- Kultúr
- concerto budapest
- 7. mozart-nap
- keller andrás
- szabó stein imre
- zeneakadémia
- kürt
- klarinét
- közvetítés
7. Mozart-nap az Indexen, kövesse élőben a Concerto Budapest Zárókoncertjét!
További Kultúr cikkek
Wolfgang Amadeus Mozart bár rövid ideig élt, örökre belopta magát a zeneszeretők szívébe. Az Indexen több cikket is olvashattak már az osztrák zseniről, és a Concerto Budapest és az Index együttműködésének köszönhetően már a muzskáját is hallhatták élőben nálunk, címlapon.
Keller András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar hegedűművész, karmester, érdemes művész, a Keller Quartet alapítója, a Concerto Budapest zeneigazgatója ezúttal is Mozart éteri zenéjét hozza el nekünk, ezúttal 2024. március 3-án 19.30-tól kezdődően a Zeneakadémián zajló koncertsorozatuk Zárókoncertjét követhetik figyelemmel – élőben. Jegyet sem kell venniük, csak helyezzék magukat kényelembe, és hallgassák Mozart lelket gyógyító zenéjét.
A Zárókoncerten elhangzó zeneművek sorrendje a következő:
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K. 492
MOZART: A-dúr klarinétverseny, K. 622
SZÜNET: Benne a Concerto Budapest kisfilmje a 7. Mozart-napról exkluzív megszólalókkal
MOZART: 4. (Esz-dúr) kürtverseny, K. 495
MOZART: 35. (D-dúr, „Haffner”) szimfónia, K. 385
A zenei tételek leírása:
- Az 1786-ban bemutatott Figaro házassága Mozart és a szövegíró Da Ponte első közös munkája, amelyet a Don Giovanni és a Così fan tutte követett. Zenei poénok, Mozart utolsó befejezett műve, négyszínű tintával írt kotta és egy darab, amely még szerzőjét is lenyűgözte – ezzel a változatos és életkedvtől kicsattanó műsorral zárul az idei Mozart-nap. A fanfárszerű függönyzene helyett halk vonósmorajlással induló Figaro-nyitány ezúttal nem a híres borbély, hanem egy egész napos „mozartozás” után sem fáradt zenekar hömpölygő energiáit mutatja be.
- Életének utolsó évében, 1791-ben Mozart tökéletes műveket alkotott, A varázsfuvolát, a Requiemet, az Ave verum corpus című motettát és a Klarinétversenyt. Mozart egyetlen klarinétversenyében hiába találunk két allegro tételt is, valójában az egész művet a színgazdag, nosztalgikus, megható, fülbemászó békesség hatja át – különös tekintettel a klarinétszólam mély regiszterére. Utolsó zenekari művét, az A-dúr klarinétversenyt Mozart 1791-ben, halála előtt két hónappal komponálta. A kortársak úgy jellemezték, mint a mester hattyúdalát és utolsó nagy befejezett alkotását. A művet Mozart egy közeli barátjának, a kiváló bécsi klarinétművesznek, Anton Stadlernek írta. Ő volt az egyik feltalálója a basszusklarinétnak, amely mélyebb hangokat is tud játszani, mint a hagyományos klarinét. A versenymű eredetileg az új típusú hangszerre íródott, de Mozart halála után a szólószólamot megváltoztatva adták ki, hogy normál klarinéton is elő lehessen adni. A zenekar oboák nélkül, fuvolákkal, fagottokkal és kürtökkel színezett lágy hangzásával a klarinétot ellensúlyozza, kiemelve ezzel a hangszer karakterének sokrétű árnyalatait. Mozart felülmúlhatatlanul aknázta ki a klarinét adta lehetőségeket, elsőként figyelt fel nemes és kifejező voltára. A koncert szólistája Wenzel Fuchs, a Berlin Philharmonic sztárzenésze.
- Mozart A-dúr klarinétversenyének első lemezfelvétele 1929-ben készült. Attól fogva mindmáig több tucat előadás őrzi a különböző művészek felfogását a műről. Érdekesség ezzel kapcsolatban, hogy 1957-ben a Bostoni Szimfonikus Zenekar közreműködésével rögzítette a művet az RCA vállalat. A szólót a szving királyaként is emlegetett amerikai jazz-zenész, Benny Goodman játszotta, a komolyzene birodalmában tett egyik kirándulásaként.
- A klarinétot kecses vadászkürt követi. 4. (Esz-dúr) kürtverseny, jól olvasták: Mozartnak – illetve a kürtvirtuóz Leutgebnek – sikerült kikevernie egy olyan hangszínt, amely megszelídítette az addig leggyakrabban vadászattal összekapcsolt hangszert. Mozart a kottában nemcsak tréfás megjegyzésekkel, de négy különböző színű jelöléssel is ugratta barátját, noha elképzelhető, hogy a színek előadói utasítások kódjai. A szólista Stefan Dohr, a Berlin Philharmonic sztárzenésze.
- A koncertet egy szerenádkönnyedségű szimfónia zárja. 35. (D-dúr, „Haffner”) szimfónia. Az első tétel szokatlanul ugráló nyitótémája, a lassútétel derűje és könnyedsége és a fanfárszerű, inkább a vidéki táncokat idéző tömör menüett után olyan finálé koronázza meg a Mozart-napot, ahová a szerző csak annyit biggyesztett: „a lehető leggyorsabban”.
Nekik köszönhetjük a közvetítést
Művészeti igazgató: Keller András
Concerto Budapest, főigazgató: Devich Gábor
Zeneakadémia, producer: Lakatos Gergely
Vezető operatőr: Jancsó Nyika
Technikai, zenei rendező: Komlós András
Vezető rendező, producer: Szabó Stein Imre
(Borítókép: Concerto Budapest / Fotó: Mudra László)