A mozitulajdonosok rövidebb előzeteseket akarnak

2014.01.28. 10:58

Az észak-amerikai mozitulajdonosok szövetsége (NATO, nem vicc, tényleg így hívják őket is) az "új technológiáknak, marketing- és reklámtrendeknek, a piaci versenynek és a fogyasztói igényeknek" megfelelően megváltoztatta saját belső szabályzata marketingre vonatkozó előírásait. Ettől még persze senkinek nem megy fel a vérnyomása, de ha közelebbről megnézzük az új rendelkezéseket, kiderül, hogy az előzetesekre (trailerekre) vonatkozó passzusban az áll, hogy mostantól azok nem lehetnek két percnél hosszabbak, és nem kerülhetnek a mozikba a valós bemutató dátuma előtti 150. napig (más promóciós anyagok, pl. plakátok, poszterek, stb. csak 120 nappal a bemutató előtt kerülhetnek kiállításra a mozikban).

Amerikai botrány (2013) előzetes

Az új rendszerben, írja a Deadline Hollywood, a mozik évente két filmet felmenthetnek a szabályozás alól, de a moziknak jóelőre be kell jelenteniük, melyik kettőt szeretnék jobban bepromózni - és a trailerek így sem lehetnek 3 percnél hosszabbak. Az új rendszerben ráadásul a filmek előtt csak olyan előzetest lehet bemutatni, ami a főműsor korhatárbesorolásának megfelelő karikával rendelkezik.

Ami még érdekes, de mindenképpen üdvözítő, hogy a trailerekben a mozizás alatti mobiltelefonhasználatot nem lehet népszerűsíteni, ami elég szubjektívnek tűnik, hiszen ezt rá lehet húzni egy url vagy twitter hashtag megjelenítésére is, bár az elég ritka, hogy valaki egy előzetes alatt látott linket egyből beírna a telefonjába, és megnézné, mit talál az adott oldalon. 

A szabályok, jegyzi meg a Deadline.com, nem kötelező érvényűek, de ésszerűek, hiszen a filmek előtt már így is rengeteg előzetes látható, ráadásul nem fél- vagy egypercesek, hanem hosszabb lélegzetvételűek. Azt, hogy a magyar mozikba ezek közül a rendelkezések közül mi gyűrűzik majd be, egyelőre nem tudjuk, de ha tippelni kellene, azt mondanánk, hogy semmi.