Instant klasszikus az új Amerika Kapitány

2014.03.31. 12:13

Chris Evans Scarlett Johanssonnal évődik és ismét kék-fehér-piros jelmezben menti meg Amerikát. Az Amerika Kapitány - A tél katonája klasszikus, jól megcsinált akciófilm, némi politikaithriller-beütéssel, amin Robert Redford feltűnése is sokat segít. Kiss Bori Londonban nézte meg a filmet.

Különös választásnak tűntek a Russo fivérek az új Amerika Kapitány-film rendezésére, hiszen korábban szinte csak tévés vígjátékokat forgattak. Kevin Feige producer döntése azonban ismét beigazolódott, A tél katonája nemcsak nézhető, de kifejezetten szórakoztató lett, a szuperhős-filmek iskolamunkája. A tökéletes recepten az is nagyot dob, hogy - a szerződésükben foglaltaknak megfelelően - olyan kaliberű színészek térnek vissza a vászonra, mint Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, sőt zseniális húzással Robert Redfordot is megnyerték a színfalak mögött kavaró bürokrata/kémfőnök, Alexander Pierce szerepére.

A Marvelnek igencsak jót tett Feige szerződtetése az ezredfordulón: a stúdió azóta ontja az elképesztően sikeres szuperhős-filmeket, amelyeket többnyire a kritika is elismerően fogad. Feige igazi nörd, aki kívülről fújja a komplett Marvel univerzumot, neki köszönhető a filmek egymásba fonódó, egymást folytató cselekménye — ez egyébként a képregényekben már a hatvanas évek óta bevett szokás, a kétezres évek előtti filmek azonban valamiért csak izoláltan szerepeltették Amerika Kapitányt, a Vasembert, Thort és a többieket.

A korábban lenyilatkozott recept szerint igyekeznek évi két filmet készíteni, mégpedig úgy, hogy az egyik a hősök kalandjait folytatja, a másik pedig mindig új Marvel-hőst mutat be. Idén ezek A tél katonája és A galaxis őrzői, amelyben a másodvonalbeli hősök csapatából debütál pár fura figura (konkrétan egy sétáló fa, egy mosómedve és három humanoid).

Amerika kapitány: A tél katonája (magyar szinkronos előzetes)

Amerika Kapitány figurájával nem volt könnyű dolga a film készítőinek, az ezredforduló utáni pesszimista világban nehéz egy tökéletesen idealista, a szabadság eszményéért fegyvert fogó, ráadásul extrém módon hazafias karaktert hitelesen megjeleníteni. A Kapitány kétdimenziós világháborús ikonból tragikus hőssé válik, hiszen mindenkit elvesztett, aki fontos volt neki. És ha az első film, vagy a Bosszúállók láttán esetleg úgy érezhettük, Chris Evans csak szabályos vonásai és dagadó izmai miatt kapta meg a szerepet, itt igazán kitölti a figurát, képes egyszerre macho hősnek és elveszett, magányos fiúnak látszani.

A film szabványos akciófilmként kezdődik, Scarlett Johansson és Chris Evans furcsa párosa azonban a szokványos sablonoknál több érzelmet és humort csempész a történetbe. Az adrenalindús felütés után pedig Robert Redford színre lépésével igazi, kiábrándult, hetvenes évekbeli politikai thrillerbe csöppenünk, ahol mindenki gyanús, és senki sem az, aminek látszik.

Redford szerepeltetése ügyes húzás, mivel egyrészt remek színész, másrészt rögtön mindenki olyan klasszikusokra asszociál, mint A keselyű három napja, vagy Az elnök emberei. Mármint azok, akik nem az elmúlt húsz évben születtek. De a film más jelenetein is érezni, hogy duplafenekűre készültek: a fanatikus Marvel-rajongók elvárásainak is megfelel, de a képregények világát nem ismerők számára is tökéletesen működő thriller/akciófilm.

Az akciójelenetek nagy részét kézikamerával forgatták, és hiányzik belőlük a B-mozik stilizáltsága: nagyon is valódinak tűnnek az ütésváltások, az autós üldözések. Mindent látunk, nincsenek elkent mozdulatok vagy a snittek kivágásai miatt csak sejtetett történések. “Amikor a megbízatásra pályáztunk, rengeteg videót mutattunk a Marvelnek” — nyilatkozta Joe Russo — “Valódi autós üldözéseket, Krav Maga-bemutatókat, kommandóskiképzésen készült felvételeket. Azt akartuk, hogy valódinak tűnjön az akció”. A koreográfiák pedig cirkuszi módon zseniálisak és igen szórakoztatóak: a liftes jelenet, ahol minden szinten újabb és újabb rosszfiúk zsúfolódnak be Amerika Kapitány mellé, hogy a végén elszabaduljon a pokol, instant klasszikus.

A filmben debütál egy új szuperhős is, a képregényekből ismert Sólyom, akit az első afroamerikai szuperhősként aposztrofálnak - ez persze csak a képregényekre igaz, hiszen a filmekben Nick Fury szerepét már egy ideje Samuel L Jackson alakítja. Stan Lee a hetvenes évek polgárjogi küzdelmei és a vietnami háború árnyékában teremtette meg Sólyom figuráját, aki olyan társa lett Amerika Kapitánynak, mint Batmannek Robin. A szerepet egy klasszikus tanodát végzett színészre osztották, Anthony Mackie a nagy hírű Juilliard Schoolban végzett, és olyan filmekben láthattuk, mint Eminem 8 mérföldje (ahol ő volt Papa Doc, Eminem nemezise) és a Bombák földjén. Mackie tökéletesen alakítja a harcostársa elvesztése óta poszttraumatikus stresszel küzdő exkatonát, akivel a Kapitány rögtön közösséget érez.

A cselekményt szinte végig különös párosok viszik előre: a Kapitány és a Fekete Özvegy, incselkedése, a Kapitány és Nick Fury stratégiai vitái, Fury és Pierce hatalmi harca, a Kapitány és a Sólyom harcostárssá válása. Scarlett Johansson itt is zseniális a megélhetési hazudozó Fekete Özvegy szerepében, aki minden tüskéssége ellenére összebarátkozott a krónikus igazmondó Kapitánnyal. “Nagyon szeretem a kapcsolatuk dinamikáját, számomra a barátságuk sokkal érdekesebb, mintha románc szövődne köztük” - véli Johansson. “Tíz éve ismerem Scarlettet” — nyilatkozta Evans — “olyan, mintha a húgom lenne. Már négy filmen dolgoztunk együtt, és úgy érzem, a filmen kívüli kapcsolatunk a filmbeli alakításunkon is érezhető, ami remek dolog.”

Samuel L Jackson fellépése már akkor tiszteletet követel, amikor csupán feltűnik a színen, amikor pedig feldühítik, akkor kifejezetten rémisztő. A film egyik legizgalmasabb jelenetsora Fury autós üldözése, melynek a a titokzatos Tél Katonája vet véget, egy maszkos, fémkezű figura. Neki köszönhetjük a Ponyvaregény előtti főhajtást is a temetői jelenetben.

A film két óra és tizenhat perc, de nem érezni hosszúnak: remek szórakozás, igazi, klasszikusan izgalmas akciómozi. Érdemes végigülni mind a 136 percet, a készítők ugyanis a Marvel hagyományainak megfelelően itt is két teasert plántáltak a stáblista közepébe, illetve végébe. Ezek kapcsolják a film cselekményét a következő filmekhez, előrevetítik a jövő évi Bosszúállók: Ultron kora és a 2016-os Amerika Kapitány 3 történéseit. Én szóltam.