Az erőszak nem szép dolog, de szórakoztató

Kritika a Hardcore Henry című filmről

007
2016.04.12. 16:07

Egyáltalán nem forradalmi ötlet, hogy a GoPro-kamerák feltalálásának köszönhetően egyes szám első személyben bemutatni egy filmes történetet, de egészen eddig senki sem jutott el egy teljes nagyjátékfilm legyártásáig. A régóta várt lépést a Hardcore Henry készítői tették meg, akik lehet még nem is tudják, micsoda szörnyeteget engedtek el ezzel a filmmel.

Kevés 21. századibb film létezik a piacon a Hardcore Henrynél. A film írója és rendezője, Ilya Naishuller Moszkvában született, egy ideig Londonban élt, majd otthon megalapította a Biting Elbows nevű rockzenekart. Frontemberként ő maga rendezte két dalukhoz is a videóklipet, a The Stampede még csak kisebb közegben lett siker, de a Bad Motherfucker c. kisfilmjükkel az egész világsajtó foglalkozott, még az Index címlapját is megjárta.

Kapcsolódó
Saját szemszögű akciófilmmel kalapozik a szupernépszerű orosz klip rendezője

Saját szemszögű akciófilmmel kalapozik a szupernépszerű orosz klip rendezője

Ha ön is szeretné látni, milyen lehetne nagyvásznon a Counterstrike, akkor adjon pénzt ennek a jóembernek.

POV a filmekben

A POV a point of view rövidítése, ami a belső nézetet, tehát az egyik szereplő saját szemszögét mutatja be a kamerával. A POV szerepéről a filmezésben Klág Dávid írt februárban. Érdemes elolvasni, hogy egyáltalán nem újdonság ez a technika a mozikban, már a '30-as években is használták. A rövid bejegyzés itt olvasható.

Nem kellett sok idő, és Naishullernek felajánlották, hogy ha 3-5 percben ilyen lenyűgöző klipeket tud rendezni, akkor csinálja meg nagyban is. Ez lett az eleinte szimplán csak Hardcore-nak hívott Hardcore Henry, amit természetesen nem más segített producerként, mint a Timur Bekmambetov orosz-kazah rendező. A projektre sikerült összeszedni 10 millió dollárt és már csak az volt a kérdés, hogy mit lehet kezdeni ezzel a technikával nagyjátékfilmben. Igazából nagyon semmi újat, de ez annyira nem biztos, hogy baj.

Ahogy azt a trailerekben is már ellőtték, a főszereplő, Henry úgy kel fel, mint a Robotzsaru fitnesz kiadása. Semmit nem tud magáról, testének nagy részét robotikus alkatrészekkel pótolták, és mielőtt megszólalhatna elkezdődik az őrület, ami a film végéig kitart. Közben csak egy-egy ismétlődő jelenet kivételével

a teljes film tényleg POV-ban megy végig, a főszereplőből szinte sosem látunk többet, mint egy-egy végtag vagy testrész. Arról nem is beszélve, hogy Henry a film 99 százalékában néma.

Ez elvileg segíthetné a nézőt, hogy még könnyebben azonosuljon a főszereplővel, de hiába a belső nézetes kamera, az igazat megvallva erősen kétlem, hogy bárki könnyen magáénak érez egy olyan karaktert, ami alig tért magához, de már a tizedik perc környékén ölnie kell, hogy aztán egy nyugodt pillanata ne legyen kiadós vérfürdő nélkül.

Ennyit ér

hh
Fotó: Impuls Pictures AG

Index: 7,5/10
IMDb: 6,8/10
Rotten Tomatoes: 66/100
Metacritic: 50/100
Port.hu: 8,7/10

Baromira érdekelne, hogy miként sikerült mindössze 16-os korhatárba sorolni a filmet, miközben a Deadpool bőven 18-as karikával ment itthon. (Közben kiderül, hogy a Deadpool is 16-os karikával ment, vegyük ezt a részt semmisnek).  A Hardcore Henry sokkal brutálisabb, már-már a belezős gore műfaj határát súrolja néha, akad benne egy-egy káromkodás és csöcsökből is van dögivel. A Deadpool-hasonlat egyébként más szempontból is megállja a helyét, mert a Hardcore Henry voltaképpen a Deadpool (a humor miatt) és a Crank-filmek (az egészen random akció miatt) kombinációja rengeteg kelet-európai/posztszovjet hangulati elemmel, meg némi kikacsintással az olyan legendás POV-klipekre, mint a Prodigytől a Smack My Bitch Up.

Kicsit nehéz úgy írni egy filmről, hogy 93 percen keresztül a képernyőn nem igazán történik más, mint nonstop, iszonyatosan látványos és kreatív gyilkolászás, de maguk a készítők sem túlozták el az olyan marginális részleteket, mint a történet, a karakterfejlődés vagy a mély dialógusok. Őszintén szólva nekem egy percig nem hiányzott, hogy sztorinak nincs igazán eleje és vége sem, pont olyan élmény, mintha a fejünkre vennénk egy VR-sisakot és másfél órára a Menekülő ember moszkvai kiadásába pottyanunk. Nagyon is fontos, hogy a Hardcore Henry az első olyan videójátékos film, amit videójátékosként, és nem filmesként készítettek az alkotók. Oroszországban egyébként is hatalmas kultúrája van a belső nézetes lövöldözős játékoknak és Naishuller le sem tagadhatná ezeknek a hatását. Nem csak a kameranézet, hanem egyes filmrészletek miatt is, amiket akár pályáknak is hívhatnánk, mint régen a Doomban vagy más klasszikus FPS-ben. Egyszerűen úgy vannak felépítve egyes szituációk, hogy azokat biztosan nem veterán filmesek, hanem olyanok találtak ki, akik tudják mit jelent az IDDQD. És itt nem a kedvenc retrógémer blogunkra gondolunk.

Szóval a vicces, kreatív, gyors, elképesztően látványos akcióért cserébe még lineárisnak is csak alig nevezhető, egyáltalán nem kibontott, kicsit klisés történet jár. Az erre kevésbé fogékonyak garantáltan gyűlölik majd a filmet, mert a színészek is pontosan tudták, hogy ez most nem az a hely, ahol Oscar-díjat fognak nyerni. A show-t kétségtelenül Sharlto Copley viszi el, akit már így is lehet imádni a District 9 vagy a Powers miatt, de amit itt művel, az tényleg amolyan jutalomjáték. Sajnos lehetetlen apróbb spoiler nélkül elmondani, szóval az erre érzékenyebbek most ugorják át ezt a következő bekezdést, és térjenek vissza a következőnél. 

Copley karaktere (Jimmy) segít folyamatosan Henrynek eligazodni ebben a bizarr hajszában, de Jimmy sem egy átlagos figura, sőt, igazából nem is egy figura. Erről többet nem írnék, a lényeg annyi, hogy Copleynak a film alatt 6-8 különböző személyiséget kellett játszania a füves hippitől az orosz őrnagyig, le sem tagadhatná, hogy egyszerűen imádta a forgatás minden percét. Nyilvánvalóan mindegyik szerepet túljátszotta, de hát maga a Hardcore Henry is csak egy túljátszása egy baromi egyszerű koncepciónak, amit az extrémsportolóktól a youtube-os bloggereken át mindenki ismer.

A Hardcore Henry végén kicsit azt éreztem, hogy ez majd sok-sok évvel később lehet fontos, mint alkotás, ami megmerte húzni a másfél órás POV-film valószínűleg már 40-50 évvel ezelőtt is kitalált ötletét. A klipes és videójátékos oldalról érkező Naishuller pedig nem is akart mást, mint a kedvenc '80-as, '90-es évekbeli, ultrabrutális akciófilmjeinket feleleveníteni egy olyan szemszögből, ami új szintre helyezi a már ezerszer lerágott kliséket. Mindezt teszi humorral, némi oroszos szexizmussal (minden nő csöcsös-dögös maca ebben a filmben) és remek zeneválasztással. Annyit mondok, hogy a film egyik pályáján hősünk egy bordélyházban találja magát, ahol a garázspunk ősatyjának számító The Sonicstól szól a Psycho c. szám a háttérben, de végig nagyon jó érzékkel nyúlnak a zenékhez és más kísérőhangokhoz, amik humorforrásként is szolgálnak.

Biztosan lesznek olyanok, akik már a trailer alapján megmondják, hogy ez a film bizony nem érdekli őket. Nekik a teljes verzió után sem változik majd a véleményük, illetve némileg joggal írják mindenhol, hogy azért másfél órás adrenalinroham egy gyilkológép szemszögéből elég émelyítő tud lenni, pláne ennyire kidolgozatlan, egydimenziós történettel. Pedig ebben a kicsit sci-fi világban bőven van potenciál, tudni szeretném bizonyos karakterek és történések hátterét, de erősen kétlem, hogy a Hardcore Henryt többnek szánták egy egyszerű vérgőzös akciófilmnél. Van, akinek itt már elbukik a film, de mások meg pont erre a várnak a 250 millió dolláros szuperhősös túlzások helyett. Aki az utóbbi halmazba tartozik, az garantáltan imádni fogja ezt a másfél órás videóklipet.

Ne maradjon le semmiről!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként

A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként

Steven Knight a többi színész teljesítményéről is elmondta a véleményét.

március 21., 21:25

  • Kultúr
Nyáron kezdik forgatni Mel Gibson Passiójának folytatását

Nyáron kezdik forgatni Mel Gibson Passiójának folytatását

A régóta várt folytatásra 22 évet kellett várni.

2 órája

  • Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott

A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.

március 22., 06:03

  • Címlapon
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják

A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.

2 órája

  • Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre

Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?

március 22., 05:50

  • Kultúr
Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak

Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak

A séf meglepő dolgokat talált az ételekben.

március 22., 09:49

  • Kultúr
Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György

Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György

A nemzet színésze kilenc éve veszítette el korábbi párját.

március 22., 15:43

  • Kultúr
Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más

Talán egyetlen nemzedéket sem érintett annyira a változás, mint az Y generációt.

március 21., 16:05

  • Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila

Ez az őrület egy formája.

március 22., 11:20

  • Kultúr
Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott

Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott

Látott már terhes anyát gépfegyverrel lövöldözni?

március 22., 19:59

  • Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal

Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.

március 21., 15:33

  • Kultúr
Eladóvá vált a Bourne-franchise, miután a Universal elvesztette a jogait

Eladóvá vált a Bourne-franchise, miután a Universal elvesztette a jogait

A Skydance, az Apple és a Netflix is a potenciális vevők közt szerepel.

március 22., 21:22

  • Címlapon
Egy meggondolatlan koppintás, és lenullázhatják bankszámláját

Egy meggondolatlan koppintás, és lenullázhatják bankszámláját

Legitim szolgáltatásoknak álcázva csalnak ki banki és személyes adatokat hekkerek. Mutatjuk, mire figyeljen.

2 órája

  • Címlapon
Döntött az ügyészség Orbán Viktor március 15-i beszédének ügyében

Döntött az ügyészség Orbán Viktor március 15-i beszédének ügyében

A kormányfő kijelentette: jön a húsvéti nagytakarítás, „átteleltek a poloskák”.

45 perce

  • Kultúr
A Sziget Fesztiválon éled újra a Hajógyári aranykorának klubélete

A Sziget Fesztiválon éled újra a Hajógyári aranykorának klubélete

A fesztivál egy külön negyedet nyit az elektronikus zene szerelmeseinek.

március 21., 13:28

  • Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk

A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.

március 22., 19:22

  • Kultúr
Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát

Egy férfit már meg is vádoltak az ügyben.

március 21., 12:31

  • Kultúr
Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban

Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban

Az író szerint szégyen, amit a Fidesz csinál.

március 20., 12:01

  • Kultúr
Hogyan mondjuk el a gyerekeknek, hogy apa megcsalta anyát, anya megcsalta apát

Hogyan mondjuk el a gyerekeknek, hogy apa megcsalta anyát, anya megcsalta apát

A Főhős Te vagy! sorozat az Indexen, a regényfolyam epizódjainak nyitott a vége, szavazzon a folytatásról!

március 20., 12:56

  • Kultúr
A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A nőnek csak kussolni volt szabad – film, amely lenyomta a Barbie-t és az Oppenheimert is

A verés állandó, a nő cselédnek sem jó.

március 21., 09:52

  • Kultúr
A Hunyadi-sorozat főszereplője az ágyjelenetekről: Nem vagyok szégyenlős, de nagyon kemény munka

A Hunyadi-sorozat főszereplője az ágyjelenetekről: Nem vagyok szégyenlős, de nagyon kemény munka

A színésznek lustaságát is le kellett győznie a szerep kedvéért.

március 21., 12:13

  • Kultúr
„Mindaz, amit értékesnek tartanak életemben, Magyarországról származik”

„Mindaz, amit értékesnek tartanak életemben, Magyarországról származik”

André Kertész Szigetbecsének ajándékozott képeiből nyílt kiállítás a Capa Központban.

március 20., 21:20

  • Kultúr
A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból

A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból

A világ legmagasabb épületétől a legkedvesebb pincérekig.

március 20., 15:38

  • Címlapon
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra

Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.

1 órája

  • Címlapon
Siralmas képet festenek az iskolapszichológusok: borzalmas mentális állapotban vannak a gyerekek

Siralmas képet festenek az iskolapszichológusok: borzalmas mentális állapotban vannak a gyerekek

Nagy részük diszkomfortos családi környezetben él és szorong, segítséget még mindig kevesen mernek kérni.

2 órája