Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVeszélyezteti a szinkronszínészetet a mesterséget intelligencia
További Kultúr cikkek
- 36 év után visszatért Salman Rushdie műve az indiai könyvesboltokba
- Van egy ország, ahol az emberek boldogok azért, mert oda születtek
- Rendkívüli turnéra indítják Olaszország egyik legféltettebb gyűjteményét
- Tilda Swinton rangos elismerést vehet át
- Felrobbantott Duna-híd Esztergomban – így telt Magyarország legborzasztóbb karácsonya
A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Szinkron Alapszervezete szeptember elején a szinkronjogok és a mesterséges intelligencia (MI) összefüggéseiről tanácskozik, ennek apropóján kérdezte a színészt az Előadóművészi Jogvédő Iroda.
Mit mond Magyarország?
Az amerikai színészek azért léptek sztrájkba, mert a filmstúdiók az MI felhasználásával jogtalanul használják fel hangjukat és karakterüket. Felmerülhet a kérdés, éreznek-e ebből valamit a magyar színészek.
Galambos Péter szerint Hollywood azon dolgozik, hogy egyrészt helyettesíthetők legyenek az élő szereplők a mesterséges intelligencia segítségével, másrészt pedig, hogy az angol anyanyelvű színészek az adott ország anyanyelvén szólaljanak meg a mozikban. Alig néhány lépés választja el a technológiát attól, hogy Eddie Murphy ne Dörner György hangján, hanem a „saját”, digitálisan előállított hangján szólaljon meg magyarul.
Hazánkban előszeretettel hangoztatják, hogy a magyar szinkron néha élvezetesebb, mint az eredeti, a mesterséges intelligenciát azonban nem érdekli, hogy mit gondolunk, és a megrendelőket sem mozgatja meg igazán a felhasználói élmény. A nagy stúdiók érdeke, hogy ne fizessen nagy összegeket különféle országban rengeteg színésznek, amikor a film megértését és élvezetét a géppel előállított hangtartalmak szolgálják.
A stúdiókat az sem érdekli, hogy a magyar színészek megéljenek.
A magyar színészek a munka megkezdésekor a szinkronstúdióban aláírnak egy szerződést, amelyben gyakorlatilag minden jogukról lemondanak, a hangmintáktól elkezdve a hanglejtésen át a levegővételig, így minden anyag a stúdióhoz kerül.
Érdemes-e harcolni?
Megoldás a szakember szerint nincs, ugyanakkor meg kellene teremteni egy olyan jogi környezetet, amely legalább járadék formájában kompenzálja azokat a művészeket, akiknek a hangjából a mesterséges intelligencia értékesíthető anyagot állít elő.
A hollywoodihoz hasonló sztrájk itthon nem sokat nyomna a latba, hiszen az MI ellen értelmetlen sztrájkolni, továbbá korábban nem volt még példa arra, hogy a magyar színésztársadalom egységesen lépne fel „a közös jóért”.
Galambosék a szinkron-alapszervezet közelgő tanácskozásán szeretnének egy javaslatot megfogalmazni a jelenlegi jogi környezet módosítására, ehhez a színészszakszervezet vezetőségét is felkérik, hogy képviseljék érdekeiket.