Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMRossz akcióvígjáték az új Robotzsaru
További Cinematrix cikkek
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
Már az előzetesek alapján sejteni lehetett, hogy a Robotzsaru-remake pont olyan felesleges, parasztvakító blockbuster lesz, mint amilyen az új Emlékmás volt két éve. Paul Verhoeven 1987-es, cinikus, társadalomkritikus és brutális Robotzsaruja ugyanis ma már kultfilm, akárcsak a Terminátor vagy az Alien, épp ezért semmi szükség nincs arra, hogy megkapjuk újramikrózva, kevesebb vérrel és több CGI-robbanással.
Tény, hogy a régi Robotzsaru, Peter Weller sosem volt egy színészóriás. A kopasz feje, a vasalóálla és a nyikorgós, szögletes mozgása viszont tekintélyt adott a félig ember, félig gép zsarunak, aki a nagy fináléban egy mocskos gyártelepen majd egy nagyvállalati értekezleten állt bosszút Alex Murphy rendőrtiszt gyilkosain. Az új főszereplő, Joel Kinnaman viszont akármilyen jó is a Gyilkosság tévésorozatban, most képtelen volt megbirkózni a szereppel: az ő sírós bádogemberén csak röhögni és elaludni tudtunk.
Az csak a kisebbik rossz, hogy az új Robotzsaru egy Power Rangers-sisakos, Batman-páncélos Vasember-karikatúra lett, aki csak árnyéka a régi önmagának. Nagyobb baj, hogy az egész film steril, unalmas és stílustalan, mintha csak egy komolynak szánt, rossz akcióvígjátékot néznénk a Szív TV-n.
Pedig az eredeti alapanyagból simán lehetett volna jó filmet forgatni. Hiszen a Batman: kezdődik! is teljesen más lett, mint Tim Burton Batmanja, hiába tudtuk, hogy mindkét film egy inasával lakó, árva playboy-harcművészről szól, aki éjszakánként spandexet meg maszkot húz, hogy bűnözőkkel verekedhessen. Az új Robotzsaru viszont semmi emlékezeteset nem tett hozzá a régi sztorihoz, egyszerűen csak érintőképernyős kütyükkel dúsította fel a nem is olyan távoli jövőt, ahol
- egy becsületes, de halottnak nyilvánított mintazsarut (Alex Murphy) belepakolnak egy fémpáncélba és újra járőrözni küldik az utcákra,
- a Robotzsaru-projekten dolgozó iparvállalat Detroit és egész Amerika megmentőjének képében tetszeleg,
- ám valójában velejéig korrupt,
- de szerencsére a Robotzsaru pár barátja segítségével lenyomozza és elintézi a gyilkosait,
- sőt, odacsap a gyilkosokkal lepaktáló vállalati nagykutyáknak is.
A remake semmiben sem mutat újat ehhez képest. Sőt, a készítők nevetségessé tették az egész franchise-t azzal, hogy:
- feketére festették Robotzsarut
- nevetségessé tették Alex Murphy halálát azzal, hogy az autója mellett robbantották fel (míg a '87-es eredetiben a kegyetlenkedő gengsztercsapat lőtte cafatokra egy raktárban)
- elfeledkeztek a társáról, Lewis rendőrnőről
- azt hitték, a néző szeretni fogja a rángatózó kamerás, 90-es évekbeli lövöldözős játékok grafikáját idéző, hosszú és béna akciójeleneteket
- az eredeti változat veszedelmes harci robotjából, ED209-ből egy életnagyságú, fröccsöntött Hasbro-játékot csináltak (10 után már nem is számoltuk, mennyi robbant fel)
- legalább 100 buta robotkatonát zsúfoltak a filmbe, ami így néha szörnyűbb, mint a Star Wars-előzménytrilógia harci droidos csatajelenetei
- tele van értelmetlen hülyeségekkel a film: miért kell például lekapcsolt villanynál, éjjellátóval várni a felfegyverzett maffiózóknak egy olyan kiborgot, aki sötétben ugyanolyan jól harcol, mint világosban?
- a film zenéje botrányosan rossz, nem illik az adott jelenetekhez, és egyáltalán: Pedro Bromfman egy tehetségtelen senki Basil Poledourishoz képest
- az egész filmet átjárja a szájbarágós "a fegyvermultik markában lévő Amerika a világcsendőr szerepében tetszeleg, és önkényesen drónokkal meg robotkatonákkal öldösi az embereket"-tanulság
- Emlékszünk még, milyen drámai volt a '87-es Robotzsaruban az a jelenet, amikor Murphy hazament, de az agya csak kivetítette a régi emlékeit a sisakjára, eltakarva az üres, lepukkant lakást? Na itt nincsen ennyire erős családi szál, ráadásul a Mrs. Murphyt alakító Abbie Cornish végig olyan bamba, mint egy bedrogozott zombi.
A filmet két jó színész menti meg a totális érdektelenségtől. Az egyik az OCP helyett főkolompossá megtett OmniCorp gátlástalan cégvezetője, a profit érdekében az Ördöggel is lepaktáló Michael Keaton. Gary Oldman viszont még nála is jobb: isten-komplexustól szenvedő Frankenstein doktorként, horrorfilmekbe hajló jelenetekben matat teremtménye, a Robotzsaru felnyitott koponyájában. És az üvegtartályban pulzáló szívbe futó tápkábelek között, ami a remake legjobb és legsokkolóbb jelenete.
IMDb: 6,8 pont
Rotten Tomatoes: 46%
Index-ítélet: 3/10
Rovataink a Facebookon