Catherine Deneuve a lányával szerepel a Frankofón Filmnapokon

000 JX33E
2022.02.22. 14:45
Catherine Deneuve és lánya, Chiara Mastroianni, Gérard Depardieu, Sophie Marceau, Audrey Tautou, Charlotte Rampling, Béatrice Dalle, André Dussollier és a nemrégiben elhunyt Gaspard Ulliel is látható lesz március 17–27. között a Frankofón Filmnapokon.

Nincs is rosszabb annál, mint amikor egy francia filmet magyar szinkronnal kell megnézni, és ezt nemcsak azért mondom, mert nagy francia nyelv- és filmrajongó vagyok, de ez az a nyelv, amelynek az erotikája tökéletesen odavész a szinkronnal. Más lesz a film tónusa, ritmusa, hangulata, még a történet fénytörése is más. Nyilván ez más nyelvekre is igaz, a franciára különösen. Ettől azonban nem kell tartanunk a 12. Frankofón Filmnapokon, amely nemcsak a legújabb, díjnyertes frankofón alkotásokat hozza el nekünk, de remélhetőleg a tavaszt is.

A Francia Intézet szervezésében a budapesti Uránia és Toldi moziban, az Art+ Cinemában és a Francia Intézetben, tehát összesen négy helyen 23 kortárs frankofón − francia, belga, svájci, tunéziai, marokkói és kanadai − alkotást nézhet meg a hazai közönség eredeti nyelven, magyar felirattal. A velencei, a cannes-i és a locarnói filmfesztivál versenyprogramjából, valamint Franciaország legrangosabb filmművészeti díja, a César jelöltjei és nyertesei közül több film is szerepel a kínálatban.

Az esemény nyitófilmje François Ozon legújabb alkotása, a Minden rendben ment, amely tavaly Cannes-ban debütált Sophie Marceau és André Dussollier főszereplésével. Megrázó történet, amellyel valamit kezdeni kell: a 85 éves André agyvérzés következtében kórházba kerül, lánya, Emmanuelle azonnal hozzásiet. Az apa megrázó kéréssel fordul a lányához: segítséget kér a méltó lezáráshoz.

Szintén a cannes-i versenyprogramban szerepelt az Elemi ösztön rendezője, Paul Verhoeven valós történeten alapuló romantikus történelmi drámája, a Benedetta Virginie Efirával, Charlotte Ramplinggal és Lambert Wilsonnal a főszerepben. Az erotikával átszőtt filmben az ifjú Benedetta már egészen fiatal kora óta csodatévő hírében áll. Amikor bevonul a pesciai kolostorba, jelenléte alaposan felkavarja a közösség életét.

Az idei rendezvény minden bizonnyal egyik legnagyobb kedvence a tavalyi Césaron a legjobb filmalkotás díját elnyerő Elég a hülyékből című vígjáték lesz, szintén Virginie Efirával a főszerepben. Amikor a 43 éves Suze Trappet megtudja, hogy betegsége bizony nem vicc, úgy dönt, megkeresi a gyerekét, akit 15 évesen szült, és akiről akkor kénytelen volt lemondani. A hivatali útvesztőkben a véletlen társakat is sodor mellé: egy ötvenes, totál kiégett pasast és egy vak, de roppant motivált levéltárost. Így, hármasban vágnak neki a nyomozásnak, amely a lehetetlennél is lehetetlenebb kalandokat tartogat számukra.

Ősszel Velencében volt a világpremierje a 15 César-jelölést kapó Elveszett illúziók című Balzac-adaptációnak Gérard Depardieu-vel a főszerepben. A XIX. századi Franciaországban az ifjú Lucien költői babérokra pályázik. Nagy reményekkel veti bele magát a nagybetűs életbe, a vidéki unalomból Párizs forgatagába, ahol csakhamar a csillogó kulisszák mögé is belát. Egy olyan világba, ahol minden eladó: az irodalom, a sajtó, a politika, a szerelem, a becsület, a lélek. Balzac regényének legújabb filmváltozata modern adaptáció, amely döbbenetes áthallásokat kínál a ma nézői számára.

Megrázó erejű alkotás A fiunk élete című tunéziai dráma, amelyben Farès és Meriem tízéves fiukkal, Azizzal a jól szituált, modern arab családot testesíti meg. Vidáman kocsikáznak Tunézia déli vidékein, amikor megtámadja őket egy terroristasejt, és Azizt meglövik. A film a 2019-es Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Interfilm-díjat, Sami Bouajila pedig a legjobb férfi főszereplő díját nyerte el.

A 12. Frankofón Filmnapokon a francia filmek mellett szerepel egy-egy belga, svájci, tunéziai, marokkói és kanadai alkotás, de az esemény műfajilag is sokszínűnek ígérkezik. Történelmi filmek, drámák, vígjátékok, horrorfilmek, családi film, thriller, krimi, zenés film és több dokumentumfilm gazdagítja a kínálatot. Utóbbiak közül az elektronikus zene egykori úttörőjének harmincéves pályafutását bemutató Laurent Garnier: Off the Record azt is ábrázolja, hogy a mára ikonná vált DJ hogyan járult hozzá a társadalom átalakulásához is.

(Borítókép: Catherine Deneuve és Chiara Mastroianni. Fotó: Martin Bureau / AFP)