Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- barbie
- barbie film
- barbie baba
- margot robbie
- ryan gosling
- ken baba
- marketing
- reklám
- film
- oppenheimer
- barbenheimer
- warner bros
- universal pictures
Oppenheimer és Barbie házasságra lépett
További Kultúr cikkek
A hazai mozikba 2023. július 20-án érkezik a várva várt film, a Barbie, amelyben Margot Robbie mellett olyan neves színészek tűnnek fel, mint Ryan Gosling, Helen Mirren, Issa Rae és Ncuti Gatwa. A trailerben pedig már hallhattuk Dua Lipa friss számát, Cass Elliot örökzöld slágerét, valamint az Aqua Barbie girljének felújított verzióját is.
Ám nemcsak a sztárszereplők, a filmzene vagy a kritikák miatt beszélnek a Greta Gerwig által rendezett filmről: a marketingkampány is ütősre sikeredett. A világ számos városában rózsaszín óriásplakátok tűntek fel – amelyeken csak a film bemutatójának dátuma szerepel –, sőt Malibuban még egy Barbie-álomházat is felállítottak, amit a fanatikus rajongók Airbnb-n kibérelhetnek.
Nemrég Londonba is megérkezett a Barbie-őrület, ugyanis a Barbican metróállomást Barbiecanre nevezték át, a Tower Bridge mellett pedig megjelent egy rózsaszín TARDIS – a Ki vagy, Doki? című sci-fi-sorozat főszereplőjének, a Doktornak az időgépe –, ami nem jelenthet mást, mint Doctor Who és Barbie együttműködését.
És akkor még nem is beszéltünk a pink Xbox-kontrollerről, valamint a rózsaszín ruhakollekciókról és cipőkről, amiket piacra dobtak a film miatt. Brazíliában még a Burger King is Barbie-témájú menüvel állt elő.
Az utóbbi napokban a Google is lépett: azok a felhasználók, akik rákeresnek a Barbie-filmre, annak rendezőjére vagy a két főszereplőre, Margot Robbie-ra és Ryan Goslingra, egy csillogó rózsaszínű kijelzővel találhatják szembe magukat – mobilon és asztali számítógépen egyaránt. Így tehát ha valaki úgy érzi, kezdi rózsaszínben látni a világot, és mindenhol Barbie-t lát, nem képzelődik.
Barbenheimer, a szélsőségek találkozása
Ali Plumb, a BBC Radio 1 filmkritikusa szerint nemcsak egy film reklámjáról van szó, hanem a Barbie babákat gyártó cég kampányáról is: a Mattel körülbelül száz licencszerződést kötött különböző vállalatokkal. „Minden, ami rózsaszín, az a márkáról szól. És olyan jól megy nekik, hogy mindenhol Barbie-t látok” – nyilatkozta.
Úgy véli, a Barbie marketingkampánya szöges ellentétben áll Christopher Nolan Oppenheimer című filmjével, amelyet ugyanazon a napon mutatnak be. Sokan egyébként azt tervezik, hogy egymás után megnézik mindkettőt, azaz a „Barbenheimer”-t.
A Barbenheimer egyébként annyira híres lett, hogy még Wikipédia-oldalt is készítettek a jelenségről.
Ali szerint a Christopher Nolan rendezte Oppenheimer hagyományosabb megközelítést választott. „Ez egy film egy emberről, aki a Manhattan-terv vezetőjeként az első atomfegyver létrehozásáért felelős. Szóval nem lehet játékokat, horgászbotokat, pólókat, sapkákat vagy bármiféle random cuccot árulni a háttérben. Ez csak egy film.”
A kritikus arról is beszélt, hogy a Barbie leginkább az idősebb korosztályt szólítja meg, és nem a gyerekeket. Az előzetesben például Barbie arról kérdezi a társait, hogy gondoltak-e már valaha a halálra. „Nem hiszen, hogy a gyerekek egy gyerekfilmet fognak nézni. Sőt – és ez csak egy tipp – gyanítom, hogy a kisgyerekeket megszédítik vele.”
A nagyszabású marketing ellenére a tényleges film körül nagy a titkolózás, és kérdés, hogy kifizetődik-e a drága reklámkampány. Ugyanakkor Ali szerint a film még akkor is nagy dobás lesz, ha negatív kritikát kap, és az emberek már csak azért is megnézik, hogy a popkultúrát illetően legyen miről vitázniuk. A 64 éves, megosztó Barbie baba történetéről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
A Warner Bros. és az Universal háborúja
Christopher Nolan filmjeit (Álmatlanság, Eredet, Dunkirk, A sötét lovag-trilógia) korábban a Warner Bros. forgalmazta. A többszörös Oscar-díjas rendező azonban szakított a stúdióval, miután 2020 végén a WarnerMedia anyavállalat közölte, hogy a pandémia miatt a 2021-ben megjelenő filmeket kizárólag a saját streamingszolgáltatásán, az HBO Maxon teszi közzé.
A legnagyobb rendezők és filmcsillagok egyik este úgy feküdtek le aludni, hogy azt hitték, a legnagyobb filmstúdiónak dolgoznak. Majd ara ébredtek, hogy a legrosszabb streamingszolgáltató forgalmazza a filmjeiket
– nyilatkozta Nolan a The Hollywood Reporter című lapnak 2020 decemberében.
Aztán 2021 szeptemberében arról szóltak a hírek, hogy a rendező megállapodott az Universallal a J. Robert Oppenheimerről szóló filmjének finanszírozásáról. Nem sokkal később az is kiderült, hogy az Oppenheimer 2023. július 21-én debütál az amerikai mozikban.
Majd pár hónap múlva a Warner Bros. bejelentette, hogy ugyanezen a napon érkezik a Barbie című film is. Véletlen egybeesés, vagy a Warner Bros. bosszút akart állni Nolanon? Az Insider magát a rendezőt kérdezte erről egy sajtóeseményen.
Christopher Nolan nem volt hajlandó válaszolni a kérdésekre. Csak annyit mondott, örül annak, hogy ilyen sokféle típusú filmet vetítenek a mozikban. Az Insider forrásai szerint azonban Nolan közel sem volt ilyen diplomatikus a színfalak mögött. Azt mondták, a rendező felháborodott azon, hogy a Warner Bros. ugyanarra a napra időzítette a Barbie premierjét, mint az Universal az Oppenheimert, már csak azért is, mert Nolan filmjei évek óta július közepén jönnek ki.
Lehetséges, hogy Nolan tényleg felháborodott, de azt sem zárhatjuk ki, hogy a Warner Bros. és az Universal tudatosan döntött amellett, hogy egy napra teszi a két film premierjét – létrehozva a Barbenheimert.
(Borítókép: Margot Robbie 2023. július 12-én. Fotó: Gareth Cattermole / Getty Images)