Hogy voksol egy Oscar-szavazó?
További Cinematrix cikkek
- Még sosem láttunk olyan gyalázatosan rossz folytatást, mint a Gladiátor II
- Ami a bevásárlóközpontban történt, azt senkinek nem kívánjuk
- Elment Törökországba, aztán kénytelen volt elhagyni Magyarországot
- Szenzációsnak ígérkezik a Hogyan tudnék élni nélküled? című új magyar film
- Már nem kell sokat várniuk a Star Wars-rajongóknak az Andor folytatására
Azt gondolnánk, hogy az Oscar-szavazás pont úgy megy, mint idén az Index Arany Mókusának átadása, azaz a grémium leül egy Excel-tábla elé, és pontoz, esetleg sorrendet állít fel, az nagyon téved. Ha ennyire könnyen menne a dolog, semmi érdekes nem lenne benne, gondolhatta az Akadémia, és felállított egy meglehetősen bonyolult rendszert, amiben viszont továbbra is leginkább nyugdíjaskorú fehér férfiak döntenek a filmvilág legnagyobb presztízsű díjának odaítéléséről.
Nem magunktól vagyunk ilyen magabiztosak: a Variety nevű szaklapban jelent meg egy alaposabb anyag arról, hogyan is történik a szavazás, innen tájékozódtunk mi is, de úgy gondoltuk, nem árt, ha a tévé előtt drukkoló olvasók is tisztában vannak azzal, hogyan készül a kolbász Hollywoodban. Kezdjük azzal hogy az egyes kategóriákba bekerülő filmeket egy többkörös, súlyozott szavazás előzi meg: az Akadémia több mint 6000 fős tagsága minden kategóriába jelöl 5-5 filmet, ezeket a jelöléseket összesítik, aztán ezekkel történik valami, és lőn, lesz egy listánk.
Az elmúlt években a legjobb filmek mezőnyét felemelték tízre, ami azzal járt, hogy a szakma elkezdte köpködni az Oscart, mondván: elvesztette az értékét, és olyan filmek is bekerülhettek a mezőnybe, amiknek nincsenek igazi támogatottsága és/vagy értékei. Ennek ellensúlyozására találták ki, hogy ebben a kategóriában minimum öt, maximum tíz filmet lehet jelölni, de a felső határt elérni nem kötelező. A szabály azt is kimondja, hogy olyan film, ami a jelölések legalább 5 százalékában nem végzett az első helyen, nem kerülhet be a szűkített listára.
Körökre osztva
Az első körben az Akadémia, és a PricewaterhouseCoopers könyvvizsgáló cég szakemberei közösen határozzák meg, hogy minimálisan hány szavazat szükséges egy jelöléshez. Mivel potenciálisan tíz hely van, a szavazok számát elosztják 11-el, ami 6000 tag esetén 545,5 lesz, kerekítve 546. Ez ugye a lelkesen optimista szám, azaz 546 szavazat esetén van jelölés a legjobb filmek közé, hiszen ott a másik szabály, ami meg azt mondja ki, hogy minimum 5 százalék, azaz 300 szavazat kell az üdvösséghez.
Annak érdekében, hogy ne csak három film legyen a kategóriában, a legtöbb szavazatot kapó filmeket kiveszik a pakliból, és szépen elkezdenek számolni. Van ugyanis egy olyan szabály is, miszerint ha egy film 10 százalékkal több voksot kap, mint az 546 szavazat, ami a jelöléshez szükséges, a filmre érkező voksokat újra elosztják. (Tessék jól figyelni, ennél nincs bonyolultabb választási rendszer a világon.) Ha mondjuk az adott filmet háromszor annyian tették első helyre, mint a minumum, akkor harmadolják a szavazatokat, egyharmadot megtartanak a filmnek, tehát megvan a minimumja - a kétharmad voksot pedig hozzácsapják a sorban következő jelöltjének szavazatszámához.
Ha tehát valaki az első körben nagyon népszerű filmre szavaz, azzal nemcsak arra adja le a voksát, hanem automatikusan egy másikra is. Ha XY tehát ez első helyre tette a 12 év rabszolgaságot, és még vagy 1500-an ugyanígy cselekedtek, akkor a szavazatok közül 1500-546=954 voks átmegy a második helyre rangsorolt filmhez, teszem azt a Gravitációhoz. Ha ennek is megvan a kellő szavatszáma, tovább tolódik a maradék, és így a végén a Philomena is bekerül a legjobb kilencbe.
Az Akadémia a rém népszerűtlen filmekre is gondol. Azok a filmek, amik 1 százaléknál, azaz 60-nál kevesebb szavazatot kapnak, rögvest kiesnek a versenyből. Ha valamelyik tag tehát forgatott valami rettenetet, de meg akarja bugázni a szavazást, és saját magára tolja a jelet, hiába teszi - a szavazata automatikusan átkerül a sorban előtte álló, legalább 60 voksot elérő filmhez. Ha például Orosz Dénes akadémiai tag lenne, és szavazna a Coming Outra, mivel más ezt nemigen tenné meg, a sorban előtte álló, miniumum hatvan szavazzattal bíró másik film kapja meg a voksát.
Egyszerű, mi?
A többi kategóriában kicsivel másabb a menet. Az adott szakterületen dolgozó akadémiai tagok leszűkitik a kategóriákat öt-öt főre (rendezők a rendezőket, színészek a színészeket, stb), majd az így kialakult mezőnyből a teljes tagság választ, de nem rangsorolnak, mindenki csak a egy nevet/filmet jelölhet meg - aki a legtöbb szavazatot kapja, annak adják át a szobrot.
Az ismeretlen Oscar-szavazó véleménye
A szabályok után lássuk a kőkemény rögvalóságot: a Daily Beast talált egy olyan akadémiai tagot, aki hajlandó volt levezetni nekik, mi alapján voksol az egyes kategóriákban. Vigyázat, cinikus tartalom következik! A Pat álnéven emlegetett tag szerint Woody Allen botránya semmiféle kihatással nem volt arra, hogy Cate Blanchettet jelölte-e legjobb színésznőnek, és ahhoz sem volt köze, hogy a Blue Jasmine forgatókönyvét végül nem az első helyre tette: A nő könyvét egyszerűen eredetibbnek tartotta. Ez persze nem a tagság közötti konszenzust jelöli, Pat szerint ugyanis sokan undorítónak tartják Allent, és ennek a színésznő láthatja kárát.
Allen a legkellemetlenebb alak, akivel csak együtt dolgozhatsz. Ha nem vagy főszereplő, a rendezőasszisztens az első napon közli veled, hogy eszed ágában ne legyen hozzászólni a rendezőhöz - az egyik színésznő erről elfelejtkezett, ki is rúgták a filmből.
Az Amerikai botrányról Pat azt mondta, hogy élvezte, de így visszagondolva csak az maradt meg benne, hogy nagyszerű munkát végzett a fodrász, különösen Christian Bale esetében. Jennifer Lawerence-re sem szavazott, mert nem volt hiteles a karakterben, és Amy Adamsre sem, akiről azt mondta, hogy a ruhája nagyszerű volt, de mivel lapos, mint egy deszka, nem állt neki túl jól. Ki sejtette volna, hogy egy legjobb színésznői Oscar-díjat simán eldönthet a mellméret, ugye. Pat nem bánt kesztyűs kézzel a 12 év rabszolgasággal sem:
Túl sok benne a kínzás. Egyszerűen immúnis lesz iránta az ember, értjük, kínozták a rabszolgákat, megvan, lépjünk tovább. A Gravitációra szavaztam, mert egyedi volt, és kiválóan összerakták. Sandra Bullock viszont csak az elvárható szintet hozta, semmi extrát.
És a legjobb férfialakítás? Pat nem Matthew McConaughey-re szavazott, hanem Bruce Dernre (Nebraska), mert az életművéhez képest valami mást, szokatlant művelt a filmben. McConaughey-ről azt mondta, hogy már ezerszer látta ugyanezt a beszédstílust, akcentust, manírt hozni, így nem szavazott rá, de szinte biztos abban, hogy nyerni fog, hiszen nagyon jó a sajtója. Tom Hanks viszont jobban játszott AIDS-beteget, tette hozzá. Érdekes indoklást kapunk a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában is:
Barkhad Abdira szavazok a Phillips kapitányért, mert tökre elhittem mindent, amit csinált. Általában ne szavazok újoncokra, mert még nem tettek le semmit az asztalra, de a pali megbabonázott. Leto jó volt, de sok minden, amit csinált, a külsőségek miatt volt jó. A sminkesek zseniális munkát végeztek, de jobb lett volna, ha a szerepet egy valódi transznemű színész kapja. Sokkal mélyebb lett volna az egész.
Tessék, ha minden igaz, így gondolkodik egy akadémiai-tag. Az Amerikai Filmakadémián kedd este fejeződött be a voksolás, az Index Filmakadémiája péntekig adja le a szavazatát, vasárnap az is kiderül, miben értettünk egyet az amerikai filmakadémia döntésével, ki kapja az Arany Mókust és ki az Oscar-díjakat.
Rovataink a Facebookon