Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMGregor Schneider, napjaink egyik legismertebb német képzőművésze múzeumban akar bemutatni egy haldoklót, szembeszállva a társadalom talán legnagyobb tabujával.
A művész, aki a 2001-es velencei biennálén vált híressé, amikor elnyerte az Aranyoroszlán díjat, majd Hamburgban elkészítette a mekkai Kába kő másolatát, először április 17-én az Art Newspaper művészeti szaklapban nyilatkozott 1996 óta érlelt tervéről. Ehhez keresett olyan embert, aki természetes okokból haldoklik. Kiállításához természetesen az illető előzetes beleegyezését kéri, és elmondta, hogy már kapcsolatban áll egy műgyűjtővel, "akiről nem lehet tudni, hogy pontosan mikor hal meg".
"A halál és a halálhoz vezető út sajnos ma szenvedést jelent. A halál valósága kegyetlen a német kórházakban, az intenzív osztályokon és a műtőkben. Ezért lett belőle botrány" - mondta Schneider a Die Welt című német napilap internetes kiadásának.
Schneider ezt a különleges installációt a krefeldi Haus Lange Múzeum 1928-30-ban épült, Ludwig Mies van der Rohe által tervezett épületében szándékozik kiállítani. "Egy művész közreműködhet a halál emberséges helyének létrehozásában" - magyarázta.
Az alkotó bejelentése nagy vitát váltott ki, mindenekelőtt a tervezett kiállítás színhelyén, Észak-Rajna-Vesztfália tartományban. "A halál valóban tabu társadalmunkban. Ez talán okot szolgáltat arra, hogy kiállítsuk a valódi halált?" - tette fel a kérdést Hans-Heinrich Grosse-Brockhoff tartományi kulturális államtitkár. (MTI)