Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- bánky vilma
- max linder
- somlay artúr
- samuel goldwyn
- rudolph valentino
- némafilm
- hollywood
- budapesti klasszikus film maraton
A magyar színésznő, aki Hollywood legnagyobb csillaga lett
További Kultúr cikkek
- Egyre nagyobb az őrület, már 300 ezer nézőnél jár a Futni mentem
- Meghalt a Benjamin közlegény és A királyné nyakéke rendezője
- A lányt elsiratták, pedig meg sem halt
- Egy forradalmár felesége lerántja a leplet a magyar történelem eddig félreismert évtizedeiről
- A Transparency Internationalhez fordulnak az egyik legnagyobb magyar botrány ügyében
Az idei Budapesti Klasszikus Film Maraton egyik csúcspontjaként könyvelhető el a széles vásznon ma már szinte sosem látható film, A sejk fia, ami a hollywoodi némafilmkorszak emblematikus alkotása. Külön érdekesség, hogy az arab hercegbe beleszerető táncosnőt megformáló Bánky Vilma az első magyar világsztárként vonult be az álomgyár történetébe, és olyan magasságokba emelkedett, ahová
sem előtte, sem utána Magyarországról induló színésznő nem tudott.
A színjátszás iránt kiskora óta érdeklődő Bánky Vilmát (eredeti nevén: Koncsics Vilma), aki Somlay Artúr mellett tanulta a mesterséget, korán magához vonzotta a filmipar. Alig 18 évesen, 1919-től kezdett némafilmekben játszani, és a következő bő tíz évét a filmiparnak szentelte. A korábban gépírólányként dolgozó fiatal szinte azonnal a nemzetközi porondra került. Bécsben és Berlinben kezdte pályáját a híres francia komikus, Max Linder oldalán. 1924-ben együtt készítették a 2022-es Budapesti Klasszikus Film Maratonon is látható Max, a cirkusz királya című némafilmet, amelyben Bánky Vilma a cirkuszigazgató lányát, Kettyt játszotta, Linder pedig a lányba végzetesen beleszerelmesedő bohém főhőst. Kettejük könnyed, közönségvonzó mozgóképes kalandjának nagy szerepe volt abban, hogy Hollywood magához csábította később a magyar színésznőt.
A latin szerető és a magyar szépség
A stúdióalapító Samuel Goldwyn hatalmas kampánnyal vezette be az álomgyárban új felfedezettjét, aki azonnal a csúcson kezdett a tengerentúlon. A latin szerető hőstípusát megteremtő Rudolph Valentino mellett A fekete sas női főhősét játszotta. A szívtipró sztár azonnal tovább is vitte őt a következő filmjébe, ami A sejk fia lett. Ebben Bánky Vilma Yasmint, a szegény táncosnőt formálja meg, aki titokban a sejk fiának, Ahmednek a szerelme. Bimbózó kapcsolatukat a férfi rokonai rosszallással figyelik, és mindent elkövetnek, hogy örökre elválasszák őket egymástól.
Az izgalmas, pörgő ritmusú, kalanddal, egzotikummal, erőszakkal és erotikával fűszerezett filmet felújított, digitálisan restaurált formában láthatják a nézők az idei Budapesti Klasszikus Film Maraton programjában.
Bánky és Valentino ezt követően több közös sikert már nem élhetett át utóbbi váratlan és fiatalon bekövetkezett halála miatt. A húszas éveiben járó színésznő karrierje még pár évig töretlenül emelkedett, de a hangosfilm megjelenésével az ő csillaga – hasonlóan a külföldről érkező pályatársaihoz – leáldozott.
Méltósággal háttérbe vonult, és új hivatást talált magának.
Golfozóként még nyolcvanévesen is aktívan játszott, míg ingatlanbefektetéseinek köszönhetően haláláig gondtalanul élt. Az álomgyár sem feledkezett meg róla. Bánky Vilma 1991-ben halt meg, de a hollywoodi hírességek sétányán egy csillag megőrzi emlékét, ezzel örök mementót állítva a világsztárrá vált magyar színésznőnek.