Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- khmelnitsky orchestra
- the guardian
- jaka bizilj
- alekszej navalnij
- chloe louter
- lucy frazer
- trigger cut
- star entertainment
Lemondásra szólították fel a brit minisztert az ukrán zenészek akadályozásáért
További Kultúr cikkek
- Meghalt Burt, a Krokodil Dundee óriáskrokodilja
- Az egyik az embereknek mesélt, a másik nem kímélte az olvasókat
- Megvan, ki lesz a Csokonai Nemzeti Színház új művészeti vezetője
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
Az Ukrajnából származó Khmelnitsky Orchestra két, filmzenékre épülő előadást tervezett az Egyesült Királyságba vinni 2023 áprilisában, amelyek közül egyik a Harry Potter-, a másik pedig A Gyűrűk Ura-filmek zenéjét veszi alapul. Bár a turnét már leszervezték, a koncertek megvalósítása akadályba ütközött, amikor a zenekar több kulcsfontosságú tagjának vízumkérelmét is elutasították. A szervezők elmondása szerint ez csaknem százezer eurójukba (több mint 37 millió forintba) került – írja a The Guardian.
Rövid életű varázslat
A The Magical Music of Harry Potter című turnén még tavaly novemberben látogatott el a zenekar Belgiumba, akkor a brit kormányzat weboldalán a tematikus előadást az Egyesült Királyság és Ukrajna jó kapcsolatának ékes bizonyítékaként említették. Chloe Louter helyettes brüsszeli brit nagykövet úgy fogalmazott a belgiumi koncerttel kapcsolatban:
Hatalmas megtiszteltetés, hogy a brit kultúra ennyire ikonikus szeletét egy ukrán zenekar adhatta elő.
Ezzel szemben az előadás, amely most Belgium helyett a forrásmű hazájába, az Egyesült Királyságba látogatott volna el, jóval ridegebb fogadtatásban részesült, ahogy egyes zenészeknek megakadályozták a szigetországba való bejutást, a vízumkérelmüket pedig megtagadták. A szervező Star Entertainment cég képmutatással vádolja a brit kormányt, mely szerintük ékesszólóan kiáll Ukrajna ügye mellett, de amikor a tettekről van szó, ez már kevéssé mutatkozik meg.
Nagy ügyet csinálnak az ukránok támogatásából, de amikor arra kerül a sor, hogy vízumot adjanak nekik, hogy az Egyesült Királyságban játszhassanak, nem akarnak tudomást venni az egészről
– mesélte a cég vezérigazgatója, Jaka Bizilj a The Guardiannek. Bizilj már egy ideje közismert a brit szórakoztató iparban, többek között azért, mert 2020-ban együtt dolgozott a Cinema for Peace Foundationnal, amely az orosz disszidens, Alekszej Navalnij Szibériából Berlinbe való eljuttatásán dolgozott.
Médianyomás
A Khmelnitsky Orchestra első koncertje április 1-jén lett volna Portsmouthban, de a karmester és négy első hegedűs még a fellépés előtti nap sem kapta meg a vízumát. Végül egy hétre Párizsban ragadtak a brit követségre bízva magukat, hátha segítséget kapnak a bejutásban. Két nappal a turné tervezett kezdése után azt az információt kapták, hogy 15 ezer eurót (több mint ötmillió forintot) kell kifizetni a sürgősségi vízumokra, melyeknek elméletig 24 órán belül kellett volna megérkezniük. Jaka Bizilj elmondása szerint ez nem történt meg.
A Star Entertainment vezérigazgatója szerint nem kaptak rendes magyarázatot, hogy az eredeti kérelmeket voltaképp miért is utasították el. A folyamat akkor gyorsult fel, amikor a cég hivatalos indoklást kért, mert jelezte, hogy az ügyben médiamegjelenést terveznek, és
a sajtónak továbbítják innentől a kapott válaszokat.
Bár a vízumok ügye felgyorsult, a zenekar nem tudta teljesíteni maradéktalanul az első három betervezett koncertet, mivel kulcsfontosságú tagjaik épp Párizsban vesztegeltek. Míg két fellépést el kellett napolni, az első koncertet csak beugrós zenészekkel tudták megvalósítani, akiknek nem volt idejük a teljes szettet betanulni, így húzni kellett a koncertprogramból. Bizilj elmondása szerint az előadás viszonylag sikeresnek bizonyult, és voltak nézők, akik álló ovációval köszönték meg a beugrós zenészek kemény munkáját.
Ezzel szemben akadtak a közönségben olyanok is, akik a hiányosságok miatt a jegyárak visszafizetését követelték. A Star Entertainmentnek saját elmondásuk szerint a késedelem és a fennakadás – a különdíjak, hotelárak, az extra utaztatás, bérek és a negatív visszhang –
nagyjából százezer eurós kárt okozott.
A vezérigazgató felszólította Lucy Frazer brit kulturális minisztert, hogy mondjon le pozíciójáról, amennyiben továbbra sem képesek tenni valamit, hogy a külföldi művészeket ne érjék hasonló atrocitások a jövőben. Az elmúlt időszakban több példa is volt – akár a Trigger Cut zenekar esete –, amikor a beutazási szabályozások miatt zenekarok és előadók akadtak fenn az Egyesült Királyság határain. Bizilj szerint ez nemcsak az előadókra nézve káros, hanem a brit állampolgárok, a kulturális élet és az európai kapcsolatok is komoly károkat szenvedhetnek ezáltal.
Meg kell nevezni és elszámoltathatóvá tenni mindazon személyeket, akik felelősek azért, hogy az Egyesült Királyságtól művészeket vágnak el. A bandák és zenekarok nem jönnek többé az Egyesült Királyságba, mert fennáll a kockázata, hogy nem engedik be őket
– mondta Bizilj.