Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMJúliaként a három méter magas erkélyről zuhant le
További Kultúr cikkek
- Gyurcsány Ferenc karácsonyi DJ-nek állt
- Nagy Csaba titka életre kelti a karácsonyt
- Margócsy István: A társadalmi problémák feldolgozása nem értelmiségi társaságokban zajlik
- A gyomrunk is összeszorult, miközben a testvér szenvedését néztük
- Harmincöt éves titokra derült fény a Reszkessetek, betörők!-kel kapcsolatban
Júlia balesete címmel számolt be 1983 áprilisában a Népsport Peremartoni Krisztina zuhanásáról. „A Nemzeti Színház művésze a Rómeó és Júlia című előadás főpróbáján esett le a három méter magasan lévő erkélyről. A nézők ebből semmit sem vettek észre, mert mindez akkor történt, amikor még nem világosodott ki a színpad.” A színésznő törött karral játszotta végig az előadást.
Gálffi Lászlót leszúrták
Emlékezetes volt Gálffi László 1985-ös balesete, amelyről a Népszava így számolt be: „A Vígszínház Shakespeare II. Richárdjának hétfő esti előadásán a címszereplő Gálffi Lászlót baleset érte. Bár a közönség semmit nem észlelt, a kés »éles« volt, és megsebesítette a címszereplő művészt.
Dr. Vágó Zsolt, aki a műtétet végrehajtotta, kérdésünkre ennyit mondott: „a baj akkor következett be, amikor II. Richárd, az – egyébként gondosan kidolgozott – jelenet során előrenyúl egy gyertyáért, majd miután hátulról leszúrják, gyilkosa karjába hanyatlik. Gálffi László előbb egyenesedett ki, valósággal belefeszült a késbe. Sebe fájdalmas, de nem életveszélyes, körülbelül tíz nap múlva elhagyhatja a kórházat.”
A Dívány egy összeállításban azt írta, hogy a rugós kés fémrugója a szokásos tisztítás elmulasztása miatt nem csúszott megfelelően, így az
a valóságban is belefúródott a színészbe, megsebesítve tüdejét is.
A színészek sérüléssel járó balesetei közül kiemelték még azt, amikor 1985-ben Méhes László fejére esett előadás közben egy vasrúd, és a fejéből folyni kezdett a vér. „A szünetig végigjátszotta a szerepét, a nézők pedig meg voltak róla győződve, hogy ez is ugyanúgy művér, mint a többi szereplő esetében.”
Cserna Antal és Alföldi Róbert is zuhant
A legnagyobb zuhanást Cserna Antal szenvedte el: a Kurir 1996. március 18-i interjúja szerint az előző évben a West Side Story egyik előadásán véletlenül kinyílt alatta a csapóajtó, és a mélybe esett.
Miután felépült a sérülésből, A padlásban az 500 éves Herceg szerepében – aki zsinóron átszeli a nézőteret, úgy érkezik a padlásra – túlrepült a színpadon, nem működött a kötélfék. Hat métert zuhant. Azt hitték, nem élte túl. Mentők vitték el.
Mélybe zuhant Alföldi Róbert is, „a Bárka Színház kedd esti előadásán a művész súlyos sérüléseket szenvedett” – írta 2009 áprilisában egy néző beszámolója alapján a Blikk. Alföldi Róbert a cikk szerint két méter magasból zuhant arccal a színpadra. A Nemzeti Színház főigazgatója a Koldusoperában alakítja Bicska Maxit.
A baleset az akasztási jelenetben történt.
„Az a heveder csúszott szét, amellyel Alföldi testét a zsinórpadláson lógó kötélhez rögzítik egy karabinerrel. A színész-rendező egy percig mozdulatlanul feküdt, majd a saját lábán hagyta el a színpadot, de a tapsra már nem tudott visszajönni, mentő vitte kórházba. Törése nincs, zúzódott a mellkasa, bordái és a lába is, de már hazamehetett. A Bárka Színház kivizsgálja az ügyet” – mondta a lapnak Seress Zoltán, a teátrum igazgatója.
Blaskó Péternek az ujja törött
A Népszava 2005. március 1-jén azt írta, hogy a szereplők számára is meglepő fordulatot hozott a Nemzeti Színház előző napi produkciója: a III. Richárd egyik jelenete közben leállt az előadás, mert kisebb baleset történt a színpadon, a két süllyedő szerkezet közti vékony résbe szorult a társulat egyik vezető színművészének az ujja.
Jordán Tamás főigazgató úgy fogalmazott:
a baleset nem a sokszor felemlegetett színpadtechnika számlájára írandó, hiszen a Nemzetiben a biztonsági berendezések is éppen olyan fejlettek, mint maga a színpadtechnika. Tény, hogy a színház kiemelten veszélyes üzem, a világon mindenhol különleges figyelmet követel a színpadi munka.
Az adott jelenetben Blaskó Péter ez alkalommal nem pontosan a megszokott testtartásban feküdt rá az egyik süllyedőre, így fordulhatott elő, hogy kézfeje kissé túlnyúlt a 2x1 méteres színpadszeleten, és a szomszédos süllyedő becsípte, amikor elkezdett mozogni. A színész három ujjában törtek el a felső ujjpercek – azonnal orvosi ellátásban részesült, később kórházba szállították.” Az előadás néhány percre leállt, majd a kényszerszünet után Blaskó nélkül folytatódott.
Börcsök Enikő lábfejét kettévágta a csapóajtó
Trill Zsoltnak, a Nemzeti Színház művészének nem egyszer kellett akrobatákat megszégyenítő ügyességgel fölmásznia póznák és egyéb objektumok tetejére: 2008 novemberében Szentgyörgyi János, a Kenézy kórház szóvivője mondta el az MTI-nek, hogy a debreceni Csokonai Színház akkori művésze megsérült, és a balesetet követően azonnal megműtötték.
A színész a Fodrásznő című darab próbáján szenvedett szilánkos könyöksérüléseket, az aprólékos helyreállító műtétet Fekete Károly professzor, a kórház traumatológiai osztályának vezetője végezte.
Börcsök Enikő lábsérüléseiről az Új Szó írt 2018. április 19-én: „A lovakat lelövik, ugye? című előadásban beraktak hátra egy fekete dobogót, amiből két vasrúd áll ki, és a vaksötétben annak futottam neki – mesélte a lapnak. – A Mindent anyámról című Pedro Almodóvar-film színpadi változatában sínek közé szorult be a lábam, és ráment egy kocsi. A Makrancos Katában kettévágta a lábfejemet a csapóajtó.
Festőművész férjem egy ideig minden lábsérülésemet megörökítette. A negyedik után abbahagyta.
Most a tizedik körül járna. Nekem már tetanuszinjekciót sem kell adni. Még hat az előző, amikor az újabb sérüléssel megyek a balesetire.”
Zuhanások az Operettben
Az Operett Színházat sem kímélik a hátborzongató esetek, írta 2008. áprilisában a HírExtra, amely össze is szedte a legemlékezetesebbeket: „A Szépség és a Szörnyeteg előadásán Homonnay Zsolt (Szörnyeteg szerepében) négy métert zuhant egy lengőhintáról. Zsolt talán csak a vastag jelmeznek köszönheti, hogy megúszta az esést egy hétcentis fejsérüléssel, valamint szilánkos csuklótöréssel és bordarepedéssel. Bár annyit a jelmez sem tompított a zuhanás erején, hogy a színész megússzon egy csinos kis gipszet a karján.
Az esés néhány tizedmásodperce alatt lepörgött előttem az életem, pont úgy, mint a filmekben. Kisebbik fiam akkor volt párnapos, és arra gondoltam, hogy nekem még dolgom van itt. Látni szeretném, ahogy a fiúk felnőnek, itt és most még nem érhet véget az életem. Megrázó élmény volt
– elevenítette fel a balesetet Homonnay Zsolt.
2006 májusában ismét az Operett Színházat sújtotta baleset. A Rudolf című musical próbáján az első szereposztás két főszereplője, Vágó Bernadett és Dolhai Attila több métert zuhant az egyik díszletről, amikor az hamarabb nyílt szét a kelleténél. Attila szerencsésebben megúszta, Bernadettre több hetes kihagyás várt.” Az Index beszámolója szerint mindketten a hátukra estek, Vágó Bernadettet vízágyon vitték el a mentők.
Wunderlich József mozdulatlanul feküdt
2016 januárjában szenvedett súlyos balesetet Venczel Vera a Vígszínházban. A Hegedűs a háztetőn című előadás közben botlott meg, és az esés következtében súlyosan megsérült, két helyen eltört a csípőcsontja. Hónapokig ágyban kellett maradnia. „Szegényt mentővel szállították el, a nézők és a színház dolgozói is megijedtek a látványtól, amikor a művészbejárón át hordágyon kivitték. Egyébként hősiesen tartotta magát, bár óriási fájdalmai voltak. Egy ilyen sérülést sajnos gipszelni sem lehet. Akinek a csípőlapátja törik, annak szinte mozdulatlanul kell feküdnie” – írta a Bors.
Olyan testrész, amit nem lehet rögzíteni gipsszel, ezért speciális, így a felépülés ideje is hosszabb. A test általános állapota is befolyásolja a gyógyulást. Egy fiatal, erős csontozatú beteg hamarabb talpra áll, de minden esetben gyógytornára lesz szükség, hogy újra lábra álljon. Ez egy hosszú folyamat, hónapokig tarthat, mire újra munkába állhat a sérült
– mondta el a Borsnak egy traumatológus.
Wunderlich Józsefet is a Vígszínházban érte baleset. „Vasárnap este, március 20-án Wunderlich József a Vígszínházban A padlás című musicalben a Rádiós szerepét alakította, amikor balesetet szenvedett” – írta az Index 2022 márciusában. – Egy néző beszámolója szerint, amely a szerkesztőségünkhöz is eljutott, a díszletben szereplő létráról esett le.
Az előadás leállt, a színész pedig mozdulatlanul feküdt a színpadon.
Ekkor a nézőket megkérdezték, van-e köztük orvos. Wunderlich mindeközben továbbra is mozdulatlanul feküdt, a beszámoló szerint mintha a kezét megmozdította volna. A színpadról végül hordággyal vitték le.”
A Nemzeti Színházban történt mostani eset több szempontból is kiemelkedik az összes eddigi közül. Egyrészt itt két színészt, Szász Júliát és Horváth Lajos Ottót érte – információnk szerint – súlyos, akár több hónapos gyógyulási folyamatot igénylő baleset, másrészt a színház nem adott semmiféle tájékoztatást a sérülések mibenlétéről, sőt körlevélben tiltották meg a társulat tagjainak és a színház dolgozóinak, hogy nyilatkozzanak. A balesetről nyilvánvalóan jegyzőkönyv készült, és vizsgálat is indult a színházban, amelynek eredményéről remélhetőleg tájékoztatják a nyilvánosságot.
(Borítókép: Peremartoni Krisztina Makszim Gorkij orosz író Barbárok című művéből készült tévéfilm egy jelenetében 1986-ban. Fotó: Sergő András / MTI)