Lakatos Gergely: Mindenkinek jogában áll jelezni, ha nem érzi magát biztonságban

ZS 5570
2024.11.16. 09:07
A színház veszélyes üzem. Mindig is az volt. Manapság, a színpadtechnika rohamos fejlődése miatt különösen az. Az elmúlt időszak súlyos színházi, színpadi baleseteit követően (tovább)képzést tartottak biztonságtechnikai szakembereknek. Vajon a színházak biztonságosak? Erre is választ ad Lakatos Gergely, a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnöke, aki az Index kulturális rovatának vendégeként az arútluKban arról is beszél, hogy veszélyes-e a zenekari árok és a vasfüggöny.

Egyetlen baleset is sok – mondja Lakatos Gergely, aki a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnökeként azt is tudatosítja, hogy a színházakban, ahogyan más munkahelyeken, számos baleset történik. Csak nem mindegyikről értesülünk, a balesetek súlyossága eltérő, és legnagyobb figyelmet pedig többnyire akkor kapnak, ha mindez az előadás közben történik.

Miközben, ha a színházak minden, de tényleg minden kötelezően előírt szabályt betartanának, talán nem is lehetne előadásokat tartani.

Lakatos Gergely arról is beszél, hogy számos teátrumban, ahol a színpad előtt zenekari árok húzódik, sárga festékkel lefestett korlátot kellene emelni, mert az előadás úgy lenne maximálisan biztonságos. De az meg hogy nézne ki, hogy a művészeket egy korlát takarja ki előadás közben.

Ezért is kell minden előadást úgy kell megrendezni, a díszleteket felépíteni, hogy amikor a nézők már a székekben ülnek, mindenki, vagyis művész és néző csakis az előadásra tudjon figyelni.

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó súlyos balesete a Nemzeti Színházban arra mutat rá, hogy van miről beszélni, van mit megvizsgálni, és van miből tanulni. A mostani színházi biztonságtechnikai képzés is főként arra irányult, hogy tanuljanak minden esetből, ami bekövetkezhet, és főként abból, amit el lehet kerülni.

Veszélyes zenekari árok

„Amúgy van jogszabály a színházművészet működéséről és működtetéséről, de ez mintegy 30 éves, vagyis felülvizsgálatra szorul,

másrészt a színháztechnika olyan mértékben fejlődött, hogy ezt a jogszabályi környezetet frissíteni kell

– mondja Lakatos Gergely, aki arról is szót ejt, hogy ettől függetlenül nagy szükség van arra, hogy minden színházi szakember tisztában legyen azzal, milyen környezetben dolgozik. És azzal is tisztában kell lenni, hogy

az előadóművészeknek jogukban áll jelezni, ha nem érzik magukat biztonságban.

Az arútluK podcastban arról is szó esik, hogy

  • mitől igazán veszélyes a színház,
  • mit tanult a képzésen 50 teátrum 72 szakembere,
  • miért van szükség biztonsági képzésre,
  • és hogy hol találkozik a látvány és a biztonság.

Aki lemaradt volna az arútluK előző részéről, vagy újra meghallgatná a beszélgetést Széky Jánossal, az ide kattintva megteheti.

(Borítókép: Lakatos Gergely 2024. november 13-án. Fotó: Daragó Napsugár / Index)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport