Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMFókuszban a rendezőnők a Toldi Moziban
További Kultúr cikkek
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
- Kiderült, milyen veszteség érheti a magyar kultúrát
- Meghalt Kalmár Márton szobrászművész
- Az olasz playboy, aki elképesztő nélkülözés után vált legendává
A filmciklus kurátora minden évben egy fesztivál, az idén a Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona szakemberei válogatták a filmeket − áll a Cervantes Intézet közleményében. Mint írják, a Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona (MIFDB) fesztivál három évtizedes története során a feminista megmozdulásokat helyezte középpontba.
Az évforduló alkalmából, a Cervantes Intézet felkérésére a Női terek − Sokatmondó képek című válogatás a fesztivál múltjába mint ihlető forrásba enged betekintést.
A filmciklus vetítésein az egyéni történeteken keresztül egy egész ország történelméhez kerülünk közel, a női nézőt a filmvetítések támaszaként ismerhetjük meg, egy kabarészínházat olyan mikrokozmoszként, ahol támogató közegre lelhetünk, vagy akár felfedezhetjük, miként változhat meg a kapcsolat egy anya és a lánya között − áll a közleményben.
A programsorozat filmjei az utóbbi évtizedek spanyol, illetve latin-amerikai alkotásai közül kerülnek ki, a kiválasztott rendezőnők egytől egyig azon dolgoznak, hogy a képek és a szavak útján megismerhessék önmagukat, és találkozások születhessenek
− olvasható a közleményben.
A sorozat szerdán Pilar Monsell 2015-ös, África 815 című dokumentumfilmjével indul, amely saját nézőpontjából írja újra apjának több szálon futó életét. Manuel Monsellnek 1964-ben, egy szaharai spanyol kolóniában eltöltött katonaideje során készült fényképei és naplója segítségével a romantikus szerelem és az ideális család mítoszát állítja szembe a valós vágyakkal és az önkereséssel.
Csütörtökön Laura Herrero 2019-es dokumentumfilmjét a La mamit vetítik, amely etikusan mutatja be a konzumhölgyek életét, a mexikóvárosi Barba Azul Klubban dolgozó nők, a ficherák mindennapjait − olvasható a film ismertetőjében.
Mint írják, a pénteken látható, A mozikedvelők című dokumentum-mozifilmmel, amit 2020-ban az El tiempo perdido (Az elveszett idő) és 2021-ben a Las cercanas (Közeliek) követett, María Álvarez a művészetről és annak az idők során betöltött szerepéről, értelméről szóló trilógiába kezdett. Az alkotás három nyugdíjas nőről szól. Egyikük Buenos Airesben, másikuk Madridban, a harmadik Montevideóban él. Bár a köztük lévő földrajzi távolság nagy, mégis van valami közös bennük, a mozi iránti rajongás.
Október 14-én mutatják be Celia Rico első filmjét. A 2018-as Utazás egy édesanya szobájába áttörésnek számított a spanyol filmvilágban, 18 nevezést kapott különböző díjakra, a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Ifjúsági Díjat, valamint a legjobb filmért járó Asecan-díjat is. A film egy anya–lánya kapcsolatot jelenít meg.
A sorozat vasárnap rövidfilmekkel zárul.
A Cortos en femeninót minden évben megrendezi a TRAMA, a nők által kreált filmek, videók és multimédiás művészeti bemutatókat és fesztiválokat koordináló közösség. Céljuk a Spanyolországban alkotó nők rövidfilmjeinek megismertetése a közönséggel. Az idei válogatásban a 2022-es verseny három nyertes munkája szerepel, két fikció és egy animációs dokumentumfilm.
Alkotóik célja, hogy audiovizuális eszközökkel, a filmek nyelvén reflektáljanak a feminizmus kapcsán felmerülő viták témáira, mint például a nemi identitás, a migrációs politikák és a funkcionális diverzitás
− írják a közleményben.