Negyven évet kellene pótolnunk

DSC3986
A hatvanas-hetvenes évek propagandaképeit és egy-egy elhivatott szociofotós munkáit leszámítva a panelekben lakók életét Magyarországon nem örökítette meg senki. Erre a hiányra reflektál Somorjai Balázs Panelvilág című sorozata.

Bár a legutóbbi népszámlálás adatait még nem dolgozták fel, 2011-ben közel 1,7 millió ember – azaz minden hatodik  honfitársunk – élt panellakásban Magyarországon. Köztük Somorjai Balázs, aki úgy döntött, fotográfusként megörökíti a sztereotípiáink szerint egyhangú, ám az intim terekbe belépve sokszínű Panelvilág lakóit.

A propagandán túl

Az ötvenes években az iparosítással tömegek érkeztek vidékről a nagyvárosokba, ipari központokba, ezzel megindult a lakótelepek, a technika fejlődésével a házgyári panelek építése. A hírfotókon szereplő, panelekbe beköltöző embereket ábrázoló cikkek propagandacélokat szolgáltak, díszletelemként használva a lakáskiutalást követően boldogan beköltöző családokat.

A rendszer ezekkel a fotókkal bizonyította, hogy évente ezrek juthatnak lakáshoz, érdemes kitartani, az állampárt mindenkinek segít.

A propaganda megszűntével azonban a panelekben élőkkel egy-két dokumentarista fotós – Benkő Imre, Horváth Péter, Simonyi Balázs – kivételével senki nem foglalkozott.

Negyven évet kéne pótolnunk

– mondja Somorjai.

A szocializmusban megjelenő uniformizálási törekvéseket a rendszerváltás igyekezett visszaverni, a házgyári lakások alaprajzai azonban megváltoztathatatlanul sablonosak maradtak. Somorjai ezeknek a sablonlakásoknak a sokszínűségét, az ott lakók heterogenitását mutatja meg, átírva ezzel a sztereotípiáinkat, rákényszerítve a nézőt arra, hogy skatulyák helyett az embert lássa, ne az általános alanyt.

Somorjai saját bevallása szerint későn érő típus. 13-14 évesen kezdett el fotózni, ám a felvételivel 30 éves koráig vár. A METU riportfotó szakiránya után a MOME-n folytatta tanulmányait. Nehezen engedte el azt az elképzelését, hogy a fénykép egyenlő a riportfotóval, ám a konzulense, Gulyás Miklós segítette a belső ellenállás feloldásában. A mesterdiploma megszerzése közben a látásmódja is szélesedett.

Panelvilág

A Panelvilág című sorozat lett a diplomamunkája – melynek portréit a Nagyképen is bemutattuk –, ám a sorozat azóta kiegészült. 2021-ben elnyerte a Capa Központ Budapest Fotográfiai Ösztöndíját, így az elmúlt időszakban kifejezetten a fővárosi panellakásokra koncentrálva dolgozott, de szeretné vidéki településeken is folytatni a munkát.

Ugyan szakdolgozatához, de fotográfustól mégis meglepő módon 2020-ban 700 fő részvételével kutatást végzett a panelekben élők lakóhelyválasztásával kapcsolatban. Az akkori  válaszokból kiderült, hogy az ezekben a házakban élők egyharmada öt éven belül szeretne téglaépítésű lakásban vagy kertes házban élni – igaz, ez a tendencia a rezsidíjak emelkedésével változhat, hiszen a családi házak fenntartási költsége sokak számára megfizethetetlenné vált, szemben a panelekkel, ahol kiszámítható a fűtés- vagy az áramszámla.

István, vadász. Otthonuk szinte minden falát trófeák díszítik
István, vadász. Otthonuk szinte minden falát trófeák díszítik
Fotó: Somorjai Balázs

A fluktuáció így is jelentős – a Somorjai által fotózott emberek közül többen is elköltöztek a képek készítése óta, volt, akit már csak a bedobozolt ingóságok között tudott megörökíteni. Kérdés, hogy mi lesz az elvándorlás következménye.

A paneleket eredetileg 80-100 évre tervezték, a lakótelepek jelenleg ennek az élettartamnak a felénél járnak.

Privát szféra

Mivel Somorjai portréi az érintettek lakásaiban készültek, adódik a kérdés, hogyan jutott be ezekbe az otthonokba. Hogyan épített ki kapcsolatot idegenekkel, hogyan léphetett be abba az intim szférába, amit nemcsak megörökített, át is alakított a fényképezés idejére. Bár a panelházak zsúfoltak, közösségi tereket nem terveztek az építtetők. Az ismerkedésre így maradt a kutyasétáltatás vagy a liftben eltöltött pár perc. Később – a szomszédok után „új arcokat” keresve – Somorjai egy Facebook-csoporthoz csatlakozott. Akkorra addig elkészült képeivel már Sajtófotó-díjat nyert, ami hitelesítette a munkáját, és így könnyebben nyíltak meg előtte a lakások ajtajai.

A képeket elnézve felmerül, hogy hogyan választott ki ennyi különféle embert? Mi lehet a titka? A lehetséges válaszok egyike arra döbbent rá, hogy ismeretlenekként élünk egymás mellett. Köszönünk a szomszédnak, váltunk pár szót a zöldségessel, megiszunk egy kávét a kollégáinkkal, de „beljebb” nem jutunk, a kapcsolataink jelentős része a közösségi média térhódításával egyre felszínesebbé vált. Nem tudjuk, hogy hol és hogyan él a másik, milyen miliőt teremt magának, milyen tárgyakkal veszi körül magát. Nem tudjuk, hogy mit gyűjt, mi a hobbija. Egy kismalacot sétáltató nőre felkapjuk a fejünket, az életünk nagy része azonban láthatatlan marad.

A fotók ezen a ponton ismét lehetőséget nyújtanak a szemlélőnek arra, hogy szembenézzen az előítéleteivel. Nem mindenki szürke, akit annak látunk, ahogy egy tetovált karú fiatal anyuka is gondozhat orchideákat a kifinomultan berendezett lakásában az ablakpárkányon. Talán érdemes lenne közelebb lépni egymáshoz, ahelyett, hogy már a lakhely említésekor skatulyázunk, megbélyegzünk, egy archoz azonnal a „budai”, „vidéki”, rossz esetben a „panelproli” jelzőt társítva.

Evelyn, egyetemista, édesanya. 25 évesen, két gyermekkel, de szinte nulláról kezdte újra az életét
Evelyn, egyetemista, édesanya. 25 évesen, két gyermekkel, de szinte nulláról kezdte újra az életét
Fotó: Somorjai Balázs

Valóság inspirálta konstruktivizmus

Somorjai képei az utolsó részletig átgondoltak, hosszas beszélgetések előzik meg a fotózásokat – volt, akiről az első találkozás után másfél évvel tudta elkészíteni a fényképet. Fotói megkonstruáltak, a berendezett teret alakítva az ember személyiségét szeretné megmutatni a mindenki másétól különböző berendezési tárgyak közt, melyek egyedivé teszik a sablonlakásokat. 

A gyűjteményben szereplő Ikarus buszok zsúfoltsága tükröződik vissza a szemközti ház ablakainak zsúfoltságában, a festőművész testtartása megjelenik a szobája falán függő alkotáson ábrázolt testtartásban. 

A világítással is a személyiséghez igazodik, így minden portré más megvilágítással készül, nincs „Somorjai-világítás”, ami egyformaságot kölcsönözne a képeknek és az azokon látható embereknek.

Fotóin apró, már-már a reneszánszhoz hasonló utalásokat rejt el. Képi világa az utalások felfejtése nélkül is érthető, magával ragadó, ám az utalások dekódolásával közelebb kerülünk Somorjai világához.

A Panelvilág képei előtt érdemes egy kávéval a kézben elgondolkodni a mi közös XXI. századunkról.

Dotty, neurológus, e-sport-közvetítő. Két nappal az esküvője után mondta fel a lakás tulajdonosa az albérletüket
Dotty, neurológus, e-sport-közvetítő. Két nappal az esküvője után mondta fel a lakás tulajdonosa az albérletüket
Fotó: Somorjai Balázs

Somorjai Balázs Panelvilág című kiállítása a Capa Központ – 8F Galériában június 3-ig ingyenesen látogatható.

(Borítókép:  Attila, rádióamatőr. Éjszakánként távoli, óceáni szigetekkel kommunikál. Fotó: Somorjai Balázs)