Szolnoki Tibor: Féltékenységből bojkottálták a munkánkat
További Kultúr cikkek
A sorozat a Rock Színháztól napjainkig kalauzol végig a musical világában sok zenével, máshol nem hallható sztorikkal, játékokkal és meglepetésekkel. A házigazda Borsi László producer-műsorvezető, valamint Magyarország két meghatározó zenei személyisége, Kocsák Tibor, a Madách Színház zenei vezetője és Várkonyi Mátyás az egykori legendás Rock Színház alapító igazgatója – írta meg korábban az Index. A beszélgetések mellett az élő zene is fontos szerepet kap.
Először Szolnoki Tibor jelent meg a színpadon vendégként. Elmesélte, hogyan került a Rock Színházba. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1980-ban végzett, eztán a győri Kisfaludy Színház tagja lett, egészen 1982-ig, ahol megismerkedett a Várkonyi Mátyás–Miklós Tibor szerzőpárossal. 1982 és 1985 között Rock Színházban játszott, amelynek alapító tagja is volt. A közönséget és a kritikát is lenyűgözte, a Sztárcsinálók Nero-szerepében hatalmas sikert ért el.
Abban az időszakban hontalanok voltunk, borzasztó körülmények között játszottunk. Balett-termekben, vidéki színházakban. Egyik színház sem akart befogadni. Tették ezt féltékenységből is, amellyel a munkánkat akarták bojkottálni.
Pályakezdőként az hajtotta, hogy színész legyen, más műfajban is kipróbálhassa magát, prózában is akár. Amikor a Sztárcsinálókat színpadra állították, a sikert élvezte, de megijedt, hogy mi lesz a jövő. Elkéredzkedett a próbákról, hogy filmezhessen és televíziózhasson. Jópofa táncos műsorokban szerepelt.
Horváth Zoltán ekkoriban az Operettszínház művészeti vezetője volt, aki meghívta a Kapj el! című előadás férfi főszerepére. Elvállalta, miután a Rock Színháztól elengedték.
Megköszöntem Horváth Zoltánnak a lehetőséget, hogy vendégként itt lehetek. Erre azt mondta, nem vendég vagy, hanem leszerződtetünk. Németh Sándor ekkor már Bécsben volt, így az összes szerepét átvettem az Operettszínházban
– mesélte.
Mamma Mia!
A Musical Klub estjének másik vendégeként Koós Réka színésznő mesélt a kezdetekről. Tizenhat éves volt, amikor az édesapja, Koós János 25 éves jubileumi koncertjét tartották Miskolcon. Eztán elkezdett járni a Rock Színházba, ahol a musical teljesen elvarázsolta. Úgy érezte, ez az ő műfaja. Arra a kérdésre, hogy mit tart a pályafutása csúcsának, így felelt:
A Mamma Miát! Az előadások előtt skáláznom sem kell, a hangomra van kitalálva, ami csodálatos
– mondta. Hozzátette: bár szereti az Evitát is, az annyira nehéz, hogy ha két dalt elénekel, utána két hétig nincs hangja.
Szolnoki Tibornak és Koós Rékának eddig csak a Mary Poppinsban volt közös jelenete, vagyis ebben álltak egyszerre a színpadon – derült ki.
A Macskák idén 40 éves
Az est során levetítették a Rádió Bézs A musical hangja című műsorának egyik beszélgetését, amelyben Borsi László Szirtes Tamást, a Madách Színház igazgatóját kérdezte a legendás előadásról. Szirtes elmondta, hogy a Macskák úgy robbant be a budapesti színházi életbe 1983-ban, mint semmi más előtte. A színészeknek nagyon komplex feladatuk lett: nem volt elég, ha csak szépen beszéltek, vagy csak szépen énekeltek. Mindenben tökéletesnek kellett lenni.
Ádám Ottó, az intézmény korábbi igazgatója zseniális, nagy műveltségű, korszakos tehetség volt. Jól tudta, hogy ha egy prózai színházba bedobnak egy ilyet, mint a Macskák, az a teátrum egész hierarchiáját megrendíti. Ilyen sikert prózai színház nem tud elérni. Nem is kell. De ha a semmiből jön, akkor elkezd terjedni. Eztán pedig egyre többen éreztek vágyat a zenés színház iránt. Világszinten is. Az alkotók rájöttek, hogy a zenés műfaj nem megállítható.
Sir Andrew Lloyd Webber, a zenés színház műfaját megújító Jézus Krisztus szupersztár, a Macskák, az Evita és Az Operaház fantomja komponistája. Kocsák Tibor és Várkonyi Mátyás személyesen is ismeri őt. Kocsák elmesélte, hogy már az első találkozás is fantasztikus volt Webber londoni irodaházában. Aztán Webber eljött Magyarországra, megnézte a Macskák főpróbáját, ami után azt mondta, csak három kérése lenne. „Ez azért nagy dolog, mert arról híres, hogy általában legalább 15 pontból álló listát szokott benyújtani a változtatásokról. Amelyek közül ha egy nem sikerül, a darabot nem játszhatják.
Webber annyira szeret minket, hogy ha Kelet-Európa szóba kerül, a Madách Színház mindig elsőbbséget élvez
– fogalmazott.
Ötven éve mutatták be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című előadást. Várkonyi Mátyás ezzel kapcsolatban elmesélte, hogy fiatal korában Presser Gáborral együtt járt zongoraleckéket venni. Az óra után pedig elmentek fagyizni, fejenként két gombóc ettek.
Évekkel később a Konzi előtt találkoztunk, a Nagymező utcában. Amikor meglátott, megkérdezte, tudok-e furulyázni. Tudok, feleltem. Akkor beveszünk az Omegába. Azóta is várom…
A Musical Klub következő estjének vendégei Mahó Andrea és Csengeri Attila lesz április 26-án.
(Borítókép: Koós Réka (középen), Ladinek Judit és Détár Enikő a Bepasiztunk című válás rock and roll próbáján a Madách Stúdióban 2015. november 18-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)