Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAki ezt nem látta, most már nem is fogja
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
Párizs nyüzsgő utcái, művészek, artisták, színészek és arisztokraták magával ragadó kavalkádja jellemezte a Szerelmek városa című előadást a Vígszínházban, amely a Marcel Carné által rendezett azonos című francia filmből született.
A történet középpontjában Garance, a gyönyörű színésznő áll (Radnay Csilla keltette életre), és négy férfi, akik mind szeretik: egy pantomimművész, egy színész, egy bűnöző és egy arisztokrata. A Jacques Prévert forgatókönyvéből született filmet 1990-ben a francia filmkritikusok és filmkészítők a valaha volt legjobb filmnek választották. A különleges, érzékeny és érzéki történetet Vecsei H. Miklós átiratában, Kovács Adrián zenéjével, ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében láthatták a nézők.
Filmek a színházban
Gyöngyösi Zoltán többek között az ebben a darabban nyújtott alakításáért kapott tavaly Ruttkai Éva-emlékgyűrűt. A vele készült interjúnkban többek között beszélt arról is, miért olyan kiemelkedő ez az előadás az ő szempontjából.
Izgalmas és sok munkát igényel ez a szerep: a karakterben megtaláltam a tinédzserkori önmagamat, ez volt olyan erős kapaszkodó, amivel meg tudtam fogni a figurát, illetve az, hogy ki tudtam próbálni magam a pantomimban. Ez még inkább felemelt, és olyan ötlethalmazt indított el bennem, ami által megszületett ez a szerep.
Arra a kérdésre, hogy vajon miért kerül ma ennyi film színpadra – A nagy Gatsby, Szerelmek városa, A diktátor –, így válaszolt:
A XXI. században a vizuális élmények, a mozi, a televízió annyira eluralkodott a kultúrában, hogy sokkal többen néznek filmet, mint ahányan például olvasnak. A színházakban is egyre inkább kezd hasonlítani a látványvilág a filmekre, amire a szintén a Sztalker Csoport által jegyzett Woyzeck volt jó példa a Nemzeti Színházban. Ennek a világa sokkal jobban megfog egy fiatalt, mint egy klasszikus látványvilágú előadás. A nézők is egyre monumentálisabb élményekre vágynak.
A Szerelmek városáról írt kritikánkat itt olvashatja.
(Borítókép: Radnay Csilla Gáránsz szerepében Jacques Prévert a Szerelmek városa című zenedrámájának próbáján a Vígszínházban 2021. szeptember 2-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)