- Kultúr
- Cinematrix
- kék bársony
- blue velvet
- david lynch
- kyle maclachlan
- isabella rossellini
- laura dern
- dennis hopper
Harminc éve vannak rémálmaink a levágott fül miatt
További Cinematrix cikkek
-
Már javában zajlik Keanu Reeves kultfilmjének fejlesztése, jön a második rész
- Végighazudta az életét, mégis olyat alkotott, amit milliók csodáltak
- A sorozatkészítés kulisszatitkairól kérdeztük a Peaky Blinders íróját, Steven Knightot
- Teljesen más lett volna a Star Wars egyik kulcsjelenete, ha Samuel L. Jackson nem lép közbe
- Eltolták a Pókember 4 premierjét Tom Holland miatt
Habár a hivatalos amerikai premiernek szeptemberben lesz a 30 éves évfordulója, a Pannónia Entertainment jóvoltából júniusban megint a mozikba került a Kék bársony, David Lynch mai napig hátborzongató thrillere, ami még 2016-ben is úgy tudja borzolni a kedélyeket, mint 1986-ban.
A Kék bársony mindent egyesít, amiről David Lynchet ismerni szokták: a kisvárosi idill keverése a brutális erőszakkal, a vonzódás az ötvenes-hatvanas évek amerikai popkultúrája iránt, a bizarr humor, a kegyetlen, szinte túlvilági figurák, és az álomszerű, meghökkentő képekben és ritmusban előadott történet mind ott van benne. Lynch karrierje szempontjából a legjobb pillanatban jött a Kék bársony, a Radírfej és Az elefántember sikere után az 1984-es Dűne-adaptáció rossz szájízt hagyott benne, és a legtöbb nézőjében is. Még messze volt attól, hogy a Twin Peaks népszerűségével az egész Egyesült Államok megismerje a nevét, de a Kék bársonnyal sikerült lefektetnie az alapját annak.
A történet a következő: egy egyenes, de ravasz fiú (Kyle MacLachlan, aki ennél jobban sosem volt Lynchnek öltöztetve) visszatér a szülővárosba, amikor apja lebénul. A kórház felé menet talál egy levágott fület egy mezőn, de úgy dönt, hogy szórakozásból elkezdi saját maga kinyomozni az ügyet, ebben segít neki a helyi nyomozó lánya (Laura Dern) is. A nyomozás során eljut Dorothy Vallens énekesnőhöz (Isabella Rossellini) és az őt sakkban tartó, terrorizáló, pszichopata Frank Booth-hoz (Dennis Hopper), és elkezd szépen lassan süllyedni az ártatlan kisváros addig ismeretlen sötét oldalának mocskában.
Mára a Kék bársony az egyik legnagyszerűbb amerikai filmnek számít, Lynch karrierjében pedig vitathatlanul az egyik csúcspont. De a premiernél nem volt ez így: Roger Ebert, akkori amerikai kritikusguru például egy csillagot adott rá a négyből, és harsányan kritizálta az erőszakossága, és a nőgyűlölete miatt. A Washington Post sem volt meggyőzve, Lynch fantáziáját Federico Fellinihez hasonlította a kritikus, de hozzátette, hogy a képességei mindig az elképzelései mögött loholnak. Ráadásul a kritika tételmondata az volt, hogy a vizuálisan mesteri rendezés ellenére nem emlékezetes belőle semmi.
A nagy David Lynch rémálom-határozó
Hetvenéves lett a filmtörténet egyik legnagyobb hatású rémálom-gyárosa. Végigvettük, hogy milyen hétköznapi dolgokból varázsolt pokoli víziókat.
Úgyhogy itt most megcáfolnám a Washington Post 1986-as kritikáját, és megmutatnám azokat a dolgokat a Kék bársonyból, amikre mindenki emlékszik, ha egyszer látta.
Az idilli élet

A Kék bársony nyitójelenete annyira ikonikus, hogy azóta is rendszeresen hivatkoznak rá, ha meg kell mutatni egy felszín és az alatta húzódó igazság között különbséget. A stáblista lengedező függönyei után az első dolog, amit látunk, az a fantasztikusan tökéletes, fehérre mázolt fakerítés, vörös rózsákkal az előtérben. Kevés olyan dolog, van, ami jobban meg tudná testesíteni a kisvárosi lét idilljét és ártatlanságát, de Lynch aztán továbbmegy, legalábbis az integető tűzoltónál már annyira nevetséges lesz az egész, hogy szinte már komédia. Aztán miután a főszereplő apja összeesik locsolás közben, a kamera behatol a vizes fűbe, és megmutatja, hogy valójában mi van ott: egy csapat egymást zabáló, zsizsegő bogár.
A fül

Ha józan ésszel végiggondoljuk, hogy miből is indul ki a Kék bársony cselekménye, és éppen nem vagyunk a film hipnotikus hatása alatt, akkor azért elég nonszensz: a főszereplő, Jeffrey Beaumont azzal szórakozik egy mezőn, hogy egy szakadt sufnit dobál kavicsokkal. Aztán amikor lenyúlna a sokadikért, akkor meglátja a fűben azt, ami beindítja a fantáziáját. Egy levágott fül. Kié? Honnan jött? Ki dobta ide és miért? Hogy lehet, hogy egy ilyen szép kisvárosban valakit megcsonkítanak, aztán egy darabját csak otthagyják a semmi közepén? Jeffreyt nem hagyja nyugodni a kérdés, Lynch kamerája pedig a film egyik pontján addig közelít a fülbe, míg el nem tűnik benne, onnantól pedig mi is fejest ugrunk a sötétségbe. A fül látványa pedig rímel a nyitójelenetben tüsténkedő bogarakra, ugyanis ez is tele van hangyával, amikor Jeffrey felemeli a földről. Az pedig külön vicces, amikor a főszereplő elviszi a nyomozó ismerőséhez, aki belekukkant a papírzacskóba, és annyit mond a fiúnak, nagyjából egy vasúti bemondó beleélésével, hogy hát igen, ez tényleg egy emberi fül.
Laura Dern, ahogy feltűnik a semmiből

Nem kell filmesztétának lenni, hogy rájöjjünk, a Kék bársonyban majdnem mindenből kettő van. A felszín és az az alvilág, az ártatlan tinilány és a szexuálisan kihasznált énekesnő, a perverz gonosz, és a hős, aki irtóra fél, hogy perverz lesz belőle. És ez egészen hamar nyilvánvaló lesz akkor, amikor a saját háza előtt, a tökéletes sötétségből feltűnik a szinte világító ruhájában Sandy, azaz Laura Dern. Illetve nem is feltűnik, hanem mintha szétnyílna az éjszaka és kilépne belőle a világosság, Angelo Badalamenti vonósaira. Ő testesíti meg azt a jót, és érinthetetlen ártatlanságot, akárcsak pár évvel később Laura Palmer, azzal a különbséggel, hogy Sandy viszonylag makulátlan marad a Kék bársony végére. A forgatáson Laura Dern valóban tizenéves volt, és habár előtte volt pár kisebb szerepe, Lynch csinált belőle ismert arcot ezzel a filmjével, majd utána az 1990-es Veszett a világgal.
Isabella Rossellini

És ott van Sandy tükörképe, Dorothy Vallens, aki feketében, hatalmas műhajjal énekel esténként a klubban, majd fogadja magánál Franket, a Kék bársony pszichopatáját, akinek a kedvére tesz, hogy gyereke és férje életben maradjon. Rossellini – aki a film után 4 évig együtt volt Lynch-csel – alakítása olyan, amire azt szokták mondani, hogy nem ismer félelmet. Levetkőzik, hagyja magát a vásznon abuzálni, a karaktere is egy olyan áldozat, aki Jeffrey segítsége nélkül nem sokra vinné. Ez volt a színésznő első komolyabb amerikai szerepe, és talán a legemlékezetesebb is. A Jól áll neki a halál mellett.
A kukkolás

A Kék bársony kulcsjelenetében Jeffrey beszökik Dorothy lakásába, hogy kiderítse, mi történik. A szekrényben bújik el, a nő észreveszi, levetkőzteti egy konyhakéssel a kezében, de a bosszúját megszakítja Frank Booth. Úgyhogy a fiú mehet vissza a gardróbba, ahol elkezdődik a film legkeményebb jelenete, amikor megismerjük a valódi gonoszt. És azt is megtudhatjuk, hogy a főszereplőnk nem feltétlenül egy olyan szép, ártatlan lélek, mint gondolnánk, mert habár először a nőt kukkolta, utána pedig azt a szörnyűséget, amit Frank művel vele, lehetetlen nem érezni benne azt, hogy izgatja, amit lát. Lynch pedig a jelenet nagy részét Jeffrey szemszögéből látjuk. Mi leszünk a kukkolók.
A csirkejárás
A Kék bársony az a film, amiben egy férfi gázt szív, majd megerőszakol egy nőt, aki egy darab bársonyt töm közben a szájában, de még így is hallatszik, hogy gyereknek tetteti magát. És ez az a film, amiben a főszerepő, hogy lenyűgözze a szomszéd lányt, egyszer csak úgy kezd el sétálni az utcán, mint egy csirke.
Frank, a vadállat

A filmtörténet egyik legsúlyosabb pszichopatája, Dennis Hopper felejthetetlen alakításában. Nem tudni, hogy Frank honnan jött, mi történt vele, mitől ilyen, és főleg, hogy milyen gázt szív. (Lynch és Hopper sosem nevezték meg pontosan, voltak tervek, amikor hélium lett volna) Azt viszont igen, hogy egy brutális figura, egy szexuális erőszaktevő, aki ingadozik az alfahím, és egy kisgyerek szerepe között, akinek bármikor eldurran az agya, aki leordítja Jeffrey fejét, amikor az Heinekent merészel kérni a melós amerikai sör helyett. Frank olyan, mint egy munkásosztálybeli démon, aki csak baszni és ütni akar, és amikor ő kap egyet Jeffreytől, csak még jobban bezsong. Hopper teljesen uralja a szerepet, félelmetes látni azt, ahogy dagadnak az erek a homlokán, miközben a szemében egy teljesen torz lelkivilág tükröződik.
A cukorszínű bohóc

Roy Orbison állítólag nem örült, hogy az egyik legnagyobb slágere egy ilyen filmben, ráadásul egy ilyen jelenetben kötött ki. Aztán sikerült beindítania másodjára is a karrierjét. A szóban forgó jelenet pedig egészen csodálatos: csak erre az egy alkalomra feltűnő Dean Stockwell sminkelt arccal, egy kézben tartott lámpába playbackeli Orbisontól az In Dreamst (Frank úgy kéri ezt a számot, hogy a „cukorszínű bohóc”, ez a dal első sora), mindezt egy eléggé lerobbant bordélyban. Hopper arcát érdemes nézni végig a jelenetben, a szemei majdnem kiugranak a koponyájából, még akkor is, amikor átszellemülten énekli a dalszöveget. Aztán az arca eltorzul, és látni lehet, hogy itt most beindul az őrület – és a gyorsító. „Most már sötét van” - mondja Frank, amikor vége a műsornak.
A boldogság mű madara

A Kék bársony végén azt hihetnénk, hogy minden rendben van. Frank halott. Jeffrey pihen a kertben, ott van a házban Sandy is, sőt, az egész család. Még a vörösbegyek is visszatértek, egy ott ül az ablakpárkányon, ni! És tényleg ott van egy madár, a nyitójelenetben látható bogárral a szájában. Csak éppen ez a madár látványosan fémből és műanyagból van. A család mégis úgy tesz, mintha ez lenne a legtermészetesebb dolog a világon. És ettől is olyan hátborzongató a Kék bársony: mert hiába hal meg a gonosz, aki rettegésben tartotta a közösséget, hiába oldódott meg minden probléma, a felszín alatt még mindig ott lesznek a bogarak, a boldogság pedig csak annyira lehet igazi, mint az a szerencsétlen robotmadár az ablakban.
A Kék bársony digitálisan felújított kópiáját a Művész moziban vetítik, az aktuális vetítési időpontokról itt lehet tájékozódni.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Kultúr
Pogány Judit: Katasztrófa, ami történik
A Nemzet Színésze többedmagával szólalt fel a Kolibri Színházért szervezett szolidaritási tüntetésen.
február 19., 17:50
- Kultúr
A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek
A gombafejűek pont olyan jól egészítették ki egymást, mint a Led Zeppelin muzsikusai.
február 19., 08:53
- Kultúr
Még nem szálltak el a Carson Coma álmai, vigaszágon kijuthatnak az Eurovízióra
A selejtezőn a zsűri a harmadik helyet adta a magyar zenekarnak.
1 órája
- Mindeközben
Le sem tagadhatná lányát Kate Moss, a rá megszólalásig hasonlító Lila merész szettben érkezett egy eseményre
14 perce
- Mindeközben
„Rájöttem, nem szerencsés a rajongók közül összejönni egy lánnyal” – Szerelmi életéről vallott Peter Srámek
1 órája
- Kultúr
A turisták ilyet még biztosan nem láttak Budapesten
Most először a külföldieket is várják.
február 19., 10:07
- Kultúr
A világ nem fog megváltozni, de az emberek hozzáállása igen
A Ludwig Múzeum új kiállítása gyakran ismétlődő kérdésekre keresi a választ.
február 19., 19:09
- Kultúr
Nigériai származású, brit színésznő játssza Jézust a népszerű musical új változatában
Az Oscar-díjra jelölt Cynthia Erivo a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepében bizonyíthat.
február 19., 20:32
- Címlapon
Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről
Volodimir Zelenszkij engedett az amerikai nyomásnak.
26 perce
- Kultúr
Dübörgött a divatipar Budapesten, három napig mindenki erre figyelt
Megteltek a kifutók.
február 19., 12:40
- Kultúr
A brutalista rendezője egy forintot sem keresett a filmjével
Brady Corbet szerint sok Oscar-jelölt alkotó a saját lakbérét sem képes kifizetni.
február 19., 09:05
- Mindeközben
Barnai Judit: Nagyon nagy esküvőt szeretnék, hercegnős ruhára vágyom, pedig ez egyáltalán nem én vagyok
4 órája
- Címlapon
„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót
Zoltán a börtönt is megjárta, mielőtt az utcára került, és azt mondja, már az utolsókat rúgja.
4 órája
- Kultúr
Mi köze van a tavaly megjelent regénynek az 1875-ben született hírlapíróhoz és gasztronómiai szakértőhöz?
A Könyvmustra harmadik epizódjában Kertész Edina A fotográfuslány című regényének nyomába eredünk, és felfedjük főszereplőjének valódi kilétét.
február 19., 20:22
- Kultúr
A kislány macskát fojtogatott, csak hogy érezzen valamit
Öndiagnosztizált erőszaktevő.
február 20., 10:56
- Kultúr
Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ
Több film és színész is érintett.
február 18., 05:49
- Címlapon
Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!
Szóba került az LMBTQ és Csipke Józsika is.
4 órája
- Kultúr
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást
Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.
február 20., 07:44
- Mindeközben
A Cápák között vállalkozója magára tetováltatta a terméke logóját, annyira hisz annak sikerében
8 órája
- Mindeközben
Évek óta nem hallani az RTL egykori műsorvezetőjéről: „Máig felismernek az utcán, megkérdezik, hová tűntem”
9 órája
- Címlapon
Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban
Az orosz−ukrán háborúról egyeztettek a felek, amikor furcsa jelenet zajlott le.
13 órája
- Címlapon
David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció
Az Egyesült Államok volt budapesti nagykövetét Orbán Viktorról és a demokráciáról kérdezték.
40 perce
- Mindeközben
Opitz Barbi faképnél hagyta a Házasság első látásra Szabiját, csúnyán összekaptak egy luxusétteremben
10 órája
- Kultúr
Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja
A Jókai 200 bicentenáriumi konferencián fel kellett kötni a gatyánkat.
február 19., 08:28
- Kultúr
Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között
Még mindig fél attól, hogy megfojtják a színházát.
február 19., 08:05
- Kultúr
Úgy néz ki, mint egy életfogytos, de nincs nála romantikusabb fickó
Hálószobasoul azoknak, akik túl vannak a párterápián.
február 18., 19:09
- Kultúr
Szakmai konzulensként segíti a Kolibri Színház új igazgatóját a teátrum korábbi vezetője
A hírre egy bábművész is reagált.
február 18., 14:57
- Kultúr
Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol
A Rebel Yell és a White Wedding című sikerslágerek szerzője három év után tér vissza.
február 18., 10:31
- Mindeközben
Millie Bobby Brown alig múlt 21 éves, de elérte, hogy mindenki tíz évvel idősebbnek nézze
12 órája
- Kultúr
Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni
Az Anima Sound System vezetője nagyinterjút adott az Indexnek.
február 18., 12:16
- Kultúr
Tom Jones júniusban ismét az MVM Dome-ban lép fel
Az énekes kilencedszer lép fel magyar közönség előtt.
február 18., 11:38
- Kultúr
A háborús Budapest, ahogy még sosem láttuk
Elkészült az első angol nyelvű kötet a főváros második világháborús éveiről.
február 18., 17:50
- Címlapon
A forgalomban és az ingatlanárakban is Európa tetején Magyarország
És ami most jön, az még erre is rátesz egy lapáttal.
2 órája
Rovataink a Facebookon