Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMűalkotásnak sem utolsó a földrengésbiztos járda
További Kultúr cikkek
- Nehéztüzérséget is bevetnek az idei előszilveszteri műsorban
- Ennyit keresett az első Deadpool rendezője, sokkolta az összeg
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
Portugália utcáit járva különleges látványba botlik az ember – szó szerint, hiszen a helyi útburkolat (elsősorban a járda), portugálul calçada hepehupás kövei nem mindig a legbiztonságosabb felületek, pláne nem a hét dombra épült, az ősz beálltával gyakran esős Lisszabonban.
Egyetemi tanulmányaim néhány hónapra a portugál fővárosba szólítottak. Korábban még nem jártam az országban, így nem tudtam, az infrastruktúra szempontjából mire számítsak. A reptérről közlekedő metróból kiérve azonnal elfogott az ideggörcs, hiszen a Rato megállónál jöttem a felszínre, ahol első ránézésre kimondottan ijesztő a város elrendezése. Meredek utak minden irányból, a csomópont közepén buszmegálló, a zebra csak jelzésértékű, mert a sofőrök simán áthajtanak rajta, és akkor még ott a legzavaróbb tényező: a bőröndöket a miniatűr macskakövekre hasonlító calçadán kell átvonszolni ebben a káoszban (ekkor még nem tudtam, hogy ez a neve).
Az első napokban folyamatosan Lisszabon utcáit róttuk egy szaktársammal, mivel a szintén ideggörcsöt okozó Navegante (helyi utazási bérlet) még nem készült el, így kénytelenek voltunk sétálni. Szaktársam a kövek méretén csodálkozott – kinek volt ennyi ideje az egész várost körülbelül 5x5 centis kövekkel kirakni? –, én pedig felvetettem, hogy ez a járda biztos, hogy csúszni fog és életveszélyes lesz, ha elered az eső, és nem is értem, hogyan közlekednek rajta az idősek vagy a magas sarkús, esetleg babakocsis nők.
Felvilágosítás portugál módra
Másnap találkoztunk Daviddal, a portugál–venezuelai egyetemistával, akit kiutazásunk előtt néhány nappal ismertünk meg. Miközben az utazási kártyánk igényléséhez szükséges lap leadására vártunk (3 órás sor...) a Campo Grande aluljárójában, David elvitt minket sétálni, majd elmesélte a calçada történetét.
Ekkor jöttünk rá, hogy a calçada a járda helyi elnevezése, és az utcánkat is erről nevezték el. A calçada nem véletlenül néz ki úgy, ahogy, és nem véletlenül borítja egész Lisszabont. A portugál főváros szinte egészét romba döntötte az 1755-ös földrengés és cunami, a tragédia fényében nem csoda, hogy a helyiek földrengésbiztos útburkolattal építették újra a várost.
A calçada földrengés esetén rugalmasan viselkedik, nem reped szét az út, hanem az apró kövek elmozdulnak egymás mellett
– mondja David. Hiába néz ki csúszósnak, a hiányzó vagy kiálló darabok miatt veszélyesnek, földrengés esetén sokkal biztonságosabb, mint a hagyományos burkolat, ráadásul művészi értékkel is bír, hiszen a mozaikhoz hasonlóan funkcionál, látványos külsőt adva a járdáknak, tereknek és arénáknak.
Valódi műalkotás
A járdaburkolás mint mesterség vélhetően Mezopotámiából származik. A köveket az építmények belső és külső burkolására is használták, később pedig az ókori Görögországba és Rómába is eljutott a technika. Portugáliában 1500 körül jelent meg, de csak a XIX. században kezdték el mai formájában alkalmazni. 1842-ben a lisszaboni São Jorge kastély katonai bázisként szolgált Eusébio Cândido Cordeiro Pinheiro Furtado altábornagy parancsnoksága alatt. Ő rendelte el, hogy az erődítmény egy részét fekete és fehér kövekből álló, cikkcakkos mintával burkolják. A feladatot foglyok végezték el, így ők lettek az első „burkolók” (calceteiros).
A minta nagy sikert aratott a lisszaboniak körében, így nem sokkal később a Praça de Dom Pedro IV (ismertebb nevén Rossio) is hasonló átalakuláson ment keresztül. Fekete és fehér mészkővel, hullámmintásan borították be a város központi terét. A 8712 négyzetméternyi járda ma a calçada egyik legismertebb példája.
Éveken belül a város számos járdáját és terét, valamint más városok járdáit is apró mészkődarabokkal borították be, némelyiket mintásan lerakva, másokat azonban csak fehér kővel. A technikát Porto, Guimarães, Faro és Ponta Delgada is lemásolta, később pedig elterjedt a portugál gyarmatokon, sőt más országokban is.
Az egyik leggyakoribb minta a hullám, amely Portugália tengeri múltja előtt tiszteleg. Hajók, delfinek, rozetták és Krisztus keresztje is kapcsolódik ehhez a témához. A calçadák gyakran természeti képeket, madarakat, virágokat vagy geometrikus alakzatokat formálnak meg.
A köveket géppel vagy kézzel, kalapáccsal vágják ki. A kívánt mintát egy formával fedik le, majd az első köveket a forma köré helyezik. A kis köveket nem lehet két milliméternél jobban elválasztani egymástól.
Minél kisebbek a kövek, és minél bonyolultabb a minta, annál hosszabb ideig tart a munka.
Egyszerű burkolatok esetében egy kézműves naponta körülbelül tíz négyzetmétert tud elkészíteni, de ha a minta bonyolultabb, akkor naponta legfeljebb egy négyzetmétert.
(Borítókép: Gáll Anna / Index)