A rajzfilmguru, aki soha nem rajzolt semmit

2014.06.22. 17:30
Idén lett 20 éves a DreamWorks Animation, a cég vezérigazgatója, Jeffrey Katzenberg pedig az idei cannes-i filmfesztiválon kapta meg a Francia Köztársaság Művészeti és Irodalmi Rendjének parancsnoki fokozatát. Ráadásul a héten már a magyar mozikban is vetítik a kasszasiker-várományos Így neveld a sárkányodat 2-t, úgyhogy háromszorosan is aktuális, hogy bemutassuk a Disney-Pixar utáni második legjelentősebb amerikai animációs stúdió erős emberét. Aki nélkül ma nem röhöghetnénk Shrek böffentésein és Madagaszkár mókás pingvinjein.

A DreamWorks Animation 63 éves vezérigazgatója az egyik legbefolyásosabb producer Hollywoodban, és nemcsak azért mert Obama egyik legbőkezűbb anyagi támogatója. Hírnevét a ma már csak „Disney-reneszánsz”-ként emlegetett '90-es években alapozta meg, a The Walt Disney Company legendás elnökeként: az ő irányítása alatt készült el például a máig örök kedvencnek számító Kis hableány-Aladdin-Oroszlánkirály szentháromság.

Aztán 1994-ben úgy döntött, van élet a Disneyn túl is, és beszállt társalapítónak Steven Spielberg és David Geffen mellé a DreamWorksbe.  

De hogyan juthat ilyen magas pozícióba valaki úgy, hogy soha egyetlen rajzfilmfigurát nem rajzolt? Katzenberg így emlékezett vissza Cannes-ban a karrierje kezdetére:

Viszonylag későn szálltam be a szórakoztatóiparba. Persze, már gyerekként is szerettem a mozifilmeket, de nem rajongtam értük megszállottan. Sosem jártam filmkészítő iskolába, nem voltak filmtörténet kurzusaim, nincs semmiféle művészi hajlamom, nem voltam se rajzfilmes, se illusztrátor, híján vagyok minden tehetségnek. Egyszerűen csak szerencsém volt: huszonévesen maga mellé vett kifutófiúnak egy New York-i producer, David Picker. Nagyon sok dolgot megtanulhattam, sok dolgot megismerhettem, és menet közben rázódtam bele abba, milyen a showbiznisz.

A fiatal és ambiciózus Katzenberg kegyetlen tempót diktált magának a '70-es években:

Sosem az érdekelt, hogy milyen konkrét feladatot kapok, hanem az, hogy hogyan tudom a maximálisnál is jobban teljesíteni a főnököm elvárásait. Ha azt mondták, hozzak egy bögre kávét, akkor a legfinomabbat vittem oda a lehető leggyorsabban. Ha az volt a feladatom, hogy irányítsak egy rezesbandát egy fesztiválon, akkor tettem róla, hogy mindenki megjegyezze: a Dél-Kaliforniai Egyetem csapatának rezesbandája volt az. Bármi is volt a konkrét feladat, mindig arra törekedtem, hogy meglepően oldjam meg, amire az emberek felkapják a fejüket, és hogy mindig egy kicsit többet nyújtsak a konkurenciánál. Egy idő után már elterjedt rólam, hogy amit eltervezek, azt nemcsak megcsinálom, de tényleg jól csinálom.

Ezzel a rendíthetetlen munkamorállal egy idő után megnyíltak Katzenberg előtt a filmiparba vezető ajtók is. Picker bemutatta Barry Drillernek, a Paramount elnökének, akinek végül 1974-től az asszisztense lett.

11 évig dolgoztam neki, nagyon jó mentor volt.

Katzenberg kitartóan lépdelt előre a nagyvállalati ranglétrán: az 1979-es Star Trek-mozifilm idején már a marketingosztály erős embere volt, Sőt, olyan jól bereklámozta a palacsintasütő alakú űrhajó utasainak kalandjait, hogy rögtön a cég produkciós igazgatói székébe katapultálta magát, és egyedül csak a Paramount-főnöknek, Michael Eisnernek tartozott számadással.

Így amikor Esiner lett 1984-ben a Disney vezérigazgatója, Katzenberget tette meg az animációs részleg vezérévé. Borzasztó állapotban vették át a patinás céget: ez volt a hírhedt „rock bottom”-korszak, amikor a Disney bevételi statisztikái

a békakirály segge alatt voltak,

mivel olyan harmatos animációkba öntötték éveken át a dollármilliókat, mint a ma már teljesen elfelejtett A fekete üst vagy a Basil, a híres egérdetektív. Katzenberg parancsba kapta, hogy csapjon szét az állítólag kreatív Disney-munkások közt és pörgesse föl a jegyeladásokat.

A Disney aranykora

Amiről a karrierista Jeffrey Katzenberg szemérmesen hallgatott

Bár Katzenbergnek köszönhetjük a '90-es évek legjobb hagymányos technikájú Diesney-meséit, a trötető cégvezér már ekkor a CGI és a 3D felé kezdett kacsintgatni: 1994 februárjában például újraindította a Toy Story-projektet, amit az elődei csak egy idétlen pénzszivattyúnak hittek. Ő hozta tető alá a Disney és a Pixar közötti együttműködési szerződést is - hogy aztán Spielberg kedvéért csúnyán hátba szúrja régi harcostársait.

1995-ben ugyanis meghalt Frank Wells, a Disney akkori első embere, Katzenberg pedig azt hitte, mentora, Will Eisner őt fogja az igazgatói székbe ültetni. Nem így lett, ezért Katzenberg asztalt borított, majd mérgében megalapította Spielberggel és Geffennel a DreamWorks SKG-t és 250 dollárra perelte a Disney-t.

Antz-A-Bugs-Life.png
Fotó: Pixar / DreamWorks SKG

Bónusznak lenyúlta mellé az Egy bogár élete hangyavilágát, amit a DreamWorks végül Z, a hangyaként küldött a mozikba. A Toy Story Oscar-díjas rendezője és a Pixar stúdió egyik agytrösztje, John Lasetter azóta is árulónak nevezi egykori kollégáját: szerinte Katzenberg egy '94-es beszélgetésüket követően egyszerűen ellopta tőle a hangyás mese ötletét, miután az Universal stúdió udvarán (a Pixarnak és a DreamWorksnek is volt itt telephelye) a régi barátságuk emlékére, lelkesen elmesélte neki, min dolgozik épp a Pixar. 

 Katzenberg később a Pixart menedzselő Steve Jobs előtt azzal védekezett, hogy nem lopta el a hangyákat: a Z ötlete egy DreamWorks-dolgozó '91-es sztorivázlatából jött. Igaz, egyes források szerint az illető a DreamWorks filmosztályának igazgatója, Nina Jacobson volt, aki a Disney egykori mozifilmes stúdióigazgatójaként szintén tudhatott a Pixar terveiről. (Erről a történetről itt lehet többet olvasni.) 

Motivációnak Katzenberg 1991-ben egy ma már legendás, 28 oldalas memót küldött szét a dolgozóknak:

Vissza a rajzasztalhoz, és kezdjünk mindent újra az alapoktól!

Az eredmény A Szépség és a Szörnyeteggel megkezdett, majd az Aladdinnal, Az oroszlánkirállyal és a Pocahontasszal folytatott, kasszarobbantó diadalút lett.

Azt a memót 41 évesen írtam, bőven túl a legszebb éveimen. Akkorra már sok mindent láttam és megéltem, és megpróbáltam reagálni az showbizniszben történt változásokra, hogy a helyes irányba tereljem a Disneyt.

DreamWorks = Dream Team?

Katzenberg végül sikerei csúcsán, 1995-ben lelépett a Disney-től, és átigazolt a frissen gründolt DreamWorkshöz. Itt megkapta az animációs divízió igazgatói posztját, mert ennek a menedzseléséhez értett a legjobban:

Az animációs filmek jellemzően 5 éven át készülnek, így sokkal több időt lehet rászánni a sztori kitalálására, mint az élőszereplős filmeknél. Az animáció óriási erőssége a jó történet, amit mi is ugyanúgy többször átrágunk, ahogy a színházi premierek előtt is van egy rakás olvasópróba és ruhapróba. Az animációs film ráadásul örökké hálás műfaj lesz. Hiszen ez az, amit a gyerekek néznek, aztán tiniként is ilyen filmeken randiznak, később pedig már a saját családjukat viszik el a legújabb animációs filmre.

Katzenberg 20 éve vezeti a DreamWorks Animationst, ami alatt szerinte méltó ellenfelei lettek a legyőzhetetlennek hitt Disney-Pixar-Marvel-Lucasfilm gigavállalatnak:

Mostanra forrta ki magát a cég. Értékes brand lett, ami már a következő fázisba léphet, és végre a tévében, a játékfigurabizniszben és a rendezvényszervezésben is megmutathatja, mit tud. Persze az egész estés animációkon lesz továbbra is a hangsúly, és a legfontosabb feladat az újabb szerethető karakterek és jó sztorik kitalálása lesz.

És hogy ezek után Katzenberg mit gondol a DreamWorks jövőjéről? Ezt:

Sablonválasznak tűnhet, de nagyon optimista vagyok a céggel kapcsolatban: szerintem a DreamWorks legjobb évei állnak előttünk. Szinte korlátlanok a lehetőségeink, én pedig sosem voltam még ennyire izgatott és ennyire bizakodó, mint most.

De mire fel ilyen optimista ez a Katzenberg?

Ugyanis ha megnézzük a modernkori jegyeladási statisztikák krónikáját (amibe többnyire nem számolják bele a gyanúsan máig rekordernek számító Hófehérke-Elfújta a szél-párost, és csak a '80-as évek óta regisztrált jegyeladásokon alapulnak), azonnal kiderül: a DreamWorks borzasztó rosszul teljesít: hiába egyszerre gyártója és forgalmazója a saját filmjeinek, azok

  • nincsenek ott az egymilliárd dollár felett kaszáló blockbusterek közt
  • és a kasszarobbantó filmek Top20-as listájában sem

az egyszem Transformers 3-at kivéve. Az egyenként valóban szépen teljesítő, többszázmilliós hasznot hozó Shrek-, Madagaszkár-, Kung fu panda- és Transformers-franchise összbevételben sehol sincs az olyan aranytojást tojó tyúkokhoz, mint az Avatar, a Star Wars, A Karib-tenger kalózai, a Gyűrűk Ura, Batman vagy a Marvel-szuperhősök.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?