Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMUgródeszka a javából: pár perc alatt megalapozhatja a jövőjét egy fiatal
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
A balettvilág Budapestre figyel majd 2023 novemberében, mert elindul a Budapest Ballet Grand Prix. Nagy Tamás Zoltán, a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) Művészeti Tanácsának elnöke, egyetemi docens, a Budapest Ballet Grand Prix versenyigazgatója az Indexnek azt mondta: a kívánalom eddig is megvolt, de ilyen színvonalú versenyt óriási kihívás megszervezni és megrendezni. Szerinte az MTE-nek modellváltó intézményként erre most jóval több lehetősége van.
Az egyetem vezetése azt szeretné, hogy intézményük külföldön is a legismertebb és legelismertebb táncművészeti képzőhelyek közé tartozzon, aminek megvalósulásához ez a verseny nagyban hozzá tud járulni. „Nincs jobb intézmény egy ilyen verseny megrendezésére, mint a Magyar Táncművészeti Egyetem, amely évtizedek óta a magyar táncképzés csúcsintézménye. Szóval egyfajta brandépítés is ez.”
Egyismeretlenes egyenlet
Fodorné Molnár Márta, a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora elmondta, hogy a verseny megrendezése előtt válaszút előtt álltak, kiknek is hirdessék meg a versenyt: profiknak és amatőröknek vegyesen, vagy kizárólag profi képzésben részt vevő, illetve már együttesekben dolgozó kezdő, fiatal táncművészek számára. Bár az első lehetőség financiális szempontból jóval előnyösebb lett volna, ők mégis a minőséget helyezték előtérbe.
Épp ezért kérdés volt a megfelelő anyagi háttér megteremtése és a potenciális versenyzők elérése. Végül mindkét szegmensben eredményesek voltak. A reméltnél jóval több jól képzett versenyző jelentkezett (23 országból 132 nevezés érkezett, és ebből 90 fő lett kiválasztva a jelenléti versenyre), illetve számos nagynevű szponzor is támogatásra méltónak találta elképzeléseiket.
Nagy Tamás úgy véli, mindezt nem félelemként, hanem egyismeretlenes egyenletként élték meg. Elmagyarázta, hogy egy elsőéves versennyel a szponzoroknál is nehezebb kopogtatni. „Jövőre sokkal könnyebb lesz, mert fel tudjuk mutatni, mennyi és milyen magas színvonalú versenyző érkezett, hányan nézték meg a verseny különböző fordulóit, a gálát és a tévéközvetítést, valamint milyen neves művészek alkották a zsűrit.”
A Budapest Ballet Grand Prix 2023 zsűrije a táncvilág nemzetközi szinten elismert táncművészeiből, koreográfusaiból és együttesvezetőiből áll.
A zsűri tagjai:
- Suejin Kang – a Stuttgarti Balett egykori szólótáncosa és a Koreai Nemzeti Balett művészeti vezetője;
- Thomas Edur CBE – az Angol Nemzeti Balett egykori szólótáncosa;
- Daria Klimentova – az Angol Nemzeti Balett egykori szólótáncosa, a Royal Ballet Upper School tanára. A prágai Nemzetközi Balett Mesterkurzusok alapítója és szervezője;
- David Makhateli – a londoni Royal Ballet egykori szólótáncosa. A D&D Art Productions és a Grand Audition alapító igazgatója, a Királyi Balett, a Holland Nemzeti Balett, a Párizsi Opera, a Finn Nemzeti Balett és a Svéd Királyi Balett meghívott vendégtanára;
- Solymosi Tamás – a Magyar Állami Operaház balettigazgatója, balettművész, koreográfus;
- Anna Tsygankova – a Holland Nemzeti Balett príma balerinája.
Itt ez szóba sem jöhet
„A Budapest Ballet Grand Prix-vel nemcsak versenyt, megmérettetési lehetőséget kínálunk a jelentkezőknek, hanem edukációs folyamatot is. A versenyzők ugyanis workshopokon vehetnek részt, találkozhatnak és beszélhetnek a zsűritagokkal, illetve a nemzetközi táncéletbe való kitekintést is jelenti számukra ez a pár nap” – fogalmazott az MTE rektora.
Nagy Tamás a verseny lebonyolításáról elmondta: az első két nap nagyon hosszú lesz, ami az edukációs folyamatuk része. A legtöbb versenyen már a bemelegítésnél hazaküldik a versenyzőket, ha nem látnak bennük potenciált.
Itt ez szóba sem jöhet. Aki idejön, az két vagy három repertoárszámot biztosan táncolhat, és csak aztán dönt a zsűri, kik juthatnak a döntőbe. Mi képzőintézményként ebbe az irányba szeretnénk vinni a balettversenyt, és versenyünk esetében a zsűri árnyaltabban fogja nézni a produkciókat, majd háromféle kritérium szerint – művészi előadásmód, technikai tudás és muzikalitás – pontozhat
– jegyezte meg a versenyigazgató. „Ha például valakinek a technikai tudása még hiányos, azt művészi alakításával és zeneiségével kompenzálhatja.”
Valódi ugródeszka lehet
A Budapest Ballet Grand Prix-t a világ minden tájáról érkező, a 14–24 éves korosztályba tartozó, kiemelkedően tehetséges, a táncművészetet életpályának tekintő ifjú táncosok számára hirdették meg különböző korcsoportokban. A professzionális iskolák, illetve együttesek versenyzői három korcsoportban mutathatják meg tudásukat klasszikus balett és moderntánc kategóriákban, szólóban és pas de deux-ben egyaránt.
Ez utóbbi kategóriát azoknak a fiatal, de már együttesekben táncoló művészeknek szántuk karrierjük elősegítésére, akik saját társulatuknál még nem jutottak szóló feladatokhoz, de potenciális jelöltek erre. Itt bemutathatják tudásukat, és akár a saját társulat vezetőiknek is megmutathatják, hogy alkalmasak a feladatra. Ezáltal a verseny valódi ugródeszka lehet a számukra
– fogalmazott Nagy Tamás Zoltán, aki a Budapest Ballet Grand Prix-ről szólva még hozzátette: művészeti verseny lévén itt sem elsősorban az eredmény fontos – a részvétel és a felkészülés az, ami igazán számít.
A BBGP megrendezése a megmérettetésen túl ösztöndíj-, illetve pályakezdési lehetőséget teremt a legkiemelkedőbbeknek. mindemellett a magyar kultúra, a magyar táncművészet és -oktatás értékeit, eredményeit is közvetíti a nagyvilág felé.