Több ezer gyönyörű aranyhal egy helyen, mégsem rajtuk akadt meg a szemünk
További Kultúr cikkek
- Bemutatták Alec Baldwin westernfilmjét, amelynek forgatásán lelőtte az operatőrt
- Rácz-Gyuricza Dóra összegyűjtötte nyerő receptjeit
- 12 milliárd forintot ér a váratlanul előkerült műalkotás
- Ezek a tárlatok voltak idén a legjobbak
- Egy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
Esős, szeles nap van, de Japánban ez nem meglepő. Izgalmas tokiói utazásunk egyik csúcspontját a véletlennek köszönhetjük, ugyanis a hazautazásunk előtti napon az időjárás felülírja terveinket, azaz beltéri elfoglaltságot kell választani magunknak. Némi online keresgélés után feltűnik, hogy Tokióban a szállásunkhoz közel, Ginza városrészben különleges múzeum működik, és csak részben tekinthető klasszikus értelemben vett múzeumnak.
Egyfajta oceanariumnak, tropicariumnak hisszük elsőre, ahol különféle látványos halfajokat mutatnak be látványos környezetben. Mégis amit ott van, eltér mindentől. Formabontó, egyedi megközelítés a lehető legmodernebb, leglátványosabb és leginformatívabb változatban.
Az Art Aquarium Museumot egy hatalmas plázában, a két épületrészt összekötő módon alakították ki. Eredetileg, még 2007-ben időszaki kiállításnak szánták, mintegy harmincezer aranyhallal. A tárlat azóta bejárta a világot, s mára – a hatalmas érdeklődés miatt – állandó kiállítássá vált. A múzeumban különféle egzotikus halfajok láthatók, ám a fókusz mégsem rajtuk, hanem a kopoltyúsok tárolóin van.
Nem a halakon a hangsúly
Némi keresgélés után leljük meg a bejáratot. A jegypénztárat ugyanis kissé eldugták, a múzeum bejárata és kijárata pedig két különböző épületrészben található.
Az Art Aquarium különleges, kettős élmény. Rengeteg apróhalat találni itt, a több ezer egyed között a legegyszerűbb, mindenki által jól ismert aranyhalaktól a szokatlan külsejű, égre néző és buborékszemű aranyhalakig terjed a skála. Kapunk hozzájuk némi ismeretterjesztő hátteret. Az egyes tárolókban kimondottan csak egy-egy faj található, így mindegyik jobban megismerhető, a kiállítás különlegessége azonban nem ebben rejlik.
A múzeum neve ugyanis sugallja, hogy itt elsősorban az akváriumokon és nem lakóikon van a hangsúly,
ennek ellenére sem alkotóművészi, sem állatvilági megközelítésben nem spórolnak az élménnyel. Megismerhetjük a jelen lévő fajokat, az akváriumok fejlődését és kultúráját, a kiállított művek alkotóit, miközben látványos, intenzív élményt kapunk, amit valószínűleg sosem felejtünk el.
Intenzív félhomály
Mozgólépcső visz a bejárathoz, a sötét tér félhomálya bensőséges, intenzív látvány fogad, főleg azzal a temérdek lampionnal, amelyek az első folyosót ölelik. Búzakalász és holdfény vetített képe a falakon. Az első tér egyfajta oszlopcsarnok. Legalább két tucat, aranyhalakkal teli, hatalmas víztartály pompázik itt különféle színekben. A falak tükröződő felületek, a vizuális csel végtelenné bővíti a termet és a fényoszlopok számát. Leginkább az a jelenet ugrik be, amikor A Gyűrű Szövetségében az utazók belépnek Mória bányáiba, és a mélyben fekvő oszlopcsarnok grandiózus, végtelennek tűnő tere ámulatba ejti őket. Az alkotóművészeket itt
a japán szentélyek oszlopcsarnokos bejáratai ihlették – a maguk fenomenális építészeti bravúrjaival.
Majd következik a különböző halfajok bemutatása a hajóablakot idéző, falba épített akváriumokban, aztán a klasszikus művészetet, cseréptálakat akváriummá alakító megvalósítás, ahol az egyszerű, elegáns forma látványos módon elevenedik meg.
Az első főtér nem hagyja pihenni a szemet, annak ellenére, hogy hangulatában az Art Aquarium bensőséges nyugalma olyan, mint egy rejtett szentély a világ egyik legnépesebb városának szívében.
Itt hullámformájú, vízesést idéző tartályokban úsznak a halak, a vendég kedvére sétálhat közöttük. Amikor két ilyen fal között haladunk, jobbról és balról ömlik a víz, a halak mégis teljes nyugalommal lebegnek. Elképesztő élmény, kápráztató, a plafonra rögzített levelek a természet közelségének illúzióját teremtik meg.
Ebben a térben kerti sziklalámpákba ágyazott akváriumok, és klasszikus, japán szobák ablakait idéző tartályok is találhatók, illetve számos téglatest alakú akvárium, amelyek leginkább fényezésükben, egzotikus aranyhal-válogatásukban, és nagy számuk miatt válnak rendhagyó élménnyé. A terem végét óriási, több méter magas, fodrozott szélű gömbakvárium zárja, látványa a folyamatos vízmozgás és a szökőkúteffektus miatt páratlan.
A természet közelsége
Haladva a következő tér felé, klasszikus japán lampionok és maszkok teremtenek autentikus helyi környezetet, majd utunkat gömbakváriumok szegélyezik, üvegük megnagyítja, részleteiben emeli ki a bennük úszó apró halacskákat. Innen bambuszerdő vízoszlopaihoz érkezünk, buborékos, vékony haltartályokhoz.
Az utolsó nagyobb, kettős térben a korábbi óriás gömbakvárium kisebb darabjait láthatjuk egy tükörfalú, végtelenített térben. A plafonról virágok omlanak a vendégekre, mintha különleges függőkertben sétálgatnánk. A tér egyfajta crossover művészeti terem is,
ahol a múzeum akváriumművészete és a japán Ikebana (vagyis virágrendezési művészet) elismert alkotója, Shogo Kariyazaki kettős műve található.
Ennek szomszédságában van a felhőfestések közt lévő óriási, több méter magas virágakvárium. Egyfajta lebegő növénykompozíció élményét nyújtja, holott semmilyen valós virág sincs a térben.
A kiállítás végén, az utolsó folyosókon újabb lampionok várják a vendégeket, akvárium formájában, halakkal töltve.
Kiérve a múzeumból nehéz visszacsöppenni a valóságba. Az odabent eltöltött 30-60 perc másfajta tudatállapotba visz minket, nyugalmat és békét áraszt. Egy ilyen élmény minden nagyvárosban elengedhetetlen ajándék volna. S ha ehhez hozzávesszük az egyedi ötletet, hogy nemcsak a halak, hanem az akváriumok is reflektorfénybe kerülnek, miközben az alkotóművészet különleges ágazatáról és a különleges aranyhalfajtákról is rengeteg, nem tolakodó információt magunkba szívhatunk, valóban olyasmit kapunk, amit eddig sehol máshol nem láthattunk vagy tapasztalhattunk.
(Borítókép: Az Art Aquarium Museumban 2021. március 6-án, Tokióban. Fotó: Tomohiro Ohsumi / Getty Images)