Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA színházat bezáratják, senki sem lehet biztonságban
További Kultúr cikkek
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
- Felrobbantott Duna-híd Esztergomban – így telt Magyarország legborzasztóbb karácsonya
Történelmi tényeken alapul Tadeusz Słobodzianek lengyel drámaíró A zseni című műve, amely Sztálin korába repít minket vissza, de A mi osztályunk című drámát is jegyző író az előadás rendezője, Ascher Tamás szerint „ebben a darabban is kortársi kérdésekkel vallatja a kultúrtörténeti múltat”.
A történetet onnan kezdve látjuk, hogy egy bizonyos Kerzsencev nevű kritikus elmarasztaló cikket ír a Pravdába a világhírű rendezőről, Mejerholdról, és ennek folyományaként most a kritikus és a Mejerhold védelmére kelő, szintén világhírű, iskolateremtő színházi rendező, Konsztantyin Sztanyiszlavszkij is Sztálin szobája előtt várakozik.
Sztálin aztán mindkettőjüket alaposan kifaggatja a művészvilág szereplőiről, akikkel kapcsolatban meglehetősen képben van: egy-egy magyarázó mondatra gyakran ismétli, hogy „tudom”, inkább csak a hiányzó láncszemeket akarja megtalálni, például megtudni, kik vettek részt Vera Alexandrovna Davidova operaénekes partiján, aki iránt a darab szerint gyengéd érzelmeket táplált.
Helyzetgyakorlatok
Elsőként Kerzsencev nyer bebocsátást, aki viszont érthető módon „nincs képben”, hiszen joggal hihette azt, hogy a Mejerholdot elmarasztaló cikke miatt dicséretet kap, ehhez képest raportra hívják, és durva megaláztatásban lesz része – miközben végül persze lakást kap a zsúfolt társbérlet helyett, Mejerholdot pedig annak rendje és módja szerint kivégzik. Egy jó diktatúrában senki sem lehet nyeregben.
Utána lép Sztálin szobájába Sztanyiszlavszkij – a nevét viselő módszer megteremtője –, aki két perc alatt leveszi, hogy a nagy vezér milyen hiú, és elhiteti vele, hogy színházi eszközökkel tudna csiszolni a viselkedésén: helyzetgyakorlatok során mutatja be, hogyan járjon, hogyan gyújtsa meg a pipáját, hogyan tartson szünetet, ha még nagyobb művész, színész akar lenni. Vagyis hogyan tűnjön még hatékonyabb önkényúrnak, hogyan keltsen még nagyobb rettegést.
Sztálinnak pedig hízeleg, hogy egy ilyen nagy művész kitünteti a figyelmével, meg is ígéri neki, hogy Mejerhold – aki a „francia kurva”, A kaméliás hölgy történetét vitte színre, ami Sztálin szerint most nem a legfontosabb – dolgozhat még egy darabig, de a színházát azért bezáratják.
Senki sincs biztonságban
A két embert aztán együtt is látjuk a szobában: Sztálin nem hagyná ki, hogy Kerzsencev megaláztatását Sztanyiszlavszkij is végignézze – sőt, vele akarná végrehajtatni –, és egyáltalán, szembesítse őket azzal, hogy ki mit mondott, ki milyen álláspontot képvisel, ne érezhesse magát senki biztonságban.
Maga írta azt a Pravdában, hogy színházra semmi szükség?
– kérdezi a kritikust, aki bizonygatja, hogy nem, nem, ő épp az ellenkezőjét írta.
És miközben ezek a párbeszédek zajlanak, ahol mindenki próbálja letapogatni a másik szándékát, és igyekszik magának előnyöket kovácsolni, kirajzolódik az akkori értelmiségi és művészvilág krémje Prokofjevtől Bulgakovig, és kiderül, hogy Sztálin jól ismeri ezeket az írókat, zeneszerzőket, operaénekeseket, muzsikusokat, és a műveiket is látta, olvasta.
Megmondtam, hogy Bulgakovot, Mandelstamot, Paszternakot ne bántsák! A tehetségekre vigyázni kell, hiszen ki fogja egyébként megírni a nagyságunkat?
– ad eligazítást a kultúrpolitikájáról a titkárának is, mert középszerű íróktól, költőktől ő sem akar dicshimnuszt.
Háromezer töltény
Sztálin többször látta, a kedvence volt Bulgakov Turbinék végnapjai című drámája, de végül ezt is betiltotta. A zseni című előadás végén háromezer kivégzést ír alá – ez háromezer töltény jelent –, a falra vetített névsorból pedig látható, hogy a diktatúrát senki nem élte túl, ha nem végezték ki, akkor súlyos betegség végzett a kor művészeivel, kivéve Vera Alexandrovna Davidovát, aki 1993-ban halt meg.
Valós szereplők népesítik be tehát a párbeszédekből kirajzolódó világot, bár arról nincs megbízható adat, hogy a Művész Színház megalapítója, az egyetemes színházművészet óriása, Sztanyiszlavszkij járt-e valóban 1937 telén Sztálinnál, de járhatott volna, véli Ascher Tamás, mert minden egyéb, ami a másfél órás Słobodzianek-darab történelmi háttereként megjelenik, igaz.
A rendező reményei szerint a nyomasztó, borzalmas tényekből született mű eleven, szórakoztató és fanyar humorú előadás lesz a Kamrában.
Ezt egyelőre csak részben tudjuk visszaigazolni: a mindig zseniális Fekete Ernő Sztálin szerepében is szinte átlényegül, és ahogy azt mondja, „tudom”, abban minden benne van. Máté Gábor pocakos Sztanyiszlavszkijként a jól ismert, vicces grimaszait hozza. Elek Ferencnek a beszari kritikus szerepe nem ad túl sok játékteret, ahogy Kocsis Gergelynek sem a titkár figurája. És bár Vajda Vilmos jóvoltából időnkét hatásos zene szól a vetített képek alatt, összességében inkább a párbeszédekben elhangzó mondatok fontosságára fókuszál az előadás.
Tadeusz Słobodzianek: A zseni
- Fordította: Spiró György
- Katona József Színház – Kamra
Szereplők:
- Sztálin, diktátor – Fekete Ernő
- Sztanyiszlavszkij, művész – Máté Gábor
- Poszkrjobiscsev, titkár – Kocsis Gergely
- Kerzsencev, kritikus – Elek Ferenc
- Díszlet – Khell Zsolt
- Jelmez – Szakács Györgyi
- Zene – Vajdai Vilmos
- Videó – Koltay Dorottya Szonja
- Rendező – Ascher Tamás
(Borítókép: Részlet A zseni című darabból. Fotó: Rácz Gabriella)