Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- színikritikusok díja
- színikritika
- kritika
- kritikus
- gála
- örkény színház
- mácsai pál
- cserhalmi györgy
- katona józsef színház
Tarolt a Katona József Színház a Színikritikus-díjátadón
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
Kedd este, 2022. október 18-án átadták a színikritikusok díjait az Örkény Színházban, de maguk a kritikusok is rengeteget kaptak; hideget, meleget, langyosat kevésbé. A gálaműsort Mácsai Pál rendezte, és a színház társulata működött közre. Tanulságos este volt.
A Katona József Színház három produkciója, az Isten, haza, család négy, a Káli holtak hat, a Melancholy Rooms öt kategóriában volt jelölt, a díjátadónak helyet adó Örkény István Színház öt jelöléssel került a várományosok listájára. A megválaszolatlan kérdés már csak az, hogy ennyire Budapest-központú a magyar színházi szakma, vagy Szauron szeme nem szeret annyira kimozdulni a komfortzónából?
A díjazottak listája kevés meglepetést tartogatott, az este viszont annál többet. Mácsai Pál – akit a gála rendezésére kértek fel – úgy döntött, hogy az alkotókról magára a kritikusszakmára irányítja a figyelmet. Ehhez pedig segítségül hívta kollégáit.
felkért több mint kétszáz korábbi, a színikritikusok által díjazott alkotót, hogy röviden és tömören fogalmazzák meg, mit gondolnak a kritikusokról, vagyis inkább magáról a kritikáról.
Miközben az Örkény Színház mecénásai, támogatói és dolgozói kihirdették az idei díjazottakat, megszakítva a kitüntetettek listáját ezekből a szösszenetekből olvastak fel a teátrum művészei. A szellemestől a szarkasztikuson át remek humorú, néhol bántó, esetleg lenéző, fájdalommal, sértettséggel átitatott írások is születtek, és legnagyobb meglepetésre akadtak tisztelettel teli vagy kifejezetten hálás vallomások is.
Az idei gála életműdíjasa, Cserhalmi György Mányai Lajos nyomán a következőt üzente a szakmának:
Tisztelt Uram! Itt ülök lakásom legszűkebb helyiségében. Előttem az Ön kritikája. Nemsokára mögöttem lesz.
Akadtak ironikus, esetleg önironikus vallomások is. Hegedűs D. Géza például elmesélte, hogy miként vigasztalta meg egyszer Várkonyi Zoltán egy történettel, amikor még nem szokott hozzá a negatív kritikához:
Sugár Károly egy alkalommal meglátogatta Szegeden élő szüleit. A papája, aki úri szabó volt, a vasárnapi ebédre várva újságot olvasott. Hirtelen felnézett az újságból, és azt mondja: Karcsi! Itt azt írja az újság, hogy »Sugár Károly rosszul játszotta szerepét«. Majd pillanatnyi gondolkodás után hozzátette: Fiam! Játssz jól!
Ugyan az összegyűlt írásokat a színikritikusok összefűzött füzetben megkapták, ez a gyűjtés messze nagyobb figyelmet igényelne. Egyrészt azért, mert a legtöbb tényleg vicces, másrészt azért, mert valóban akadnak bennük megfontolandó szempontok, harmadrészt pedig azért, mert ez így lenne fair: az alkotók a lelküket beleteszik – jobb esetben – egy előadásba, amire a kritikus nyilvánosan reagál, ám párbeszédre nincs lehetőség. Viszont ami miatt ez a kezdeményezés egy pillanatig sem esett át a bántó szándék oldalára, az a tény, hogy mind a kritikusok, mind az alkotók ugyanazt a dolgot éltetik. A színházat. A közös ügy pedig szövetségest kovácsol.
Mácsai Pál állítása szerint nem kedveli, hogy a díjátadókon a valakik szerint kevésbé fontos kitüntetésektől haladnak a szintén csak valakik szerint jelentős díjakig, így ő Pogány Juditot kérte meg, hogy egy külön erre a célra véletlenszerűen kiválasztott műanyag pohárból húzza ki a kategóriák sorrendjét, így mi is ebben a sorrendben tesszük közzé a nyerteseket.
- A legjobb előadás
Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
Melancholy Rooms – Katona József Színház; rendező: Tarnóczi Jakab
- A legjobb női epizódszereplő
Fullajtár Andrea – Káli holtak; Katona József Színház
- A legjobb férfi főszereplő
Tasnádi Bence – Káli holtak; Katona József Színház
- A legjobb férfi epizódszereplő
Mészáros Béla – Isten, haza, család; Katona József Színház
- A legjobb független előadás
Demerung (Csehov Meggyeskertje) – Narratíva Kollektíva; rendező: Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel
- A legjobb új magyar dráma / színházi szöveg
Spiró György: Főtitkárok
Térey János – Bíró Bence – Dömötör András: Káli holtak
- A legjobb szórakoztató előadás
Producerek – Miskolci Nemzeti Színház; rendező: Béres Attila
- A legjobb díszlet
Melancholy Rooms – Katona József Színház; tervező: Giliga Ilka
- A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás
Lili és a bátorság – Kőszegi Várszínház – Mesebolt Bábszínház, Szombathely – Vojtina Bábszínház, Debrecen; rendező: Somogyi Tamás
- A legjobb női főszereplő
Pallagi Melitta – Heilbronni Katica; Stúdió K Színház
- A legjobb rendezés
Káli holtak – Katona József Színház; rendező: Dömötör András
- A legjobb jelmez
33 változat Haydn-koponyára – Örkény István Színház; tervező: Nagy Fruzsina
- A legjobb színházi zene
Melancholy Rooms – Katona József Színház; zeneszerző: Bencsik Levente, Hunyadi Máté
- A legígéretesebb pályakezdő
Borsi-Balogh Máté – Örkény István Színház
- A Különdíjat az AlkalMáté Trupp kapja, ezúttal nem egyetlen szezonért, hanem egy 14 évadon át, 2007 és 2021 között tartó műfajteremtő sorozatért, amelyben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2003-ban végzett, Horvai István és Máté Gábor vezette osztály tagjai (a járvánnyal sújtott 2020-on kívül) minden nyáron létrehoztak egy-egy előadást a társulat egyik tagjának életéből.
- Idén a Színházi Kritikusok Céhe új díjat alapított, ez lett a Jövő díj, amely az innovatív színházi gondolkodású alkotókat, alkotócsoportokat vagy produkciókat tüntetheti ki. Az első Jövő díjat a hazai TIE (Theatre in Education) meghonosításának két úttörő társulata, a 30 éves Kerekasztal Színház és a 25 éves Káva Kulturális Műhely kapja.
Életműdíjjal Cserhalmi Györgyöt jutalmazták, aki utolsó díjazottként ment fel a színpadra, természetesen szűnni nem akaró taps kíséretében. Amikor a taps után a teljes figyelmet jelentő csönddel is kitüntették, végignézett a közönségen.
Nagyon rég álltam színpadon
– mondta, és szeme előtt valószínűleg pár pillanat alatt pörgött le ötven év, amit a közönség előtt töltött, a mi szemünk előtt pedig öt évtized, alakításai puzzle-darabkáival.
Mácsai Pál azzal a gondolattal zárta beszédét, illetve a 43. Színikritikus-díjátadót, hogy készülvén az estére végigolvasta az előző évek díjazottjait is, és úgy gondolja, hogy a lista tükrözi a szakma nagy megmozdulásait, a gála kvalitását pedig az, hogy itt mindenki átvette a díjat.
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)