Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRekordnyarat zárt Hollywood
További Cinematrix cikkek
- A Netflix megcsinálta a saját Breaking Badjét, csak sokkal viccesebben
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
Bukták ide vagy oda, az évek óta emelkedő jegyárak miatt rekordbevétellel zárta a nyarat Hollywood. A 4,75 milliárd dolláros bevétel 7 százalékkal magasabb a 2011-es, 4,4 milliárdos csúcsnál. A látogatószám is emelkedő tendenciát mutat, összesen 560 millió néző látta az idei filmeket eddig, ami az elmúlt 4 év legjobb eredménye.
A bevételi rekord viszont nem csak a nagy blockbustereknek volt köszönhető, írja a Hollywood Reporter. A Szemfényvesztők című, relatíve olcsó, 75 millió dollárból forgatott thriller 117 milliót hozott csak az USA-ban és 310 milliót a világpiaci bevétellel kiegészítve, ezzel messze felülmúlta például Will Smith és Johnny Depp emlékezetes nyári blockbuster-buktáját, a Föld utánt és a Magányos lovast.
A mozik öröme nem felhőtlen
A mozitulajdonosok egyesületének (NATO, komolyan ez a nevük) elnöke szerint az, hogy 4-5 film a várakozás alatt teljesített, még nem tragédia, ha 15 másik viszont talicskával hordta haza a pénzt. A mozik azonban nem lehetnek maradéktalanul elégedettek, mert ugyan a nyár tényleg kiválóan sikerült, de ebből elsősorban a stúdiók profitáltak, hiszen a nyitóhétvégék bevételéből általában 80 százalékot visznek haza, míg a moziknál csak 20 százalék marad.
A mozitulajdonosok érdeke az lenne, hogy a várhatóan nagy kasszasikereket ne egy három-négy hónapos periódusban mutassák be, hanem az év 12 hónapjára elosztva, mert a mostani rendszerben például januárra és februárra nem nagyon jut olyan film, amin lehet keresni - év elején számos mozit a bezárás fenyegetett. Azt nem kell magyarázni, miért nem lenne jó a stúdióknak, ha mozik zárnának be.
Amerikában lejárt lemez a 3D
A nyáron bemutatott blockbusterek közül a Vasember3 (Disney-Marvel) teljesített a legjobban, hiszen világszerte már 1,2 milliárd dollár fölött tart. Az Acélember 657,3 milliót hozott a Warnernek, a Paramount pedig Brad Pitt váratlanul sikeres World War Z című zombifilmjének örülhetett nagyon (530 milliónál is nagyobb bevétel) és nem panaszkodhat a Star Trek - Sötétségben 462,5 millió dolláros bevétele miatt sem, ami a franchise történetében rekordot jelentett. Természetesen mind a négy film folytatódik, nem is Hollywood lenne, ha nem így történne.
A 3D-filmek a világpiacon továbbra is kiválóan teljesítenek, az amerikai mozinézőket viszont hidegen hagyják, legalábbis erre utalnak a számok. A beszámoló szerint 2011-ben egy sikerfilm 3D-s verziója még az összbevétel 45 százalékát termelte ki a stúdióknak, 2013-ban viszont csak a 32 százalékát, ami komoly, 29 százalékos csökkenés. Ennek legkevésbé a mozitulajdonosok örülnek, hiszen míg Hollywoodban ez költségcsökkentést jelent (a 3D-konverzió árát meg lehet spórolni menten), a mozik óriási összegeket költöttek a 3D-s vetítőtermekre.
Horror-reneszánsz és a nagy nevek buktája
A Hollywod Reporter szerint az idei nyár legfontosabb momentumai közt ott szerepel a Universal feltámadása - a stúdió rekordbevétellel zárt a Gru 2 800 milliós és a Halálos iramban 6 787 millió dolláros bevételének köszönhetően. A szaklap szintén figyelemreméltónak tartja, hogy a nagy nevek (Johnny Depp - Magányos lovas, Will Smith - A Föld után, Channing Tatum - Az elnök végveszélyben, Ryan Reynolds és Jeff Bridges - R.I.P.D.) nem hoznak annyit, mint az olyan, viszonylag ismeretlen színészek, mint Jesse Eisenberg (Szemfényvesztők).
Örömteli, hogy a horror műfaja sokadik reneszánszát éli. A Bűn éjszakája 3 milliós gyártási költségre termelt 84 millió dollárt, a Démonok között pedig már 234 milliónál tart és csak húszmillió dollárba került. Ez is azt mutatja, hogy az alacsonyabb költségvetésű, kisebb filmekre is érdemes odafigyelnie Hollywoodnak, mert van bennük pénz bőven.
Ezeknek a szar is keserű
Miért kritizálják hát Hollywoodot az idei nyár miatt olyan vehemensen? A Boxofficemojo.com szerint két dolog szúrhajta a nézők és a kritikusok szemét. Az egyik a filmek feleslegesen feltupírozott költségvetése - ezen a nyáron összesen 18 olyan filmet mutattak be, ami 100 millió dollárnál is többe került, miközben tavaly nyáron mindössze 13 ilyen blockbuster kerül a mozikba. Ráadásul az, hogy egy filmre százmilliót elkölt egy stúdió, nem garantálja a sikert, idén a százmilliós klub 18 tagjából csak 11 hozza be a forgatási költségeket.
Az elszabaduló büdzsékkel akkor nem is lenne nagyobb baj, ha a világpiacon az amerikai blockbusterek olyan tempóban termelnék a pénzt, mint tavaly (és mondjuk a kínai bevételek meg is érkeznének a stúdiókhoz, mert egyelőre erről vita folyik), de nem ez a helyzet. Tavaly a legjobban kereső tíz film az USA-n kívül 4,85 milliárd dollárt hozott, idén egyelőre 3,98 milliárdnél tartanak, és az előrejelzések alapján már a 4,2 milliárd is siker lenne. (A Boxofficemojo azért megjegyzi, hogy a hiányzó 650 milliót a tízes listáról lemaradó filmek simán megtermelhetik.)
Jövő nyáron az esztelen költést visszafogja Hollywood, mindössze 15 darab 100 milliónál is többe kerülő filmet mutatnak be.
Rovataink a Facebookon