Egymásnak feszültek egy Dorko-reklám és egy Nike-kampány miatt

2024.02.23. 10:58
Nemrégiben a Dorko (DRK) nevű magyar márka olyan reklámmal rukkolt elő, amely kísértetiesen hasonlított a Nike több mint egy évtizeddel korábbi kampányára. A MediaFuture vendégei többek között azt a kérdést járták körbe, hogy mit lehet tenni akkor, ha minket másolnak, vagy a saját ötletünkről derül ki, hogy nem eredeti.

Fazekas Ildikó, az ÖRT igazgatója, Jákó Eszter márkakommunikációs szakértő és Erős Attila, a DOT Creative digitális igazgatója volt a MediaFuture szakmai beszélgetésének a vendége a minap. A téma a hazai kreatívipar helyzetének elemzése volt, ugyanis januárban a DRK nevű márka évindító hirdetése kísértetiesen hasonlított a Nike egy korábbi, 2008-as kampányára.

A Dorko vs. Nike apropóján a hazai kommunikációs ipar legfontosabb kérdései kerültek terítékre a beszélgetésen. Erős Attila felhívta a figyelmet arra, hogy ez a probléma mindig is jelen volt, főleg a kilencvenes években, csak az internettel jutottunk el oda, hogy már kevésbé lehet ezeket a kölcsönzött ötleteket eredetiként eladni.

A koncepciót nehéz levédetni

Jákó Eszter saját bőrén tapasztalta meg a másolást. Egyrészt volt már azon az oldalon, hogy csapatával kitaláltak valamit, amiről kiderült, hogy már egy létező kampány, másrészt találta már szembe magát olyan hirdetésekkel, amelyek kísértetiesen emlékeztették korábbi munkáira.

Vagy mész elöl, és akkor rá vagy kényszerítve arra, hogy mindig újat találj ki, vagy megpróbálsz inspirálódni – ne adj isten követni valakit. Ennek a jogi és etikai megítélése két külön dolog. Ott van az alkotóknak a felelőssége, hogy meddig megy el, vagy mi az, amiért hagyja, hogy elismerjék

– fogalmazott a szakember. 

Fazekas Ildikó arra hívta fel a figyelmet, hogy a koncepciót nagyon nehéz levédetni. Mint mondta, jó esetben a szervezethez még egy kampány elején küldik el a terveket, így ha arról van szó, fel tudják hívni egyes ügynökségek figyelmét a másolásra, utólag pedig a panaszkezelés marad. Továbbá szerinte nem lehetetlen, hogy több kreatív magától jut ugyanarra a végeredményre.

Azzal kapcsolatban viszont minden szakértő egyetértett, hogy bár léteznek véletlenek, és lehet inspirálódni is, a cél mindig az egyediségre való törekvés kell legyen. „Aki a kreatívszakmában dolgozik, azért dolgozik ott, mert szeret létrehozni valami újat. A másolásban nincs öröm” – emelte ki Jákó Eszter.

A beszélgetésen – amely alább megtekinthető – elhangzik az is, hogy lehet-e egyáltalán újat alkotni, vagy van-e esélyünk olyan nagy piacokkal szemben, ahol a világ összes erőforrása adott.