Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMEgy diáklány szexuális zaklatással vádolja a tanárát, pedig az csak segíteni akart neki
További Kultúr cikkek
John (Szabó Kimmel Tamás) okkal körülrajongott avantgárd tanár, sikeres szerző, a neveléstudomány formabontó fenegyerekeke. Egyik előadása után tanítványa, Carol (Hermányi Mariann) a segítségét kéri, mert rossz jegye nagyban befolyásolja továbbtanulási lehetőségeit.
Carol nem érti az órán elhangzottakat, ezért John felajánlja a kötelezőt jócskán meghaladó segítségét. Néhány nappal később kiderül, hogy a lány szexuális zaklatás vádjával feljelentette tanárát. Az áramütésszerű történet a kiváló professzor és fiatal tanítványának párharca, áthidalhatatlan származási különbségek háborúja.
Az Oleanna nagyon érdekes mű, amely fontos társadalmi témákkal foglalkozik. Egyrészt a metooból adódó, másrészt a szereplők eltérő szociális hátteréből fakadó feszültségek kerülnek a felszínre. Johnt alakítom, aki egy nagy tudású, szabadszellemű egyetemi professzor. A mandátumszerzés és a családalapítás kapujában karnyújtásnyira van az amerikai álom valóra váltásától. Két ember pengeéles csatározását követheti nyomon a néző. Mindeközben a darab arra is emlékeztet, hogy akkor vagyunk a legsebezhetőbbek, amikor sebezhetetlennek érezzük magunkat
– nyilatkozta a Centrál Színház közleménye szerint Szabó Kimmel Tamás.
Nemek harca
„A kedvenc idézetem, amely Carol szájából hangzik el, jól jellemzi a darabban ábrázolt problémát: »Magának nincsenek érzései? A végső nagy érvelés... Merthogy miknek nincsenek érzései? A tárgyaknak. Nem értek egyet magával, és rögtön felmerül a kérdés, hogy ember vagyok-e egyáltalán...«” – idézi Hermányi Mariann.
„Az egyenjogúság kérdéséről, a társadalmi rétegek között tátongó szakadékról és a nemek harcáról írt darabot David Mamet.
iszonyatosan felbosszantott este, amikor először olvastam.
Reggelre tudtam, hogy nagyon szeretem, fontos darab. Meg milyen más termőtalaja lehet a katarzisnak, mint az ekkora érzelmek, ekkora erkölcsi dilemmák? Igyekszem olyan előadást létrehozni, ami okítás helyett kérdez, és hatásvadászat helyett az emberi hatás áldozatait láttatja” – mondta az előadás fordítója és rendezője, Puskás Samu.
Pattogó beszédstílus
David Mamet forgatókönyvíró, rendező, író 1947-ben született Chicagóban. Pályafutását színészként és rendezőként kezdte, de aztán kedvet kapott az íráshoz. Három off-off-Brodaway darab szerzőjeként vált ismertté. Az 1984-es Glengarry Glen Rossért Pulitzer-díjat kapott. Sikerét nagyrészt szokatlan színpadi dialógusainak köszönheti: az úgynevezett Mametspeak (Mametbeszéd) pattogó párbeszédekre és profán kifejezések használatára utal.
Az Oleanna premierje 1992-ben volt, majd Mamet 1994-ben filmre vitte saját darabját. David Mamet ugyanis filmes alkotóként is elismert. Ő írta többek között A postás mindig kétszer csenget, az Aki legyőzte Al Caponét és Az ítélet forgatókönyvét, utóbbiért 1982-ben Oscar-díjra jelölték.
Carolt A besúgó, illetve Az Árulók című sorozatokból ismert Hermányi Mariann, a színház új társulati tagja játssza, a professzor szerepében pedig először lép a Centrál színpadára Szabó Kimmel Tamás.
(Borítókép: Puskás Dávid)