Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMiért hódít még mindig az egyszerű Gucci cipő?
További Kultúr cikkek
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
- Kiderült, milyen veszteség érheti a magyar kultúrát
A Gucci loaferje, vagyis az a típusú bőrcipő, amelynek a felsőrésze és a talpa két különálló elem, alacsony, szögletes sarokkal rendelkezik, és még egy kis dekoratív részlet is van a minimalista darab tetején, már évtizedek óta ott van a divat nagyágyúinak lábán. Hol ritkábban látni, hol sűrűbben, de véglegesen sosem tűnik el.
Elnök, színésznő, rapper
Mi lehet a közös George H. W. Bush néhai amerikai elnökben, a hippi színésznő Jane Birkinben és a rapperben, Wiz Khalifában? Mind Guccit viseltek – olvashatjuk a CNN-en.
Az idén 70. születésnapját ünneplő lapos sarkú a divattörténelem részévé vált. 1984-ben a Metropolitan Museum of Art állandó gyűjteményébe is bekerült.
Június közepén, a milánói divathét férfiruházati bemutatóival egy időben, a Gucci kiállítást rendez, amit jellegzetes cipőjének szentel.
1953-as megalkotása óta a cipőt hordták a Fehér Házban (Bush, 1974-ben), a cannes-i sétányon (Jane Birkin, 1969) és még vörös szőnyegen is (Wiz Khalifa 2016-ban a Golden Globe-díj-átadón). De a státuszszimbólummá vált surranót nem vetette meg Francis Ford Coppola, Sophia Loren, a monacói hercegség sarja, Charlotte Casiraghi, Madonna (1995-ben), Jodie Foster, Brad Pitt (a Harcosok klubjában), napjaink sztárjai közül pedig Zoe Kravitz lábán és Gigi Hadid modellen is látták.
A lapos sarkú meséje
Az 1890-es évek végén Guccio Gucci, az olasz divatház alapítója hordárként kezdte karrierjét a londoni Savoy szállodában. Itt tanulmányozta alaposan a társadalom felső rétegeit, és ledöbbent a szállóban megszálló arisztokraták pénzköltési szokásain. 1906-ban nyitotta meg kis bőráruboltját Firenzében, hogy útiládákat és egyéb, később ikonikussá váló darabokat kezdjen gyártani.
Gucci 1953-ban halt meg, néhány héttel azután, hogy fiai, Aldo, Rodolfo és Vasco megnyitották a márka első üzletét New Yorkban. Ugyanebben az évben – apja szeretett lovas motívumaitól inspirálva – Aldo megalkotta a loafert. A cipő már az 1950-es években népszerű lábbeli volt hétköznapi alkalmakra.
A sokáig lappangó darab a márka 2015-ös őszi-téli kollekcióján robbant be újra, az akkori kreatív igazgató, Alessandro Michele néhány csavarral újra a divatőrültek elé tárta a klasszikus darabot.
A NAGY ÚJÍTÁS A A CIPŐ HÁTSÓ, SARKAT FEDŐ RÉSZÉNEK HIÁNYA VOLT.
Létezett kenguruszőrmével bélelt változat (amit gyorsan lecseréltek bárányprémre), babarózsaszín bőr, gyapjúval kiegészített és hímzett kendős variáció is. Egyesek ugyan tiltakoztak a szőrmedísze ellen, de sokan így is 2015 legmenőbb cipőjének kiáltották ki.
A siker titka talán abban áll, hogy a cipő egyszerre lezser és elegáns, kényelmes, de erőt sugárzó. Jó lehet egy látszólag slampos modell lábán bevásárlás közben, de akár egy rangos díjkiosztón is. Ma az üzletemberek a loafert öltönnyel hordják, a fiatal lázadó lányok hawaii ingekkel, aranyláncokkal és bő farmerrel – stíluskeveredések stíluskeveredések hátán, de hát ma már minden menő.
(Borítókép: A Gucci loafer cipője. Fotó: Streetstyleshooters / Getty Images)