gi

Végre kaptunk egy jó Rejtő-filmet

2015.09.17. 15:07

Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál: egy amerikai gyalogos, egy francia őrvezető, egy angol géppuskás és egy orosz hússaláta.

Ez volt gyerekkorom legelső Rejtő Jenő-élménye: általános iskolában az énekkönyvbe rejtve kezdtem el olvasni A három testőr Afrikábant a leghátsó padban, amíg a többiek Prokofjevtől a Péter és a farkast hallgatták. Aztán a Grand Hotel leírásánál (Kitűnő széklábak! Belépés díjtalan! Kilépés bizonytalan!) már olyan hangosan röhögtem, hogy kizavartak az óráról. Innentől nem volt menekvés: rákattantam mindenre, amiben alvilági előéletű, vicces légiósok mentették meg a törékeny nőt és persze Franciaország becsületét.

Faltam a könyveket, filmeket és a képregényeket,  aztán az ezredforduló környékére rájöttem, hogy Rejtő írott humorát egyáltalán nem könnyű más médiumokba átkonvertálni.

A mókásan túlburjánzó P. Howard-mondatok és a vicces karakterek csak Korcsmáros Pál képregényeiben működnek, mozgóképen egyáltalán nem!

Utóbbira szörnyű példa Bujtor 1996-os A három testőr Afrikábanja Koncz Gáborral a főszerepben, vagy a Bon Bon 2001-es légiós videoklipje, amiben Stohl volt Potrien őrmester. A rettenetes Rejtő-filmek átkát idén végül Madarász Isti törte meg.

Minden P. Howard-rajongóknak kötelező!

  • Port.hu: 10 csillag
  • Index-ítélet: 8/10

Egy Rejtő-film, ami nem is Rejtő-film

A fekete múmia átkáról a plakátja alapján azt hihetnénk, itt a szegény ember Indiana Jonesa, borostás főhőssel, félszemű főgonosszal, gyönyörű nővel, sivatagi erőddel és elveszett ereklyékkel, ahogy azt egy tisztességes ponyvától elvárják a műfaj rajongói.

Madarász Isti filmje szépen fel is vonultatja ezeket a kötelező kellékeket. Igaz, egy vicces csavarral épp csak annyira, amennyire a múlt század elején a kávéházakban ücsörgő ponyvaírók elmélyedtek a kalandos zsánerben: gyorsan összedobtak valami kliséhegy történetet csontvázakról, kincsekről meg bátor felfedezőktől egy kollégától lenyúlt ötletből, és kis szerencsével a kéziratért kapott pénzből időben kifizethették az adósságukat. Aztán kikértek egy kör konyakot vagy abszintot, és már neki is álltak a következő westernfüzetnek vagy detektívregénynek. A fekete múmia átka tehát nem klasszikus Rejtő-film, hanem egy

veszettül szórakoztató tabló a soha el nem készült Rejtő-filmekről.

Madarász és a stábja bámulatos kreativitással oldotta meg azt, hogyan lehet egy egyórás tévéfilm szűkös költségvetéséből és egyetlen fix helyszínnel úgy elvarázsolni a nézőt, hogy az az egyik pillanatban tényleg a Szahara homokdűnéi között, a következőben meg egy füstös vadnyugati ivóban érezze magát.

Kovács Lajos, Hajduk Károly, Schmied Zoltán és Józsa Imre életük regényét írják egy konyak mellett
Kovács Lajos, Hajduk Károly, Schmied Zoltán és Józsa Imre életük regényét írják egy konyak mellett
Fotó: Sebestyén Gábor / Film Positive

A történet Rejtő egyik kevésbé ismert, A detektív, a cowboy és a légió című könyvének adaptációja. A szereplők (Kovács Lajos, Hajduk Károly, Józsa Imre) a múlt század eleji budapesti kávéházi világ lecsúszott ponyvaírói. Egy olyan baráti-kollegiális kör, akik nem a Centrálban meg a New Yorkban ücsörögnek Ady és Krúdy társaságában, hanem egy jóval lepukkantabb helyen olvasgatják, milyen fanyalgó kritikát írt már megint róluk a Nyugat. Ezen a helyen csótányok táncolnak a péksüteményeken, és a tulajdonos egy abszintfüggő örmény uzsorás (Haumann Péter zseniális alakítása), aki kizárólag csak azért folyósít 1000 pengős hitelt  szerelmes ponyvaíróknak  jegygyűrűre, hátha majd épp az ő asztalánál hozzák össze életük regényét.

Ebbe a mesterien felskiccelt, hangulatos környezetbe toppan be a főhős, Plock (Schmied Zoltán), a kávéházi regényírás nemhivatalos rekordere. Akinek nem elég, hogy szétcincálták a kritikusok a verseskötetét és egy dúsgazdag kiadóvezető (Szervét Tibor) rányomul a menyasszonyára (Radnay Csilla), még egy Kosztolányi-klón hülyegyereket (Molnár Gusztáv) is a szárnyai alá kell vennie.

Szervét Tibor Radnay Csilláért epekedik
Szervét Tibor Radnay Csilláért epekedik
Fotó: Madarász Isti / Film Positive

Jó forgatókönyv, szép díszlet, kiváló színészek

Madarász végig hihetetlenül szórakoztató könnyedséggel ugrál ide-oda a legismertebb Rejtő-ponyvák között, és ehhez maximálisan kihasználja a filmnyelvi eszközöket. Például amikor az asztaltársaság a krimik gyilkosairól beszélget, hirtelen megjelennek mellettük a dugóhúzóval és hentesbárddal elintézett hullák. Aztán amikor a főhős kétségbeesetten felajánlja a még meg sem írt westernfüzete jogait a hitelezőjének, és elkezdi elmesélni a sztorit, akkor a kávéházból tényleg vadnyugati csehó lesz, és a jelenet addigi szereplői látványosan revolverrel kezdik lőni egymást Morricone-dallamokra.

A film végig ilyen virtuózan vált a különböző zsánerek között, miközben a néző fergeteges párbeszédeken és kiröhögött dramaturgiai kliséken keresztül ismeri meg a ponyvaírók (és közvetve természtesen a forgatókönyvírók, rendezők) munkamódszerét és dolgos mindennapjait. Madarász emellett rengeteg apró popkulturális kikacsintást és Rejtő-idézetet zsúfolt egyetlen órába (nála például nem Gorcsev Iván, hanem Plock nyerte meg kártyán a Nobel-díjat), így már csak azért is érdemes még egyszer újranézni a filmet, hogy mindegyiket dekódolhassuk.

Azonnal adjon valaki Schmied Zoltánnak főszerepet egy film noirban!
Azonnal adjon valaki Schmied Zoltánnak főszerepet egy film noirban!
Fotó: Madarász Isti / Film Positive

A sziporkázó forgatókönyv, a szép fényképezés, az autentikus századfordulós díszlet és a kellemes jazzmuzsika eleve nagyon erős alaphangulatot ad A fekete múmia átkának, de a színészeket is muszáj megdicsérni. Ők főleg a spagettiwesternes jelenetben brillíroznak - Szervét Tibor plakátra is felkerült félszemű főgonosza egyszerűen zseniális!

Schmied Zoltánnak ráadásul annyira jól áll a kalap és a borosta, az eddig főleg színházi szerepekben látott Radnay Csilla pedig annyira tüneményes szerelmes pincérlány, hogy ha tényleg film készül egyszer Kondor Vilmos Budapest noirjából és a folytatásaiból, akkor mindenképpen nekik kell adni a bűnügyi újságíró Gordon Zsigmond és Eckhardt Krisztina szerepét.

A fekete múmia átkát szeptember 19-én, szombaton, 19:30-kor vetíti a Duna tévé.



  • Hírek
  • Lakáshitel