Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKüszöbön áll Vidnyánszky Attiláék Tragédiája
További Kultúr cikkek
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
- Felrobbantott Duna-híd Esztergomban – így telt Magyarország legborzasztóbb karácsonya
„A mostani évad főként a Színházi Olimpiáról szólt, és még a következő évad elején is lesznek ehhez kapcsolódó programjaink” – hangsúlyozta a 2023/2024-es évadot ismertető sajtótájékoztatóján Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója. A teátrum vezetője kiemelte, a Covid-járvány után végre teljes évadot terveztek, és bár nem könnyű évek következnek, mégis elmondható, hogy művészi értelemben nem kötöttek kompromisszumot.
Izgalmas alapanyagokat és témákat vetünk fel – a világunkról, a létezésünkről, a magyarság helyzetéről, az emberi lehetőségeinkről lehet majd közösen gondolkodnunk
– fogalmazott Vidnyánszky Attila.
Küszöbön a Tragédia
A 2023/2024-es évad első félévében látható majd a Gyulai Várszínházzal közös előadás, amely Rátóti Zoltán rendezésében Molnár Ferenc egyfelvonásosaiból készül, Egy, kettő, három – Az ibolya címmel. Ennek a bemutatója augusztus 16-án lesz Gyulán, és szeptembertől a Nemzetiben is látható majd.
A Bánk bán legújabb színpadi adaptációja Vidnyánszky Attila rendezésében mutatkozik be szeptember 10-től, ez az idei évadról került át a következőre. A teátrum vezetőjének határozott törekvése, hogy
a három legfontosabb nagy magyar klasszikus mű, Az ember tragédiája, a Bánk bán és a Csongor és Tünde folyamatosan műsoron legyen,
ezek közül most a Bánk bán van soron, de hamarosan készül a Tragédia új változata is, és már dolgoznak Szarka Tamással közösen a Csongor és Tünde zenés adaptációján is.
Az évad elején, szeptember 29-én mutatják be a világhírű görög rendező, Theodórosz Terzopulosz Kurázsi mamáját. Az őszi időszakban visszatér a grúz Avtandil Varszimasvili is, aki az idei, nagy sikerrel játszott A kaukázusi krétakör után ezúttal A revizort állítja színpadra. Ezt a tervek szerint december 2-tól játssza a teátrum. A következő bemutató december 15-én Toót-Holló Tamás Aranyhajú hármasok című műve lesz, Vidnyánszky Attila rendezésében. Ebben a darabban az ősi magyar hitvilág és mesevilág elevenedik meg.
Irredenta kabaré
A 2024-es év elején Berettyán Nándor viszi színre Sík Sándor István királyát. Március elején mutatja be a színház az Irredenta kabaré című előadást, Vidnyánszky Attila rendezésében.
A produkcióban a 20-as, 30-as évek dalai és irodalmi alkotásai idézik majd meg a Trianon utáni Magyarország időszakát.
A Lear királyt Valerij Fokin rendezi majd a szezon második felében, az évad pedig ősbemutatóval zárul, hiszen 2024 nyarára tervezi a színház Esthajnal címmel a Szarka Tamás átiratában és zenéjével készülő feldolgozást Gorkij elbeszéléséből, a Makar Csudrából. A Magyar Nemzeti Táncegyüttessel és a Karaván Színházzal közös produkciót szintén Vidnyánszky Attila állítja színpadra.
A Színházi Olimpia és a MITEM folyamatosan épülő, erős kapcsolatrendszert eredményezett a színház életében, amelyből nagyon sokat profitálhat a teátrum
– emelte ki Vidnyánszky Attila. A direktor elmondta, aktív párbeszédet folytat több világhírű rendezővel is, akik szeretnének a Nemzeti Színházban alkotni. „Túlzás nélkül állíthatom – hangsúlyozta Vidnyánszky Attila –, hogy a MITEM a tizedik év végére elhelyezte a Nemzeti Színházat a világ színházi térképén.”
(Borítókép: A Nemzeti Színház épülete Budapesten. Fotó: Jászai Csaba / MTI)