Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM14 film, amit kötelező látni 2014 elején
További Cinematrix cikkek
- Greta Gerwig elkészítené a Barbie folytatását
- A Netflix megcsinálta a lehetetlent, zseniális sorozatot készített egy korszakalkotó regényből
- Végre idehaza is nézhető a kincskeresős sorozat, amely még a jégszíveket is megolvasztja
- A Netflix elhozta nekünk a legizgalmasabb karácsonyi thrillert a Die Hard óta
- Robert De Niróval és Ben Stillerrel együtt érkezik az Apádra ütök folytatása
A nimfomániás (január 16. és február 6.)
A Cannes-ban pár éve kedélyesen zsidózó és nácizó dán rendezőkirály, Lars von Trier évek óta ígérgeti a rajongóinak A nimfomániást, amit hol azzal reklámoz, hogy Shia LaBeouf élesben nyomja benne a szexjeleneteket hol pedig azzal hogy, igazából ötórás film, aminek az első részét is csak az idei Berlinálén nézhetünk meg majd teljes hosszában (nálunk a rövidített verziót is két részletben vetítik le).
A nimfomániásban Lars von Trier kedvenc színésznője, Charlotte Gainsbourg egy olyan nőt alakít, aki összeverve fut bele egy bevásárolni induló férfiba (Stellan Skarsgard), aki befogadja őt, és fokozatosan megismeri a lány zavarbaejtő szexpózokkal és perverziókkal teli életét. Az Antikrisztus és a Melankólia megnézése napokra hazavágta az embert, kíváncsiak vagyunk, A nimfomániás mennyire tesz tönkre minket.
Én, Frankenstein (január 23.)
A Kenneth Branagh-féle Frankensteint már mindenki elfelejtette (ez volt az a film, amiben Robert De Niro játszotta a szörnyet, mégis mindig Brannagh őrjöngött félmeztelenül a futurisztikus masinái között), a Lakeshore stúdió ezért úgy döntött, ideje egy remake-nek. Természetesen őket is elkapta az a hollywoodi betegség, ami miatt azt hiszik az emberek, hogy Frankensteinnek a csavarozott fejű gólemet hívják, holott az az őrült doktor családneve volt.
De az új verzió nemcsak ebben különbözik Mary Shelley klasszikus rémregényétől. Frankenstein (Aaron Eckhart) itt már nem az 1800-as évek közembereit ijesztgető, lomha szörny, hanem egy többszáz éves, villámgyors harcművész, aki valami fondorlatos úton belekeveredik az angyalok meg az elsőre kőszárnyú vízköpőknek tűnő izék nagyvárosi háborújába. Az író-rendező Stuart Beattie azért bizalomra adhat okot, mert szinte mindegyik A Karib-tenger kalózai mozifilm forgatókönyvébe beleírt pár viccet.
Amerikai botrány (január 23.)
Az Amerikai botrány hét Golden Globe-jelöléssel várja 2014-et, ráadásul a 12 év rabszolgaság mellett az Oscar egyik nagy esélyese is ez a film. Érthető módon: az Amerikai botrány egyrészt hemzseg a sztároktól, másrészt a sztorija is jónak tűnik. A főszereplő, Irving (Christian Bale) a hazugság mestere, Amerika egyik legsikeresebb szélhámosa.
Egy idő után mégis úgy alakulnak a dolgok, hogy barátnőjével és bűntársával (Amy Adams) kénytelenek egy FBI-ügynöknek (Bradley Cooper) is dolgozni. Ő veszi rá a párt, hogy küzdjék fel magukat a maffia legfelsőbb köreibe. Akinek nem lenne elég Bale, Copper és Adams, annak elmondjuk, hogy a filmben Robert De Niro és Jeremy Renner is játszik, a rendezője pedig az a David O. Russel, aki a Napos oldalt készítette.
A német doktor (január 30.)
A német doktor egy argentin-francia-spanyol-norvég dráma, de senkinek nem kell megijednie, mert a huszadik századi történelem egyik legrejtélyesebb száláról, a náci háborús bűnös, Josef Mengele dél-amerikai életéről szól. 1960-ben járunk, amikor egy argentin hegyi település hoteljébe új vendég érkezik.
A férfi orvos hamar összebarátkozik a szállót vezető család tagjaival. Persze a környék lakói, akik egyre jobban megszeretik a doktort, nem is sejtik, hogy ő nem más, mint a Josef Mengele, aki auschwitzi emberkísérleteit a hazájától messze is folytatná, de pechjére a Moszad is a nyomában van. Az igazsághoz még valamit el kell mondanunk: a filmben játszik a Vad angyal című, bárgyúsága ellenére Magyarországon is elképesztően sikeres sorozat főszereplője, Natalia Oreiro is. Szóval simán lehet borzalmas is.
A könyvtolvaj (január 30.)
Várható volt, hogy Markus Zusak bestsellerét előbb-utóbb megfilmesítik, már csak az a kérdés, hogy mennyire sikerült az adaptáció. A készítőknek nincs könnyű dolga, hiszen Zusak könyvében maga a halál szólítja meg az olvasókat. A második világháború idején egy 9 éves kislány, Liesel német nevelőszülőkhöz kerül (Geoffrey Rush, Emily Watson) Sokat köszönhet nekik, főleg azt, hogy megtanítják olvasni.
A család a zsidó fiút, Maxot is rejtegeti: a kislány és Max közösen jönnek rá arra, hogy mennyit tudnak segíteni a szavak, a történetek, amikor körülöttük minden egyre rosszabbra fordul. De arra is kénytelenek rájönni, hogy a szavak ölhetnek is.
A nő (február 6.)
Végre egy romantikus film a legjobban vártak között! Méghozzá nem is akárkik, hanem Joaquin Phoenix és Scarlett Johansson között alakul valami. De mivel A nőt Spike Jonze (Adaptáció, A John Malkovich menet) rendezte, sejthető, hogy ez a szerelem minden lesz, csak megszokott nem. A főhős, Theodore (őt játssza Joaquin Phoenix) író, aki lassan heveri ki a válását, egyedül él, senkit nem enged magához közel. Napközben számítógépen dolgozik, esténként meglepő módon számítógépes játékokat játszik.
Az élete akkor vesz hatalmas fordulatot, amikor letölt egy új programot, egy intelligens operációs rendszert. Az egzotikus hangú rendszer (a hangot Scarlett Johansson adja, reméljük, hogy nem fogják szinkronizálni) egyre közelebb kerül Theodore-hoz. Naná, hogy a férfi beleszeret az operációs rendszerbe.
Műkincsvadászok (február 20.)
George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett, Bill Murray és John Goodman egy filmben. Kell ennél több? Az Amerikai botrány mellett ez lesz az a film, amiben a legkisebb mellékszerepet is szupersztárok alakítják. De nemcsak azért várjuk a Műkincsvadászokat, hanem mert a rendező, aki mellesleg szintén George Clooney, egy jó kis második világháborús történetet is talált a sztárhegyek mellé.
A háború vége felé járunk, amikor Roosevelt elnök kiadja a parancsot, hogy küldjenek egy különleges egységet a német vonalak mögé azzal a feladattal, hogy visszaszerezzék és biztonságba helyezzék azokat a műkincseket, amiket a nácik raboltak össze maguknak. Persze egy mezei katona nehezen ismerne fel például egy impresszionista remekművet, ezért a képkommandó múzeumigazgatókból, művészettörténészekből, kurátorokból áll. Kérdés, hogy mire jutnak a frontvonalak mögött a kiállításmegnyitókhoz szokott művészlelkek.
The Grand Budapest Hotel (március 20.)
Az idei Berlini Nemzetközi Filmfesztivál nyitófilmje Wes Anderson szállodás vígjátéka, a The Grand Budapest Hotel lesz. A film, amiben benne is vagyunk, hiszen már a címében ott van Budapest, meg nem is, mert sajnos nem Pesten, hanem Németországban forgatták és nem is Budapesten játszódik. Ahogy azt már Andersontól megszokhattuk, a The Grand Budapest Hotel sem szimpla vígjáték vagy krimi, hanem egy bohókás, csavaros történet lesz, amit vagy imádni fogunk, vagy az idegbajba kerget.
A történet elején meggyilkolnak egy előkelő grófnőt (Tilda Swinton) a hotelban, és a bűnténnyel a szálloda főportását (Ralph Fiennes) vádolják, mert ő örökölt egy értékes festményt. Hamarosan össze is verekszik az asszony fiával (Adrien Brody), majd az indiai londinertanonc segítségével próbálja tisztázni magát. Ja, és Jude Law, Bill Murray, Jeff Goldblum, Willem Dafoe, Owen Wilsont, Edward Norton és Harvey Keitel is beugrik a hotelba.
300: A birodalom hajnala (március 6.)
2007-ben hatalmasat szólt a 300: a belassítva mészároló görög harcosokra a korhatárkarika ellenére is kíváncsiak voltak annyian, hogy összejött egy masszív, 456 milliós bevétel. Az eredeti képregény szerzője, Frank Miller időközben folytatta a sztorit, amiből naná, hogy filmet akart a Warner és a Legendary Pictures, így idén a CGI-háttér előtt feszítő, félpucér spártaiak helyett a hasonlóan kigyúrt, viharban ázó athéniakért izgulhatunk.
A főhős ezúttal Themisztoklész lesz (a Strike Back-tévésorozatból ismerős Sullivan Stapleton alakítja), aki a spártaiak thermophülai vérfürdője idején épp egy tengeri csatában harcolt. Természetesen ebben a filmben is elmesélik a görög-perzsa háborúhoz vezető eseményeket, így láthatjuk a görögök korai győzelmét Marathónnál, majd a nagy flottaépítési vitákat és végül a sorsfordító tengeri ütközeteket is. A perzsa csapatok egyik kegyetlen vezérét, Artemisiát az egykori Bond-lány, Eva Green alakítja. A birodalom hajnala forgatókönyvét, akárcsak az eredeti 300-ét Zack Snyder írta, de szerencsére a rendező már nem ő, hanem Noam Murro.
Pompej (feburár 20.)
„2014 a szandálos filmek éve lesz”, írhatnánk, hiszen tényleg: a 300 2 mellé kapunk két Herkules-blockbustert és jön a Pompej is, amiben ezúttal a Trónok harca-rajongók kedvence, Havas Jon (Kit Harrington) villog a kockahasával meg a gladiusával.
A film elsőre a Ben-Hur, a Gladiátor, a Spartacus tévésorozat és az Armageddon bizarr szerelemgyerekének tűnik: van egy izmos gladiátorunk, aki először verekszik egy kicsit az arénában, aztán megjelenik a műfajból kihagyhatatlan néger mellékszereplő, és betoppan a főhős örök szerelme is. Ám nem lehetnek egymáséi a szemét vulkán miatt, mi meg azon kapjuk magunkat, hogy a Ben-Hur kocsihajtós jelenetét látjuk CGI-vel felturbózva, ahol a versenyt meteornak is beillő, repkedő lávakövek nehezítik. A rendező viszont a Kaptár-filmeket jegyző, Paul W.S. Anderson, úgyhogy akár még szórakoztató is lehet.
Noé (március 27.)
Ha létezik klasszikusabb hollywoodi műfaj a szandálos ókori harcosokénál, akkor az a szandálos Biblia-szereplőké, gondoljunk csak a Tízparancsolatra vagy a Quo vadis?-ra. Igaz, ezúttal Darren Aronofsky meséli el Noé jól ismert, árvizes-bárkaépítős történetét, ami gyanús, hogy nem csak egy látványos, de üres blockbuster lesz a sok közül. Eredetileg ugyanis a saját képregényét vitte volna filmre, amiben Mad Max 3-at idéző, sivatagi világban a Conan-kinézetű, drabális Noé hatkezű óriásokat aprított, és barbár hordák fosztogattak egy futurisztikus várost.
Ehhez képest a trailer már egy hagyományos, gigaköltségvetésű Biblia-promót sugall. Az mindenesetre ígéretes, hogy az elszánt hajóács Russell Crowe lesz, a feleségét Jennifer Connelly alakítja, a gyerekeit pedig a Harry Potter-filmekből ismerős Emma Watson és a konkurens Percy Jackson-széria főhőse, Logan Lerman. Sir Anthony Hopkins Matuzsálem szerepében tűnik majd fel, Ray Winstone pedig valami gonosz haramiavezér lesz.
Grand Piano (február 27.)
Idén Elijah Wood végre mindenkinek bebizonyíthatja, hogy sokkal több van benne egy buzimosolyú kis hobbitnál (persze a képregényrajongók ezt már a Sin Cityben is láthatták). A komponistából lett rendező, Eugenio Mira ugyanis egy remek thrillert forgatott vele.
A Grand Piano szerencsére nemcsak annyiról szól, hogy egy frakkban izzadó srác őrült tudós pózban klimpírozgat, a komolyzenesznobok pedig megtapsolják. A főhős ugyanis vérrel írt üzeneteket talál a kottáiban, ráadásul egy távcsöves puskás, titokzatos idegen is azzal kezdi zargatni, hogy végez vele meg a bájos feleségével, ha nem nyújt tökéletes teljesítményt a színpadon.
Non stop (február 27.)
Liam Neeson ugyan már 60 éves is elmúlt, mégis imádjuk akcióhősként, mert abszolút hiteles ebben a szerepben, ahogy aggódó családapaként eldörmög pár szitkot, majd cafatokra lő mindenkit. A Non stop a plakátja és az előzetese alapján akár a Taken 3 is lehetne, bár itt nem a főhős rokonát rabolják el a gonosz terroristák, hanem a repülőt, amin utazik.
A titokzatos gépeltérítő ráadásul elkezdi gyilkolni az utasokat, és a média számára úgy adja el a történteket, mintha egy háborodott kormányügynök (Neeson) okozná a vérfürdőt. A fojtogatóan zárt helyszín és Neeson profizmusa miatt a film jónak ígérkezik, a rendező meg ráadásul az a Jaume Collet-Serra, aki korábban már leforgatott egy Taken-klón akciófilmet a sztárral.
Rovataink a Facebookon