateher. Takács Katalin mindig mosolyog, Nagy-Kálózy Eszter is visel néha páncélt, Mécs Mónika producer pedig ilyennek látta Enyedi Ildikó legújabb filmjét.
(Borítókép: Dinyés Dániel. Fotó: Bodnár Patrícia / Index)