Techno zen képviseli Magyarországot
További Kultúr cikkek
- Egy város, ahol az ének hozzátartozik a szolgáltatáshoz, igaz, megkérik az árát
- Öt kontinens versenyzői küzdöttek a fődíjért, most kiderült, kik voltak a legjobbak
- Demográfiai robbanás: Oscar-díjas filmmogulok családjával gyarapodott a magyarság
- Lovasi Eszter: Azt éreztem, hogy megszakad a szívem
- Húsz év telt el, de még mindig milliók imádják a kitalált világot
A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a jövő évben sorra kerülő 60. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonjának kurátorát és kiállítását. A zsűri a kilenc pályázat közül Kopeczky Róna kurátor és Nemes Márton festőművész Techno Zen című pályázatát nyilvánította a pályázat nyertesének.
Techno Zen
A zsűri indoklása szerint „Nemes Márton a fiatal festőgeneráció egyik leginnovatívabb és legsikeresebb képviselője, aki műveiben a kép 21. századi újraértelmezésével kísérletezik a hagyományos festészet határait anyagban és térben kitágítva. A Magyar Pavilon tereibe olyan multimédiás, több érzékre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotást tervezett, mely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a techno szubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épül. Munkáiban technikai eszközöket, ledpaneleket is beépít montázselemként – olvasható a Ludwig Múzeum közleményében.
Tervezett nagyszabású, látványos installációja jól használja ki a velencei Magyar Pavilon térbeli adottságait. Kiállítása multiszenzorális: vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és a légáramlás együttes hatásában bontakoznak ki.
Nemes Márton a festészetet több irányban kitágító munkássága olyan új generációt és közönséget kapcsolhat be a képzőművészet világába, amely nem a művészettörténet és a magas művészet, hanem a techno szubkultúra, a számítógépes virtuális valóság, a social media, illetve a high-tech felől közelít a Warhol után alapvetően dekoratív felületként, ornamentikaként értelmezett festészethez.
A zsűri döntését követően Fabényi Julia nemzeti biztos kiemelte: fontosnak tartja, hogy a Ludwig Múzeum olyan feltörekvő művészeket mutasson be, akiknek már van nemzetközi referenciájuk és képesek kifejezetten a Magyar Pavilon tereibe szánt, jól átgondolt és friss műtárgyegyüttest elkészíteni.
Ilyen jó választás volt a legutóbbi Biennálén Keresztes Zsófia installációja, és bízunk benne, hogy Nemes Márton szereplése is hasonlóképpen sikeres lesz.
A 60. Velencei Képzőművészeti Biennálét 2024. április 20. és november 24. között rendezik meg. A Magyar Pavilon kiállítása Velence után a Ludwig Múzeumban is látható lesz.
(Borítókép: Nemes Márton alkotása. Fotó: acb Galéria)