- Kultúr
- pinokkió
- vígszínház
- keresztes tamás
- presser gábor
- sztevanovity dusán
- dino benjamin
- borbiczki ferenc
- majsai-nyilas tünde
- méhes lászló
- hegyi barbara
- kern andrás
- halász judit
- varga-járó sára
- szántó balázs
- waskovics andrea
- carlo collodi
Ilyen Pinokkiót még nem látott Budapest, de a világ sem
![pinokkio ea 01 domolky daniel WEB 046](https://kep.index.hu/1/0/5388/53885/538859/53885903_3978987_1ea6423b3c4cf02e89a7d95007b470cc_wm.jpg)
További Kultúr cikkek
Meséket nézni talán felnőtt fejjel a legizgalmasabb. Egy jó történet komolyan veszi a közönségét, legyen az gyermek, tinédzser, középkorú vagy aggastyán. Mindenkinek mond valamit, mindenkinek mást. A Vígszínház Pinokkiójában ott van a felnőtté válás és a felelősségvállalás kihívása, valamint a szülő és gyermeke közti önfeláldozó viszony. Megmutatja azokat a könnyen megszülető kötelékeket,
amelyeket az ember Valamiért Még akkor sem akar elszakítani, amikor már igazán terhessé válNAk számára.
Az előadás érdekesen indul. A zene rögtön uralja a teret, az első dal hangszerelése és szövegezése izgalmas történetet vetít előre. Az alkotók nem ismeretlen mesét tárnak elénk – és Carlo Collodi 1883-as műve, amelyhez az alkotók igyekeztek minél közelebb maradni, némileg eltér Walt Disney közismert adaptációjától.
![](https://kep.index.hu/1/0/5388/53885/538859/53885981_94c306d440e7ecc36c4d67a5aa6dbefe_wm.jpg)
Folyamatos mozgás
Pillanatok alatt szűnni nem akaró kalandokba csöppenünk. A címszerepben Dino Benjamin idézni meg a csintalan fabábu felelőtlen, esetenként csökönyös karakterét. Erre reflektálva a Dzsepettót alakító Borbiczki Ferenc a kezdő szülők számos megpróbáltatásával felel. A páros dinamikáját egészíti ki Tücsök kedvelt karaktere, amit a történet zenés adaptációjában Majsai-Nyilas Tünde formál meg.
A látvány, a díszlet a kezdetektől fogva magával ragadó (Keresztes Tamás és Auer Alexandra munkája), az előadás alatt kiemelt szerepet kapnak a vetített képek és a különféle fényhatások. A színpadi kép a történettel együtt folytonos mozgásban van, még a legegyszerűbb jeleneteknél is, a teret a háttérbe vetített képek, a színészek és statiszták által mozgatott leplek, szövetek, díszletelemek töltik meg élettel.
Ezt öleli át és fogja egybe a hosszú idő után ismét együtt dolgozó Presser–Sztevanovity-alkotópáros zenéje és dalszövege.
A zenei elemek végig izgalmas hatást keltenek, ráerősítenek hangulatokra, fényekre, a színpadi játékra. A dalok két véglet között mozognak. Akadnak egyszerűen befogadható, a gyermeki közönség számára is fülbemászó dallamok, ám néhány dalszöveg még felnőtt fejjel nézve is vaskos üzenettel bír.
A kétfelvonásos darab első része inkább egyfajta világépítést tár elénk – bár már ebben is akadnak erős pillanatok –, az igazi mélységek azonban a második etapban mutatják meg magukat. Az érezhető, hogy az alkotók (Carlo Collodi Pinokkió kalandjai című meséje nyomán írta Benedek Albert, Keresztes Tamás és Kovács Krisztina, dramaturg: Kovács Krisztina) ügyelnek arra – feltehetően a gyerekközönség miatt –, hogy a darab kevéssé legyen durva, még a legsötétebb jeleneteket is igyekeznek egy-egy pozitív kicsengésű vagy humoros mozzanattal feloldani.
Kern és Hegyi, megérdemelt köszönet
A színészi alakításokat és előadott dalokat a közönség több ízben is nyílt színi tapssal jutalmazza, az egyik kedvenc érezhetően Róka és Macska párosa, Hegyi Barbara és Kern András interpretációjában.
![](https://kep.index.hu/1/0/5388/53885/538859/53885983_c756a17ad2f050b789b6e052ea9d91e2_wm.jpg)
Méhes László két (főként negatív) szerepben is színpadra áll. Játékának súlya egyszerre komor és megmosolyogtató, ahogyan a (Páncélszív és Porondmester) karaktere megkívánja. Azonban nem ő az egyetlen, aki több feladatot lát el. Szántó Balázs három kisebb szerepkört is betölt (Ószeres, Fogadós, Kocsis), utóbbiban – kinek nevéből az alkotók speciális fricskát kreáltak – külön tapsot is kap.
Az énekesi megvalósításokat nézve
mindenképp érdemes megemlíteni Varga-Járó Sára (Kanóc) kiemelkedő teljesítményét.
Naivitás, kitartás
A Vígszínház 2023-as Pinokkiója különleges előadás. Az elmúlt évtizedekben megszokott mesét elengedve visszanyúlnak Carlo Collodi eredeti művéhez, amely számos új lehetőséget biztosít a darab interpretációjához. A hazugságvonal ezúttal kevésbé kerül reflektorfénybe, sokkal hangsúlyosabb szerepet kap a naivitás és a kitartás.
C.S. Lewis megítélése szerint az ember idősödvén újból szerelembe tud esni a tündérmesékkel, mert megtanulja ismét értékelni azokat. A mostani, a Vígszínházban színpadra állított Pinokkió üzenete erre a gondolatra épít, megcélozva egyszerre szülőt és gyermeket, fiatalt és felnőttet – mindenkit azzal, ami korosztályának nagy kérdése.
A telt ház előtt debütáló zenés darab sikerét leginkább a tapsban tudjuk mérni – az idő még dolgozik rajta. Az mindenesetre sokat ígér, hogy a Pinokkió bemutatójának végén a közönség hosszasan ünnepli a színészeket, a darab muzsikáját megszólaltató zenészeket (a zenekart az előadások alatt Kovács Adrián és Mester Dávid vezényli), valamint az alkotókat, és a színpadon megjelenő szerzőket.
(Borítókép: Pinokkió musical / Vígszínház / Fotó: Dömölky Dániel)