További Cinematrix cikkek
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
- „A csók egy baromság” – Ridley Scott cáfolta Denzel Washington állításait
- Jönnek az ünnepek, kötelező jól érezni magad
Nehéz volna hetvenöt év Batman-irodalmából kiválasztani a legjobbat. Vagy akár a tíz legjobbat. Alan Moore Killing Joke-ja, Frank Miller Dark Knight Returns-e, Grant Morrison Arkham Asylumja mind-mind felejthetetlen olvasmányok. De a dilemma legalább ekkora, ha a legjobb Batmobilt kell kiválasztani.
Ha azt mondom Batmobil, mindenkinek valami lapos, agresszív, fekete autó jut eszébe, legtöbbször denevérszárnyakkal. Pedig a Denevérember, vagy Sötét Lovag, esetleg a Detektív (kinek melyik a szimpatikusabb) járt veteránnal, monster truckkal, ferdehátú kompakttal és olasz sportkocsival. Az elmúlt huszonöt év mozifilmjeit elnézve elég hihetetlennek tűnhet, hogy az első Batmobil, mely az 1941-es Detective Comics 48. számában tűnt fel, egy piros kabrió volt, egy 1936-os Cord 810/812 bár egyesek szerint inkább az egy Graham Paige.
Előtte is volt autója, már 1939-ben, ami valahol félúton járt egy Ford Coupe és egy Talbot Lago között. Bár a képregényekben meredeken ívelt felfelé Batman népszerűsége, ez valahogy képernyőn nem sikerült, ami a Batmobilokon is látszott. Az 1941-es tévésorozat autója egy 1939 Cadillac Series 75 Convertible volt. Az érdekessége, hogy egyszerre volt a Batmobil, és Bruce Wayne napi járósa. A megtévesztés legalább olyan komoly volt, mint Clark Kent szemüvege. Lehajtott tetővel Wayne-mobil, felhajtottal Batmobil. Pár évvel később újra próbálkoztak egy tévésorozattal, ismét alacsony költségvetéssel. A Batmobil egy 1949 Mercury Convertible lett.
A képregényekben eközben egyre komolyabb szerepet kapott. Ugyanebben az évben, 1941-ben lett hivatalos az elnevezés, mely eredetileg Bill Fingertől, Bob Kane, Batman megálmodójának társszerzőjétől származik. A következő éveket végigkísérő motívum, legyen szó Bob Kane vagy Dick Sprang munkájáról, a Batmobil orrán található denevérmaszk, eredetileg Jerry Robinson munkája volt.
Akadtak persze vadhajtások is, mint például az 1905-ös Marmon. Az 1955-ös Detective Comics "Gotham City's Strangest Race" című epizódban Batman és Robin egy veterán találkozón találja magát, ahol Gotham gonoszai terveznek mindenféle csibészséget. Hogy a Sötét Lovag ne lógjon nagyon ki, egy Marmont épít át.
A hatvanas-hetvenes évek képregényei is egy érdekes egyveleget hoztak össze. Az izomautók tündöklése és bukása Batman garázsára is hatással voltak. Néha Mustanggal tűnt fel Gotham utcáin, néha Corvette-el, de nem vetette meg a Jaguar XKE-t, vagy a Porsche 904-et sem. A képregények oldain a másik visszaköszönő dizájnvonalat az 1966-os tévésorozat autója ihlette.
George Barris a Lincoln Futura koncepcióautóból épített egy máig legendás Batmobilt. Készült ugyan nála több másolat is, de az eredeti, melyet sokan minden idők legmeghatározóbb Batmobiljának tartanak, nemrég 4,2 millió dollárért kelt el.
A nyolcvanas években is néhol visszaköszönt a buborék-szélvédő és denevérmaszk az orron, de azért be-becsúszott egy Lamborghini Countach vagy DeTomaso Pantera is. Ami érdekes, hogy itt-ott megjelentek feltűnően civil, olcsó autók is, mint például John Byrne 86-os interpretációja. Mondjuk a Man of Steel történetben nagyobb hangsúlyt kapott Superman és Batman első találkozása a Batmobil csomagtartójában található mobil labornál. Üdítő kivétel volt a már említett Killing Joke Batmobilja, Brian Bolland ceruzájából, ami viszont a negyvenes-ötvenes évek hangulatát idézte a nagy, különálló sárvédőkkel és a cseppet sem diszkrét denevérmaszkkal. Ebből az időszakból a rajongók másik nagy kedvence a Dark Knight Returns tankja volt.
Aztán jött 1989, Tim Burton és a Batman-mozifilm, mely húsz év után újra széles körben tette népszerűvé Gotham lovagját. Sokakban él a tévhit, hogy Michael Keaton legendás autóját is George Barris építette, de ez nem igaz, a tragikus sorsú Anton Furst tervező munkája volt. Burtonnel karöltve találták ki a formát, mely elmondásuk szerinte egy lopakodó bombázó és egy középkori lovag páncéljának keveréke. Furst a 92-es folytatást már nem élte meg, 91 novemberében öngyilkos lett.
A Beetlejuice-szal és Ollókezű Edwarddal bizonyító Bo Welch vette át a tervezést, de a bevált formán csak apró módosításokat hajtott végre. Az új Batmobil természetesen nagy hatással volt a képregényekre is, de megalapozott egy másik nagyon népszerű verziót, a Batman: The animated series autóját.
Az ezt követő években a hosszú orr-gázturbina-denevérszárny triumvirátusa dominált, de azért a kilencvenes évek sem múlhattak el szánalmasan civil ferdehátúak és szedánok nélkül. Végül eljött Batman karrierjének legsötétebb időszaka, ami valahogy pont egybeesett Joel Schumacher filmes ámokfutásával. Val Kilmer tepsiszája és George Clooney plasztik mellbimbói mellett talán a kéken villogó Batmobilok háborították fel a rajongókat a leginkább. Szerencsére a képregények oldalain a homasitás ámokfutás nem köszönt vissza.
Ha Batman újkori életében rá kéne bökni egy forradalmárra, az mindenképpen Chris Nolan lenne. Pedig nem tett mást, mint kicsipkedte a mazsolát a franchise hetvenöt éve dagadó kalácsából. Egy kis No man's land itt, némi Year one ott, és egy Batmobil, amire a legjobb szó nördgazmus. A Tumbler vállaltan hasonlít a Frank Miller-féle tankra, és azon kevés filmes autók egyike, ami nem csak a vásznon volt kemény, hanem a valóságban is.
Az angol Shepperon Studios két mérnöke, Chris Corbould és Andy Smith mindössze pár hét alatt építette a nulláról a bevallásuk szerint egy tank és egy Lamborghini szerelemgyerekét. Ahogy a filmekre jellemző, több verzió is készült, egész pontosan öt darab. Volt ami kifejezetten ugratáshoz, volt ami a felnyíló kabinos jelenetekhez. Egy komoly szabály volt csak a forgatás során: Christian Bale nem vezethette, ez George Cottle profi sofőr dolga volt. Nem is csoda, hisz a Tumbler közel 2,8 méter széles és 5 méter hosszú, az 5,7-es GM V8 pedig 6 másodperc alatt gyorsította százra. Nagyjából negyven litert evett száz kilométeren.
Persze a forgatás nem volt zökkenőmentes, annyira óvták és féltették Nolanék a Tumblert. Volt, hogy egy egyszerű Y-forduló dugót okozott Chicago belvárosában, annyira óvatoskodva csinálták, ráadásul mindenhova rendőri kísérettel vitték. Viszont még ez sem menthette meg egy koccanásos balesettől. Egy, mint később kiderült ittas, helyi sofőr a Tumblert meglátva bepánikolt, mert azt hitte, hogy földönkívüliek támadták meg a bolygót, ezért hősiesen ráhúzta a kormányt.
A napokban már egy újabb Batmobil, vagy ahogy sokan gúnyolják, Battfleckmobil tartja lázban a rajongókat. Nemrég Zack Snyder, a Superman vs. Batman rendezője twittelt ki pár képet a közelgő film autójáról. Bár az összes részletet nem látni, de nagyon úgy néz ki, hogy Tim Burton és Chris Nolan munkájából építkezik.
Rovataink a Facebookon