Divat és szecesszió találkozása a fasorban
További Kultúr cikkek
- Azahriah hatalmas durranásra készül
- Tavaly felrobbant a Balaton, idén újráznak
- Lukács Sándor: Számomra az írás teljesen egyenértékű a színészettel
- Márkó és Barna Síkideg: Milyen értelmi szinten van az, aki viccből durrantgat?
- Magyar elismerés a Golden Globe-on; Demi Moore 45 éves pályafutása alatt most először zsebelte be a díjat
Az Iparművészeti Múzeum egykori főigazgatójának lakhelyéül szolgáló szecessziós Ráth György-villában a századforduló ipar- és képzőművészetének legnagyszerűbb tárgyait tekinthetjük meg. A korabeli enteriőrként berendezett épületben látható január 21-étől a Dresszkód: Katti Zoób című kiállítás, amely a divattervező öltözékeit helyezi az egyes terek és szobák középpontjába.
ahogy sétálunk a különböző színvilágú és stílusú szobák között, el sem hisszük, hogy a ruhák nem ide készültek, annyira illenek akár a francia vagy brit művészetet bemutató, de a magyar tárgyakkal teli helyiségekbe is.
A virág- és növényi motívumokkal ellátott estélyik és nappali viseletek reflektálnak a szecesszió különböző tárgyakon megjelenő díszítőelemeire. A Dresszkód: Katti Zoób kiállítás kurátora – ahogy az egész ház szíve-lelke – Horváth Hilda művészettörténész. A megnyitón Cselovszki Zoltán főigazgató hangsúlyozta: az Iparművészeti Múzeum nincs zárva. Az Üllői úti épület ugyan felújítás alatt áll, de a Ráth György-villában fergeteges dolgok szoktak történni.
A Városligeti fasorban található villát 1901-ben vásárolta meg Ráth György, és feleségével együtt műtárgyakkal rendezte be. Halála után a gyűjtemény az Iparművészeti Múzeum tulajdonába került, és a villában meg is nyitott az Országos Ráth György Múzeum 1906-ban. A gyűjtemény felszámolása a szocialista ideológia előretörésével kezdődött: 1954 elején az épület a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeum kezelésébe került, és egészen 2014-ig, a bezárásáig keleti kiállításoknak adott otthont.
A villa 2018 őszén A mi szecessziónk című állandó kiállítással nyitotta meg újra a kapuit, és Horváth Hilda elképzelései alapján úgy rendezték be a helyiségeket a műtárgyakkal, mintha használat közben látnánk őket. Most pedig
Zoób Kati szemkápráztatóan szép ruháin keresztül olyan különleges anyagokkal, díszítésekkel, vonalvezetésekkel találkozhatunk, amelyek harmonikusan simulnak bele az őket körülvevő enteriőrbe, és egyben még inkább kiemelik a műtárgyak szépségét.
A látogatók kapnak egy kis leporellót, amelyen az összes viselet részletesen le van írva – olyan gyönyörűséges szavakkal, mint organza és selyemszatén, zsakard moiré és gyapjúzsorzsett –, és a lapocska a kiállításhoz kapcsolódó programokról is tájékoztat.
A Dresszkód: Katti Zoób kiállításról a hétvégén bővebben, sok képpel is beszámolunk az Index hasábjain.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)