Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMStrici, kliens egyformán kegyetlen
További Cinematrix cikkek
Idén két olyan magyar dokumentumfilmről is írhattunk, amelyek nemcsak jók voltak, hanem nagyon fontosak is. Az egyik Hajdú Eszter Ítélet Magyarországon című filmje volt, ami a romagyilkosságok 167 napig tartó tárgyalássorozatát dolgozta fel. A másik a Menjek/maradjak dokumentumsorozat londoni magyarokról szóló része. A Viktória – A zürichi expressz bár játékfilm, mégis illik ebbe a sorba. Egyrészt ezt a film is jó, másrészt olyan témáról beszél, amiről kevés szó esik itthon, pedig egyre többeket érint. Azokról a roma és nem roma nőkről, akik vagy szabad akaratukból vagy kényszer hatására prostituáltként dolgoznak Nyugat-Európában.
Ha nagyon szemét akarok lenni, akkor azt mondom, hogy nem véletlen, hogy a film készítői egy büdös vasat nem kaptak erre a projektre a Magyar Nemzeti Filmalaptól. Úgy látszik, hogy ők nem akarnak olyan filmeket látni, amik arról szólnak, hogy az ország egyes részein akkora a szegénység, hogy egyre több nőnek ez lehet az egyetlen kiút. Vagy, hogy vannak olyan nők, akiket képtelenek megvédeni a magyar hatóságok, és ezért erőszakkal vagy zsarolással erre lehet kényszeríteni őket.
Így aztán a Viktória – A zürichi expressz teljes egészében svájci pénzből készült, 1,3 millió frankkal támogatták a filmet, melynek rendezője, Men Lareida svájci, egyik forgatókönyvírója, Maros Anna és a szereplők nagy része viszont magyar. És ami ennél is fontosabb, magyarok azok a nők is, akiknek a történeteiből a film íródott. (A film készítésének hátteréről ebben a cikkben írtunk hosszabban.) Több tucat Svájcban dolgozó nő, akik megosztották a forgatókönyvírókkal a sorsukat.
Ez a sors pedig kegyetlen. Pedig a főszereplőt, Viktóriát (Farkas Franciska) nem kényszeríti senki erre a munkára, nem rabolták el, nem verték félig agyon. Őt csak a mélyszegénység, a kilátástalanság, a jövőtlenség vitte Svájcba, hogy vállaljon valami olyasmit, amiről fogalma sincs. Persze, hogy nagyot koppan, amikor kiderül, hogy ez a munka távolról sem olyan, mint ahogy a néha hazalátogató ismerősei mesélték. A stricije (Nagy Zsolt) elszedi a megkeresett pénz nagy részét, és ami ennél is rosszabb, maga is teljesen kiszolgáltatott. A rendszer, amit egyébként teljes egészében magyarok működtetnek, úgy épül fel, hogy mindenki fizet valakinek, és mindenki retteg valakitől.
Számokban
IMDb: 6,3
port.hu: 6,8
Index: mint vállalás 10/10
mint film 10/8
Azt, hogy a prostituáltaknak dolgozniuk kell betegen, terhesen, esőben, hogy ha nem adnak le elég pénzt, akkor 10-12 óra után is visszazavarják őket az utcára, eddig is tudtuk. Amiben a Viktória újat tud mutatni, az a kliensek ábrázolása. Pontosabban az, hogy ezek a férfiak teljesen átlagosak, van közöttük egyetemista, vendégmunkás, értelmiségi, a társadalom minden rétege. És hogy olyan magától értetődő kegyetlenséggel bánnak ezekkel a nőkkel, ahogy a stricijeik teszik.
A Viktória nem hibátlan film, látszik rajta, hogy kevés pénzből készült. De az is látszik, hogy akik csinálták, képben vannak, hogy nem csak a tévéből meg pár újságcikkből ismerik a helyzetet. Ezért működik a párbeszédek többsége, na meg, mert jó színészek játszanak a filmben. Pedig nem is mindenki színész, a főszereplő, Farkas Franciska például dolgozott jelnyelvi tolmácsként és modellként is, igaz, színészi tapasztalata is van. Pölöskey Erika, aki a strici barátnőjét játssza, viszont soha nem szerepelt semmiben, mégis teljesen meggyőző alakítást nyújt. Nem lógnak ki a sorból, nem érezzük azt, amikor tapasztalt színészekkel, Nagy Zsolttal vagy Stefanovics Angélával vannak közös jeleneteik, hogy ordít a különbség.
Nem kellemes látni a képet, amit ez a film fest rólunk. Mégis minél több embernek, minél több fiatal, rossz körülmények között élő nőnek látnia kéne. Mivel aki szegény, az általában nem jár moziba, a készítők azt szeretnék, ha ingyenes vetítéseken, prevenciós jelleggel, minél több helyen játszanák a filmet. Jó lenne, ha tényleg így lenne.
Rovataink a Facebookon