Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA szerelem legszebb pontja a csalódás
További Kultúr cikkek
- Majdnem műkincségetés lett a vége, de szerencsére valaki észbe kapott
- Az ő kezükben a jövő nemzedéke, munkájuk most mégis másfajta gyümölcsöt hozott
- Az államtitkár még a Bibliát is átíratná
- Se pénz, se párbeszéd, kifakadt a 75 éves szakmai szervezet
- Az Eurimages támogatásával készül rajzfilm Szabó Magda regényéből
Egyszerre lesz jelen mind a három műfaj (film, színház, zene) a Robert Schumann dalciklusa nyomán készült Dichterliebe – A tizenkét óriás című előadásban, amelyet május 13-án mutatnak be az Átrium Filmszínházban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.
A Dichterliebe dalciklusa ebben az előadásban egy elképzelt szerelem története: olyan szerelemé, amelyhez egy ember is elég. A túlfűtött, hol visszaemlékező, hol dühös, hol lemondó dalok belső történésekről szólnak, nem egy valódi, megélt kapcsolat kínjairól és boldogságáról. A külső és a belső világ konfrontációját emeli ki koncert-film-színházi előadásban a különböző műfajok ütköztetése.
A Dichterliebe azért válhatott az egyik legfontosabb romantikus remekművé, mert talán a legszebb pontja felől tekint a szerelemre, ez pedig a csalódás. Ha csak egy Schumann-művet ismer valaki, mindenképp ez legyen az. Ez az a szempont, ami miatt úgy éreztem, hogy a dalciklus alkalmas lehet egy tágabb világban is, a színház és a film közegében megmutatni a szerelem és a szerelmi csalódás mélységeit
– mondja Hámori Máté karmester, az előadás zenei vezetője.
A három műfaj organikus és harmonikus találkozása Horvát Lili filmrendező munkája, aki a filmes rész rendezéséért is felel. A ciklus tizenhat dalát kísérve felváltva, ám egymásra felelve láthatnak a nézők egy-egy filmjelenetet vagy színpadi történéseket, amelyek együtt formálódnak egésszé a nézők előtt. Az előadást kísérő filmben Boros Anna, Kőszegi Katalin, Nagy Zsolt és Venekei Mariann mellett az a Stork Natasa is szerepel, akivel a rendező korábbi, Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmjében dolgozott már együtt.
Úgy éreztem, hogy egy képzelt szerelem történetét hallgatom a Dichterliebe dalain keresztül. Egy olyan szerelemét, amelyhez egy ember is elég. Szemenyei János személye része volt a felkérésnek: a történet, amelyet én hoztam az előadásba, kifejezetten Jánosra íródott. Ez nem klasszikus értelemben vett színházi előadás, itt három műfaj szerencsés és organikus találkozását kell létrehozni. A színpadi részében talán az a legnagyobb kihívás, hogy ott ne akarjak filmes lenni
– magyarázza Horvát Lili, az előadás rendezője.
A zenekar vizuális és dramaturgiai értelemben is részévé válik az előadásnak. Az eredeti Schumann-dalok az Erkel Ferenc-díjas Balogh Máté zeneszerző feldolgozásában szólalnak meg, Szemenyei János partnere pedig Wrochna Fanni lesz. A rendező asszisztense Fenyvesi Lili, az előadás zenei, művészeti vezetője pedig Hámori Máté.
A premiert követően két alkalommal láthatják ebben a formában az előadást a nézők, május 16-án és május 17-én.
(Borítókép: Felvégi Andrea)