Te tudod. A te családod. A te céged

BP-3666
2022.07.20. 10:17
A cégvezető letehetetlen olvasmány. Azért kell néha letenni mégis Háy János könyvét, hogy feldogozzuk sodrását, lendületét, igazságát, meg persze azért, hogy, miként azt a jó könyvvel teszi az ember, maradjon valamicske kicsit későbbre is.

A cégvezetőnek nincsen főhőse, legalábbis néven nevezhető főhőse nincsen, de hát kit is érdekelne, hogy ugyan már Jánosnak vagy Gábornak hívnak-e egy cégvezetőt, hisz jelen esetben típusról van szó, egy birodalmakat építő óriásról, egy világot elhúzó valakiről, aki befektet, vásárol, elad, közben kaszál, kalkulál, átcsoportosít, fel- és persze leépít, gyarapszik, növekszik, bizonyít, számol, újraszámol, felemelkedik, fel ebből a nyavalyás plebszből, amely mi vagyunk, szegény mindennapi robotosok, nem kalkulálók, nem nagyban utazók, nem befektetők, alkalmazotti státuszban tengődők vagy még azok se, deklarált kisegzisztenciák, egyik napról a másikra élők, akiknek nincsenek nagyratörő, birodalomépítő vágyaik, rendes ambícióik, de még egy jól eleresztett sóhajuk sincsen, ezért aztán meg is érdemlik tengődésüket.

Na de itt a cégvezető, nevezzük mondjuk Miklósnak, de akár Botond vagy Zoltán is lehetne, Háy nemes egyszerűséggel, csak Te-nek nevezi, mindvégig egyes szám második személyben beszél hozzá, tegezi, mert hát egy cégvezetőt csakis tegezni lehet, szóval itt van ez a Te-nek nevezett ő,

aki pénzben utazik, egyetlen istene, tér-, idő- és mértékegység a megkeresett és tovább befektetett pénz,

az emberi tényezőket, kapcsolatokat is pénzben méri és pénzre konvertálja, beszélni se tud semmi másról, mi több, gondolkodni sem, ő ebben jó, a matek, na de nem ám elvontan, hanem hogy mennyiből mennyi lesz, ha ezzel nem foglalkozhat, akkor elveszett, másnak élni, csak úgy létezni a világban számára snassz és értelmezhetetlen, egész jelleme a pénzügyi sikerek és kudarcok mentén rendeződik, azok mentén építi kapcsolatait s ítéli meg az embereket, és sziklaszilárdan hiszi: bármi történjen a világban, olyan nincs, hogy józan gondolkodással azt ne lehetne valahogyan elrendezni.

De hát egy ilyen nagy formátumú jellem bukása önnön pályafutásába van kódolva, s ezt a pályafutást, ezt az egyébként végtelenül emberi és még csak nem is különleges sorsot írja meg és mutatja be gyönyörűen, tiszta logikával, fokról fokra Háy, a vég felé törő pusztulás egyetlen fázisát, apró rezdülését nem hagyva ki, olyan írói crescendóval, főhősünk életkilátásainak esetében pedig olyan decrescendóval, hogy már magunk is várjuk a pusztulás zeneművének teljes elhalkulását, a totális csendet, a megszűnést, mert hát a Római Birodalom is valahogy így, a teljes megsemmisüléssel végezte.

Háy János regénye három rétegű, legkézenfekvőbb olvasata a magánéleti szál, egy házasságban élő cégvezető lassú, ámde biztos menetelése önnön bukása felé, amikor családját, gyermekeit és feleségét elhagyja egy húsz évvel fiatalabb nőért (ó, be eredeti!), és kezdetben a megfiatalodás és az őrült szexuális megújhodás hevében nem veszi észre, mit is veszített el örökre, mi mindent vágott el, pedig az új nővel nagyobb veszedelem vár rá, mint eddig valaha, mert az új nő olyan ravasz, olyan ádáz, hogy addig, míg a férfi el nem vált, semmire nem hajlandó, döntéseit erkölcsi tételekbe burkolja (én nem leszek semminek a tönkretevője),

Kapcsolódó
Háy János: Vadul nem dúl a vágy bennem, hogy külföldön legyek író

Háy János: Vadul nem dúl a vágy bennem, hogy külföldön legyek író

Szerinte az írónak csak a mű és közte lévő viszonyra kell figyelnie, a többi már marketing.

s Háy épp a nő álszentsége mögé bújtatott, szisztematikusan felépített gonoszságát domborítja ki,

onnan, férfiszemmel nézve, mert azért női szemmel ez puszta önvédelemnek is tekinthető adott esetben, de ugye minden van onnan nézve meg innen nézve, ezért nem érti évszázadok, évezredek óta egymást férfi és nő, ezt a dinamikát, ezt a szenvedélyes elkerülhetetlenséget írja meg Háy, és ha semmi más nem lenne, mint ez a magánéleti szál, a regény akkor is lebilincselő és lélegzetelállító lenne, de itt nem egyetlen cégvezetőről van szó, nem erről az egyetlen Te-ről, Gáborról, Miklósról vagy Jánosról, mert itt vannak a haverok is, a mikro- és makrokörnyezet, a birodalomépítő típusfaszfej, aki negyven elmúltával kifárad a fiatalkorban kötött házasságban,

úgy érzi, egyedül maradt a birodalomépítésért való ádáz és gigászi küzdelemben,

miközben nem vesz tudomást arról, hogy egyetlen családi kiránduláson nem volt jelen, nem tudja, kik a gyerekei barátai, hogy a felesége boldogtalan mellette, azért menekül mindenféle ezoterikus izékbe, mert a fiatalkori élmények és összebújások helyét a pénz utáni hajsza váltotta fel, és már semmi sem az egykor volt az életükben.

A kezdeti magánéleti szálból a regény középső részére társadalomkép rajzolódik, melyből a Kádár-kori félmúlt, az azt követő privatizációs időszak visszásságai, a különböző politikai útkeresések és azok hamis megideologizálásai bomlanak ki, egy egész igazodókból, igazodni próbálókból vagy abban elbukókból álló társadalom és benne a cégvezetők nem is szűk rétege, egy kész szociológiai görbe tükör, majd a harmadik részben a hangnem és az elbeszélő tekintetében is még magasabb szintre emelkedünk, az elbeszélő egy magasabb rendű valamivé, valakivé válik, ő lesz maga a lelkiismeret, egy felsőbbrendű akárki, aki szól hozzád, cégvezetőhöz, és mint ilyen gyatra és gyarló emberhez, hogy vedd már magad észre, vedd már észre, hogy a fontos nem az az életben, amiben te utazol, hanem egészen más, a fontos a család és a gyerekek, az egység, a támasz, ami nélkül, egyedül te sem tudsz üzemelni, de hát te odadobtad őket, ráadásul ostoba voltál, ezért megérdemled, hogy most, valaki más életakaratának bevégződése által téged dobjanak ugyanúgy félre, ahogy annak idején te dobtad a te szeretteidet, a végén pedig összeroppansz, egy kórházi ágyon találod magad, és vége.

Ahogy Háy mindvégig az időben ugrál, az elején folyton előrevetíti azt, amikor már vége, illetve véged, a végén meg azt, amikor még nem volt véged, elképesztő sodrást, folytonosságot és lendületet teremt, és

szinte matematikai pontossággal támasztja alá a tettek és történések következményeit,

logikai módszerrel vezeti le, hogy a dolgok a lehető legkristálytisztábban következnek egymásból, hogy érzékeljük, ez az egész egy hosszú ok-okozati lánc, melyben minden láncszem szépen sorra következik egymás után, csak te még, kedves cégvezető, nem látod ezt, mert elvette az eszedet a szerelem, vagy legalábbis önnön nagyságod visszaigazolásának vágya, mert egy egoista pöcs vagy, semmi más, és ezt a visszaigazolást hiszed szerelemnek.

Háy vehemens, szenvedélyes, olykor a mondat újraolvasására késztető írásmódja (már-már azt hiszed, kisiklott, de az direkt lett ám kisiklatva) és a mögötte húzódó írói indíttatása erősen szubjektívnek érződik, mintha ott munkálna a (mindenkori) cégvezető iránti gyűlölet, de legalábbis megvetés, de ez a vehemens elbeszélői attitűd mit sem von le a regény vagy az írásmód értékéből, az irodalom magánélettől való érintetlenségében nem hiszünk, pusztán megfigyelni és rögzíteni nem lehet, azt belgyógyásznak hívják, kellenek az érzelmek, és hát Háy tele van érzelemmel, tűpontos logikával vezeti le a párkapcsolati érzelmi láncolatokat, a manipulációk természetrajzát, a miből mi letteket, minden történést szenvedélyes racionalitással magyarázva meg.

Mi pedig annyira drukkolunk, hogy a cégvezető elbukjon, hogy megtalálja önnön végzete, és annyira beszippantódunk a történetbe, hogy onnan minket már képtelenség kiszippantani.

Bizton állíthatjuk, A cégvezető az elmúlt évek egyik legjobb, legizgalmasabb, legszenvedélyesebb könyve, olyan racionális logikával láttatva a szerelmek és a szenvedély elsöprő és családszétrobbantó erejét, az érzelmek társadalmi szintű pusztító, de mindenképp család- és társadalomátrendező hatalmát, ahogy csak egy pszichoterapeuta vagy egy szociológus képes, meg persze egy író, aki teremt, aki megteremti a cégvezetőt, ezt a Miklóst vagy Jánost, miközben ő, ha az utcán összefutnak, csak legyint erre a kispénzű, gyenge autóval parkoló, honoráriumból, bérből élő egykori osztálytársra, erre a szegény párára, csak legbelül irigyli rohadtul, mert azt azért tudja, hogy az igazi alkotás, a semmiből teremtés nem a pénz mentén zajlik, nem a számokból és befektetések mentén rendeződik, de ha ennek a gondolatnak egyetlen másodpercig is teret engedne, önnön létezésének lenne vége.

Ám ki menekülhetne el saját félelme elől?

Még egy cégvezető sem. Ő aztán főleg.

(Borítókép: Háy János. Fotó: Bodnár Patrícia / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Vidnyánszkyék kinézték Székesfehérvárt, de ebbe egy másik Vidnyánszky is beleszólhat

Vidnyánszkyék kinézték Székesfehérvárt, de ebbe egy másik Vidnyánszky is beleszólhat

Heten indultak a Vörösmarty Színházért, országos erők csapnak össze.

március 27., 09:34

  • Kultúr
A szocializmusban lemezszerződést sem, most Kossuth-díjat kapott

A szocializmusban lemezszerződést sem, most Kossuth-díjat kapott

A Pszichiátriai Klinika pincéjében léptek fel először.

március 26., 18:31

  • Kultúr
Tízéves rekordot döntött meg a múzeum, őrzi vezető helyét

Tízéves rekordot döntött meg a múzeum, őrzi vezető helyét

Ádáz verseny folyik a látogatókért.

március 27., 06:13

  • Kultúr
Medveczky Balázs sajnálja, hogy kivágták az erotikus jeleneteket a Hunyadiból

Medveczky Balázs sajnálja, hogy kivágták az erotikus jeleneteket a Hunyadiból

Hiszen „akkoriban is szeretkeztek az emberek”.

34 perce

  • Kultúr
Nyáron kezdik forgatni Mel Gibson Passiójának folytatását

Nyáron kezdik forgatni Mel Gibson Passiójának folytatását

A régóta várt folytatásra 22 évet kellett várni.

március 27., 06:48

  • Kultúr
Ilyen Bangert még nem kapott a magyar nemzet

Ilyen Bangert még nem kapott a magyar nemzet

A goblinok már a garázsban vannak.

március 26., 19:25

  • Kultúr
A legsötétebb múlt veszélyeire figyelmeztet a szakmai társaság

A legsötétebb múlt veszélyeire figyelmeztet a szakmai társaság

Azt mondják, „vannak értékek, amelyekre nem lehet árcédulát rakni”.

március 26., 20:35

  • Kultúr
Megtapinthattuk Frida Kahlo ecsetjét, John Lennon selyemsálját

Megtapinthattuk Frida Kahlo ecsetjét, John Lennon selyemsálját

Bécsbe költöztek a Hungarikonok.

március 26., 17:30

  • Kultúr
A Tesco-hűségkártya lassan gyilkol

A Tesco-hűségkártya lassan gyilkol

Aki kiváltja, búmer, aki ellenáll, lúzer.

március 26., 20:42

  • Kultúr
Mi van, ha a borzalom bennünk van, nem pedig odakint?

Mi van, ha a borzalom bennünk van, nem pedig odakint?

Az És miért, hogy az éjszaka lesújt, feldob és energetizál.

március 26., 07:45

  • Kultúr
Meghosszabbították a Munkácsy-kiállítást a Szépművészeti Múzeumban

Meghosszabbították a Munkácsy-kiállítást a Szépművészeti Múzeumban

Húsvéti ajándék az érdeklődőknek.

március 27., 09:42

  • Kultúr
Hollywoodi színésznő járt az Operaházban

Hollywoodi színésznő járt az Operaházban

Több színésztársa is elkísérte.

március 26., 13:38

  • Kultúr
Elképesztő sztárparádét vonultat fel az új Bosszúállók-film

Elképesztő sztárparádét vonultat fel az új Bosszúállók-film

A bejelentett színészek közt vannak friss arcok, visszatérők és veterán legendák is.

március 27., 11:17

  • Címlapon
Fenyő-gyilkosság: ismét hatalmas meglepetést okozott Portik Tamás

Fenyő-gyilkosság: ismét hatalmas meglepetést okozott Portik Tamás

Április elsején folytatódott az ügy tárgyalása.

6 órája

  • Címlapon
Putyin üzent Grönlanddal kapcsolatban: Moszkva figyel és készül

Putyin üzent Grönlanddal kapcsolatban: Moszkva figyel és készül

Erőpróba az Északi-sarkvidéken, az orosz elnök kijelölte a határokat.

7 órája

  • Kultúr
Ebben a korszakban az emberek még tudtak hinni a csodákban

Ebben a korszakban az emberek még tudtak hinni a csodákban

Tisztelgés Harry Houdini és kortársa, Nikola Tesla előtt.

március 25., 06:03

  • Kultúr
Karácsony Gergely szerint szégyen, amit Vitézy Dávid és Magyar Péter csinált

Karácsony Gergely szerint szégyen, amit Vitézy Dávid és Magyar Péter csinált

A főpolgármester szerint szégyen és gyalázat, ami történik.

március 27., 10:05

  • Kultúr
Lipcsében mutatják be négy magyar író új köteteit

Lipcsében mutatják be négy magyar író új köteteit

Hamarosan megnyílik a lipcsei könyvvásár.

március 25., 09:03

  • Címlapon
Lecsapott a TEK Veszprémi Jimmyre, a balatoni alvilág ismert alakjára

Lecsapott a TEK Veszprémi Jimmyre, a balatoni alvilág ismert alakjára

Az otthonában ütöttek rajta.

10 perce

  • Kultúr
Így néz ki Jude Law Vlagyimir Putyinként az orosz elnökről szóló filmben

Így néz ki Jude Law Vlagyimir Putyinként az orosz elnökről szóló filmben

A Kreml mágusa című filmből jelentek meg forgatási képek.

március 25., 18:55

  • Kultúr
Ijesztő trend terjed a tinédzser fiúk körében

Ijesztő trend terjed a tinédzser fiúk körében

Tragédiához vezethet a kamaszok online hergelése.

március 25., 10:17

  • Kultúr
Határon túli magyar diák nyerte a 18. Országos Középiskolai Filmszemlét

Határon túli magyar diák nyerte a 18. Országos Középiskolai Filmszemlét

Szabadkai fiatal győzött.

március 25., 13:51

  • Kultúr
Megérkezett az egyik legjobban várt Star Wars-sorozat új évadának kedvcsinálója

Megérkezett az egyik legjobban várt Star Wars-sorozat új évadának kedvcsinálója

Az Andor második, egyben utolsó évada is bővelkedni fog az izgalmakban.

március 26., 06:21

  • Címlapon
A nap, amikor Körmenden tízfilléresek hullottak az égből

A nap, amikor Körmenden tízfilléresek hullottak az égből

Scherer Péter kosaras sorozata, a Mesél a pálya bombasiker.

1 órája

  • Kultúr
Gérard Depardieu bíróság előtt: Mindig is azt mondták, hogy oroszos természetem van

Gérard Depardieu bíróság előtt: Mindig is azt mondták, hogy oroszos természetem van

Elismerte, viselkedését egyesek durvának tarthatják.

március 25., 12:29