Tom Waits és a mélytengeri gasztrohorror
További Kultúr cikkek
- Meghalt Vic Flick, a James Bond-filmek ikonikus zeneszerzője
- Így öltözködik egy női magyar diplomata a távoli Szingapúrban
- Rangos díjat kapott Azahriah Puskás-koncertsorozata
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
Mácsai Pál igazgató szerint tudomásul kell venni, hogy megváltozott a színházi környezet: az Örkény István Színház évadismertető sajtótájékoztatóján elsőként a internetet, a digitalizációt említette, másodikként a Covidot, amely a a színházi működés alapját vette el, hiszen nem lehetett összegyűlni, és a megváltozott helyzetben úgy kellett megtalálni a közönséggel a kapcsolatot, hogy közben ne veszítsék el a színház művészi horizontját, harmadikként pedig a politikát hozta szóba. Utóbbival kapcsolatban a főváros pénzügyi helyzetét emelte ki, hangsúlyozva:
A városvezetés vitézül próbálja tartani a kulturális intézményeit – köztük az Örkény Színházat –, de azért nem dúskálunk.
Mindez a repertoárban is megmutatkozik: egyrészt a közönségnek újat és új módon kell nyújtani, másrészt meg kell gondolni minden kiadást. Lesz például olyan bemutató, amelyhez nem készül se díszlet, se jelmez: mindig az adott díszletbe tesznek le nyolc széket, és ott játsszák el Ferdinand von Schirach kortárs német szerző Isten munkacímet viselő vitadrámáját Mácsai Pál rendezésében. Az előadás alapfelvetése – a szerző Terror című darabjához hasonlóan –, hogy a közönség bevonásával tematizál, jelen esetben a méltóságteljes megöregedés és halál kérdését.
Rendhagyó Liliom
A bemutatók sorát egyébként október 7-én Molnár Ferenc Liliom című világhírű drámája nyitja, Kovács D. Dániel rendezésében. A címszerepet Patkós Márton, a női főszerepet pedig Józsa Bettina játssza. A klasszikus művet egyáltalán nem klasszikus módon adják elő – kevesebb lesz benne a ligetromantika, mint a jelen korunkra való utalás. Olyan izgalmas formanyelven adják majd elő, mint amilyen izgalmas Szabó Magda Az ajtó című darabjának koncertszínházi feldolgozása volt.
December 21-én mutatja be a társulat a Robert Wilson, Tom Waits és William S. Burroughs nevével fémjelzett The Black Rider című kultikus zenés előadást Polgár Csaba rendezésében. Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatóját pedig Ascher Tamás jegyzi rendezőként: ez április 21-én Jean-Luc Lagarce kortárs francia szerző A várományos című fergeteges komédiája lesz. Mácsai szerint két órán keresztül beszélnek benne, és közben nem mondanak semmit – de mindezt nagyon viccesen teszik.
Hat medúza egy tepsiben
Az Örkény Stúdióban Gáspár Ildikó Henrik Ibsen Solness című drámáját rendezi, Kárpáti Péter írja és rendezi a Tejfakasztó munkacímű, a színészek improvizációira épülő produkciót. Áprilisban Hat medúza egy tepsiben – Mélytengeri gasztrohorror címmel Fekete Ádám készít előadást az apaságról, az évad utolsó bemutatója pedig a Dávid Attila által írt és rendezett Emma lesz, Kerekes Évával. A színház folyamatosan gondolkodik kortárs szerzőkben, de a nagyszínpadra illő darabot nem találtak, olyan művet pedig kockázatos lenne ott műsorra tűzni, amelyből még egy betű sincs megírva.
ÖrkényKör néven megújul a pártolói tagság, a MecénásKÖR tagjai pedig olyan csomagot kapnak, amely az elsőbbségi jegyvásárlás, a kedvezmények és az exkluzív találkozók mellett három nagyszínpadi bemutatón való részvétel lehetőségét is tartalmazza: a színház felfogásában szükség van a polgárok azon körére, akiknek fontos, hogy a színház legyen és működjön.
További változás, hogy korábbi szerepeit megtartja, ám távozik, és szabadúszóként folytatja Dóra Béla, viszont a társulathoz szerződik Friedenthal Zoltán, aki korábban a Pintér Béla és Társulata, a Narratíva Társulat és a Katona József Színház előadásaiban is szerepelt.
(Borítókép: Örkény István Színház)