Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKiosztottuk a Sárgamókust
További Cinematrix cikkek
- Szívbemarkoló animációs film érkezik a mozikba
- Az Emilia Pérez lesz az idei Oscar sztárja?
- Greta Gerwig elkészítené a Barbie folytatását
- A Netflix megcsinálta a lehetetlent, zseniális sorozatot készített egy korszakalkotó regényből
- Végre idehaza is nézhető a kincskeresős sorozat, amely még a jégszíveket is megolvasztja
Az Ezüstmedve, az Aranypálma és az Aranyglóbusz után, de az Oscar és az Aranymálna előtt itt van a Sárgamókus, az Index Filmakadémia díja, a filmes elismerések non plus ultrája. Tudományos alapokat vegyítettünk szaktudással, jósnői praktikákat megérzéssel: a szerkesztőséggel megnézettünk 12 Oscarra jelölt filmet, és a fontosabb kategóriákban kiosztottuk az első Aranymókust. A nyerteseket postai úton értesítjük.
Egy hónapos megfeszített filmnézés után állt össze a szerkesztőségi Excel, amiben egyesítettük a hivatalból szavazó kultrovat és a más rovatokból krími orosz harcosok önkéntes lelkesedésével jelentkező kollégák szavazatait hat kategóriában:
- legjobb film
- legjobb rendező
- legjobb férfi és
- legjobb női alakítás, valamint
- legjobb férfi és
- női mellékszereplő.
Azért csak ennyiben, mert a jelmeztervezéshez és a zeneszerzéshez még kevesebbet értünk, mint a színészi játék megítéléséhez, és eleve, a hat kategória pontszámait időre kicsikarni az indexes újságírókból nehezebbnek és időrablóbbnak bizonyult, mint hat macskát megtanítani az őszödi beszéd előadására egy kétfelvonásos bábjáték keretein belül.
A végeredmény leginkább a papírformát igazolja, de két kategóriában a legendás indexes makacsság beintett a Las Vegas-i bukiknak, és az oddsoknak szembe menve választott győztest.
A módszerünk jóval egyszerűbb volt, mint az amerikai filmakadémiáé, az egyes kategóriában mindenki rangsort állított fel, a legtöbb pontot (5, a filmeknél 9) a kedvencének vagy az arra érdemesnek adva, a többit meg elosztva a másik négy (vagy nyolc) jelölt között. Akadtak olyan kategóriák, ahol csak pár pont döntött, de olyanok is, ahol egyértelmű volt a nyertes személye. Ma este aztán majd kiderül, hogy nekünk, vagy a fogadóirodáknak kellett volna jobban hinni.
A LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: JARED LETO
Kilencpontos előnnyel nyerte a Sárgamókust a transznemű drogos prostit alakító színész/rockisten, egyébként megérdemelten, bár az kétségtelen, hogy a sminkesek munkáját nem lehet alábecsülni. A Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) szerepe jutalomjáték volt, egy sebzett, AIDS-beteg embert kellett alakítania, és mint tudjuk, ez az első lépés a nagy díjak felé.
Leto mögött második helyen az a Michael Fassbender végzett, aki a 12 év rabszolgaságban tulajdonképpen egyedül nyújtott maradandót, és sok kollégában a Schindler listájában Amon Göth-öt alakító Ralph Fieness-t idézte fel. (Én személy szerint Barkhad Abdinak adtam az első helyet, a Phillips kapitány szomáliai kalózának, aki első szerepében olyan intenzív és hiteles volt, hogy nem tudtam levenni a szemem róla.) Leto egyébként a szerepért megkapta az Aranyglóbuszt és még 18 további díjat, köztük a független filmesek Independent Spirit Awardját és a színészek céhének elismerését is.
A LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: JULIA ROBERTS
Hollywood egyik nagyasszonya 18 pontos, két testhossznyi előnnyel futott be az első helyre, másodiknál rosszabbnak senki nem jelölte. Az Augusztus Oklahomában című drámában (oppardon, a hollywoodi külföldi filmkritikusok szerint vígjáték) egyébként csak papíron volt ő mellékszereplő, a gyógyszerfüggőségével és rákos betegségével küzdő anyját alakító Meryl Streep mellett ő volt a legfontosabb alakja a történetnek. A szerepet kiválóan eljátszotta, messzire jutott a Micsoda nő! szerethető kurvájától.
Mögötte a Hollywood egyik legújabb üdvöskéje, Jennifer Lawrence végzett az egyébként felejthető Amerikai botrány egyik alakításával, amiből a legtöbben úgyis csak a mellét kiemelő jelmezekre és Amy Adams lesmárolására emlékeznek. Roberts 2001-ben már nyert egy Oscart az Erin Bronkovich – Zűrös természet főszerepéért, ezért az alakításáért már háromszor is díjazták.
A LEGJOBB FÉRFI ALAKÍTÁS: MATTHEW MCCONAUGHEY
Csak egy kolléga tette a harmadik helyre és egy másik a másodikra, mindenki mást lenyűgözött az, amit a Mielőtt meghaltam csontsoványra fogyott AIDS-betegeként nyújtott. McConaughey az a színész, akit vétek leszinkronizálni, jellegzetes déli akcentusa és beszédstílusa a szerep legalább felét adja, és simán elfelejteti az emberrel, hogy ugyanazt a színészt bámulja tátott szájjal, aki narancssárgára szoláriumozva haknizott végig egy Excsajok szelleme című filmet, és villogó fogsorán kívül semmi másra nem emlékszünk belőle a Szaharából.
A jelöltek közül kétségtelenül ő az, aki a legnagyobb utat járta be az Oscar-gáláig, 2011-ig épeszű rendező rá nem bízott volna egy olyan szerepet, mint a Mielőtt meghaltam cowboya vagy a korábban látott Igazság ára ügyvédje. Az Index-pontozókat egyébként nagyban befolyásolhatta (és ez az Oscar-szavazókra is igaz lehet), hogy amit McConaughey az HBO A törvény nevében (True Detective) című sorozatában nyújt, azért eleve megérdemelne minden díjat amit valaha a mozgóképiparban kitaláltak. A Mielőtt meghaltamért egyébként 12 díjat kapott már, köztük az Aranyglóbuszt is.
A LEGJOBB NŐI ALAKÍTÁS: MERYL STREEP
A legnagyobb élő színésznőnek tartott Streep nálunk meglepő fölénnyel, kilenc ponttal előzte meg a második helyre befutó, és a kritikusok és a bukik szerint nagy esélyes Cate Blanchettet. Nem mondjuk, hogy jogtalanul, az Augusztus Oklahomában főszerepében élete egyik legjobb alakítását nyújtotta és simán megkaphatja érte a negyedik Oscarját is 18. jelölése alkalmából. A filmben egy, a családját terrorban tartó idegbeteg, rákos és egyben gyógyszerfüggő anyát, egy nagy, tahó vérszívót alakít, kiválóan ráadásul, imádjuk gyűlölni, és ha képen van, nem tudjuk levenni róla a szemünket. Streep jó, és jó lesz még akkor is, ha már csak tolószékes öregasszonyokat alakíthat egy nyugdíjasházban, megérdemli az Sárgamókust. Eddig három díjat kapott a szerepért, de 16 alkalommal jelölték érte. És hogy kitől kapott ki minden alkalommal? Cate Blanchett-től.
A LEGJOBB RENDEZŐ: ALFONSO CUARÓN
A Gravitáció rendezője 15 pontot vert Martin Scorsesere a Sárgamókuson, és ha hinni lehet az előzetes latolgatásoknak, ma este is nyerni fog. Tök jogosan. A film az első olyan 3D-s moziélmény volt, amiben a plusz dimenzió nem tűnt parasztvakításnak, ráadásul a megvalósításához igen találékonynak és innovatívnak kellett lenni. Egy kamaradrámát rendezett az űrben, tulajdonképpen egy szereplővel, de egyetlen olyan perce nem volt a filmnek, amin unatkoztunk volna.
A Cuarón mögött végző Scorsese az Oscar-gálák egyik nagy vesztese, soha nem kapott olyan filmért díjat, amiért megérdemelte volna (Dühöngő bika, Taxisofőr, Nagymenők, Casino), csak olyanért, amiért őszintén szólva nem nagyon (A tégla), és idén is alul marad, pedig ha valamiben igazán jó volt a Wall Street farkasa, az DiCaprio alakítása és Scorsese rendezése volt. Cuarón a Gravitációért 18 rendezői és nyolc vágásért járó díjat nyert, nem lennénk meglepve, ha ma este is kettőt kapna.
A LEGJOBB FILM: MELŐTT MEGHALTAM
A Sárgamókus legnagyobb meglepetése kétség kívül a Mielőtt meghaltam díja, bár ha azt vesszük, hogy nálunk a Gravitáció lett a második és A Wall Street farkasa a harmadik, menten látszik, hogy az Index szerkesztősége nem azokat a filmeket szereti, mint a világsajtó, ami az Amerikai botrány és a 12 év rabszolgaság különversenyét várja ebben a kategóriában.
Pedig nincs igazuk: az igaz történetre alapuló film a két zseniális főszereplő nélkül is megáll a lábán, és megvan benne minden, ami egy Oscar-nyertes filmhez kell. Szívbe markoló és iszonyú lehangoló, frusztráló és felemelő történet ez egy paliról, aki megtudja, hogy AIDS-beteg, és jó esetben egy hónapja van hátra az életből, de nem adja fel a küzdelmet. Három díjat már bezsebelt, ma este jön a negyedik?
A bukik nem értenek egyet velünk
A fogadóirodák szerint a legkevesebb pénzt akkor nyerjük, ha a legjobb film a 12 év rabszolgaság, a legjobb férfiszínész Matthew McConaughey, a legjobb női főszereplő Cate Blanchett, a legjobb rendező Alfonso Cuarón, a legjobb férfi mellékszereplő Jared Leto, a legjobb mellékszereplőnő pedig Lupita Nyong’o lesz. A legtöbbet a filmek között a Phillips kapitány fizeti (1 forintra 251-et), a rendezők között sokat hozhat Alexander Payne szobra a Nebraskáért (1 a 101-hez), a színészek között pedig Christian Bale (Amerikai botrány – 1 a 80-hoz), Meryl Streep (1 az 50-hez), Julia Roberts (1 a 66-hoz) és Bradley Cooper (1 a 66-hoz) fizet. Meg is tesszük ezt a sort, aztán a hajnal kettőkor kezdődő gálán minden kiderül.
Rovataink a Facebookon