Egy animált élet Vácz Péterrel
További Kultúr cikkek
Sokan azt gondolják, hogy az animáció kizárólag gyerekeknek szóló rajzfilmek létrehozására alkalmas. Vácz Péter életútjából és történetéből kiderül, nem is tévedhetnének nagyobbat: technikai adottságaiból és szabadságából adódóan az animáció pont a határtalan lehetőségek műfaja, és tökéletes eszköz a kifejezetten felnőtt közönséget célzó, személyes hangvételű történetek tolmácsolására is.
Vácz Péter, a MOME animáció szak egykori hallgatójának Nyuszi és Őz című, 2D-s és 3D-s animációs technikával készült diplomafilmje 125 díjat zsebelt be olyan rangos nemzetközi fesztiválokon, mint az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál, a Nashville Filmfesztivál, vagy az Atlanta Filmfesztivál. Péter a saját képére formálva hozta létre az Őz figuráját, akihez a történetben aztán csatlakozik a síkszerű, két dimenzióban létező Nyuszi karaktere. Az alkotó egyszerű, mégis rendkívül hatásos eszközzel tudta így megmutatni, hogy egy számunkra fontos emberrel is mennyire különbözőek lehetünk, mi magunk és a világunk.
Kutyafül, Lidérc úr és Oscar
A most készülő Kutyafül című alkotásában Péter ismét egy személyes ihletésű történet feldolgozására vállalkozik. A Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló animációs produkcióban a rendező gyerekkori emlékeit dolgozza fel. Azonban miként a rajzfilmek sem feltétlenül gyerekeknek szólnak, úgy az emlékek sem mindig önfeledt, boldog pillanatokat idéznek. Ahogy Péter Berci karakterét építi és fejleszti, úgy halad ő maga is előre saját, nehéz és komplex önismereti útján.
„Az alkotás nem szép és nem is nagyon leszel boldog tőle. De ha próbálunk a folyamat mélyére nézni, akkor képes gyógyítani és segít megérteni a belső harcainkat, amiktől fejlődni tudunk. Ezt Vácz Petitől tanultam a film készítése során” – mesélte a közös munkáról Hartung Attila rendező, forgatókönyvíró, akinek a nevéhez többek között olyan alkotások köthetők, mint a FOMO: Megosztod, és uralkodsz (2019) vagy A pokol élővilága (2023).
A MOME animáció szakról kikerült alkotók már több évtizede szerepelnek a nemzetközi és hazai filmfesztiválok legjobbjainak sorában. Megemlíthetjük például Tóth Luca néhány éve a Berlinale rövidfilmes versenyprogramjában debütált Lidérc úr című történetét, amellyel közel 90 fesztiválon szerepelve, többek között az Odense Nemzetközi Filmfesztiválon is díjazott lett. Vagy Buda Flóra Annát, aki27című rövidfilmjével idén nyáron, a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte az Arany Pálmát , és óriásit robbant a hír néhány nappal ezelőtt, hogy akár az Oscar-díjért is jó eséllyel száll versenybe!
„Amikor megkerestek a kisfilm ötletével, úgy éreztem, hogy értékes és inspiráló lehet mások számára, ha őszintén megosztom azt, ahol épp most tartok a folyamataimban. Jó volt a forgatásokon újra találkozni a MOME-s tanáraimmal, mentoraimmal, mert a szakmai és emberi hozzáállásom alapjait nekik köszönhetem, ahogy azt is, hogy azóta nekem is szenvedélyem lett a tanítás és az animációs közösség építése, ápolása. Bízom benne, hogy az itt megosztott értékeinkkel ez a film tovább fogja erősíteni a szakmánkat” – összegezte a főszereplő, Vácz Péter gondolatait a forgatásról.
A Ways of Creation című minisorozat különleges portréfilmek formájában enged bepillantást három MOME-alumni karrierútjába. A három főszereplő – Húnfalvi András dizájner, Szász-Bányász Anna fotográfus és Vácz Péter animációs filmrendező – más és más háttérrel, ambíciókkal és tervekkel vágott neki művészeti és dizájntanulmányainak, az egyetemi éveknek, aztán a nagybetűs életnek. A három merőben különböző alkotó történetét három kiváló fiatal magyar filmrendező – Tiszeker Dániel, Szakonyi Noémi Veronika és Hartung Attila – alkotásain keresztül ismerheti meg a közönség a MOME YouTube-csatornáján.
Ez a szerkesztőségi tartalom a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem támogatásával jött létre.
(Borítókép: Vácz Péter. Fotó: MOME)