Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHaneke filmje lett a legjobb európai mozi
További Cinematrix cikkek
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
Michael Haneke Szerelem című szkeptikus portréja lett a 25. Európai Filmdíjak szombati máltai gálaestje legnagyobb nyertese: ez lett a legjobb film, az osztrák rendező elnyerte a legjobb rendezőnek, a film két főszereplője, Jean-Louis Trintignant és Emmanuelle Riva pedig a legjobb színésznek, illetve színésznőnek járó elismerést. A két idős színész nem jelent meg az átadón. Till Attila rövidfilmje, a Csicska díj nélkül maradt.
A szombati díjátadón az Európai Filmakadémia (EFA) díját Haneke vette át a Szerelem alkotói közül személyesen. Már a májusi cannes-i filmfesztiválon is elnyerte a Szerelemmel a legjobb filmnek járó Aranypálmát, holott ez volt az egyik legellentmondásosabb véleményeket kiváltó munka a fesztiválon. Míg a kritikusok nagy része lelkesen fogadta, más részük nem értette, hogy mi az érdekes egy olyan történetben, amiben a rendező távolságtartó stílusában mutatja be, ahogy egy idős pár (a 82 éves Trintignant és a 85 éves Emmanuelle Riva) szembenéz az öregedéssel és a halállal.
A Jagten (Vadászat) című dán film írói kapták az Európai Filmdíjat a legjobb forgatókönyv kategóriájában. Tobias Lindholm és Thomas Vinterberg filmjében pedofiliával vádolják meg az ártatlan főszereplőt (Mads Mikkelsen alakításában), ami a skandináv faluban a kivégzéssel egyenértékű. Egyes kritikusok szerint a hitelesség határát súrolta Vinterberg mozija, de a 14 évvel ezelőtti Születésnap című filmjének dogma-stílusához képest visszalépés lett a konszolidált film.
A legjobb dokumentumfilmnek járó szobrot az Hiver nomade (Téli nomádok) című alkotás rendezője, Manuel von Stürler vehette át, míg a legjobb animációs film a cseh-német-szlovák koprodukcióban készült Alios Nebel lett. A filmkritikusok szövetségének (FIPRESCI) legjobb elsőfilmnek járó díját a holland Kauwboy kapta. Boudewijn Koole alkotása a Fiatal Közönség Díját is megkapta.
Román film, a Tudor Giurgiu rendező Superman, Spiderman sau Batman (Superman, Pókember vagy Batman) című alkotása nyerte a legjobb rövidfilmnek járó Európai Filmdíjat. A kategória jelöltjei között volt Till Attila munkája, a Csicska is.
A legjobb operatőr Carlo Di Palma-díjával a brit Sean Bobbit gazdagodott a Shame - A szégyentelen című filmben végzett munkájáért. Steve McQueen filmjének vágója, Joe Walker lett a legjobb vágó, míg a legjobb zeneszerzőnek járó elismerést a spanyol Alberto Iglesiasnak ítélték oda a Suszter, szabó, baka, kém című kémdráma zenéjéért. A John le Carré regényéből készült feldolgozás díszlettervezőjét, Maria Djurkovicot is Európai Filmdíjjal tüntették ki.
A ceremónia elején Helena Danielsson svéd producer vehette át az EURIMAGES Európai Koprodukciós Díját. A világ filmművészetében az európai film képviselőjeként véghezvitt munkájáért díjjal tüntették ki Helen Mirrent. Az Oscar-díjas brit színésznő visszaemlékezett tinédzser korára, amikor Michelangelo Antonioni egy filmjét látva rájött, "milyen lehet a film, az európai film", és eldöntötte, hogy színésznő lesz. Hozzáfűzte, nagyon sokat jelent számára, hogy munkásságát ezzel a díjjal ismerték el.
Állva ünnepelték a gála vendégei az életműdíjjal kitüntetett Bernardo Bertoluccit. Az idős olasz rendező kerekes székben ülve vette át a díjat. Bertolucci - állapotára utalva - viccelődve megjegyezte: "Talán ez az Életrevalók 2. kezdete", a francia vígjáték egyik főszereplője ugyanis egy tolókocsis férfi.
A háromórás díjátadón vetített videobejátszásokban az európai film jeles alakjai - Szabó István, Agnieszka Holland, Volker Schlöndorff, Fatih Akin, Julie Delphy és sokan mások - beszéltek a kontinens filmművészetének jelenéről és jövőjéről. Többen közülük úgy vélekedtek, hogy az európai filmgyártás nem művészeti, hanem forgalmazási gondokkal küzd, nehéz felvenni a versenyt az amerikai stúdiókból érkező filmek dömpingjével, a független filmeknek pedig egyre kevesebb levegő jut.
Az Európai Filmdíjakat idén adták át huszonötödször, elidézték az eddigi gálák legemlékezetesebb pillanatait. Az elismeréseket jövőre ismét Berlinben, az EFA székhelyén osztják ki, egy évre rá pedig egy másik európai fővárosban adják át. A magyar filmipar megújításáért felelős kormánybiztos, Andrew Vajna a minap jelezte az akadémiának, szeretnék, ha 2014-ben Budapest lenne a gála helyszíne.
Rovataink a Facebookon