Elfogytak a rendezők Hollywoodban

GettyImages-129174641
2017.02.04. 13:05

Hollywoodban van egy kis probléma. A korábbi rendszertől eltérően a stúdiók már nem szívesen bízzák neves, menő, igazi A listás rendezőkre a legújabb franchise filmjeiket, inkább olyan, szinte ismeretlen figurákat keresnek, akik tévés vígjátékokat vagy alacsony költségvetésű horrorfilmeket rendeznek. Ez papíron még jól is néz ki, hiszen ki nem szereti a fiatal és tehetséges művészeket, de a valóság az, hogy pont ők lehetnek az átalakuló filmgyártás nagy vesztesei.

A 2010-es évekre mindössze négy film fér be abba az elképzelt húszas listába, amiben a legnagyobb kasszasikerek szerepelnek a Box Office Mojo adatbázisa alapján. Fontos kiemelni, hogy direkt eltekintünk az animációs filmektől, mert azoknak a rendezői, készítői sok szempontból saját halmazt képeznek az élőszereplős blockbusterekhez képest. Az is fontos, hogy a globális adatokat kell nézni, ami azért fontos, mert a '90-es évek végéig az amerikai filmpiacon túli bevételek annyira marginálisak voltak, hogy mindössze pár százalékát tették ki a jegyeladásoknak. Ahogy a Box Office Mojón is látszik, egészen a 2010-es évekig a következőképpen nézett ki a sikerképlet:

  • fogj egy ismert franchise-t, és add egy ismert rendezőnek;
  • fogj egy ügyes rendezőt, aztán meglátjuk, mennyire lesz sikeres a film

Utóbbiba tartoznak olyan nevek, mint Steven Spielberg (Indiana Jones, A cápa, Jurassic Park), James Cameron (Titanic, Avatar, Terminator), Ridley Scott (A nyolcadik utas: a Halál, Szárnyas fejvadász) George Lucas (Star Wars), Gore Verbinski (A Karib-tenger kalózai), Robert Zemeckis (Vissza a jövőbe), Ivan Reitman (Szellemirtók) vagy Roland Emmerich (A függetlenség napja). Ezek a rendezők éveken, sőt, évtizedeken át aktív franchise-t alkottak a saját filmjeikkel, amiknek köszönhetően sokáig divatt lett nagy blockbusterekhez nagy nevű rendezőt találni.

A felsorolást még bőven lehetne folytatni, de ebből talán látszik rendesen, hogy milyen sokáig volt teljesen alapvető az a hozzáállás, hogy ha egy stúdió nagy pénzt akar egy nagy márkából csinálni, akkor nagy, de legalábbis már bejáratott rendezőt kell találnia.

Igen ám, de ez a koncepció pár látványos kivételtől (Sötét lovag-, vagy a Gyűrűk ura-trilógia) nem hozta meg a várt sikert. Erről leginkább Tim Burton tudna mesélni, de Sam Raimi sem lehet büszke a Pókember 3-ra annak ellenére, hogy az ő filmjeik kifejezetten jól teljesítettek a mozikban. A technológia fejlődése és a mozinézők érzékenysége az ismert márkákra végül kezdte ráébreszteni arra a stúdiókat, hogy

felesleges súlyos milliókat költeni egy olyan neves rendezőre, aki túlságosan ragaszkodik a saját elképzeléseihez, miközben valamennyire egy ismert művet kéne hitelesen filmre vinnie.
Kapcsolódó
Hetvenmillió dolláros bukta lett az új Szellemirtók

Hetvenmillió dolláros bukta lett az új Szellemirtók

A Sony franchise-t akart építeni, de ebből már nem lesz semmi. Esetleg egy animációs sorozat.

Bármennyire is csúnyán hangzik ez, mégis csak pénzcsinálásról van szó, és az a stúdióknak sem fér bele, hogy a drágán leszerződtetett rendező túlzásba viszi a saját vízióját és/vagy képtelen leadni a saját alkotói szabadságából. Elég megnézni mekkorát bukott az új Szellemirtók, amit Paul Feig kizárólag női főszereplőkkel forgatott le. Erre a 2010-es években elég sokan rájöttek, de mind közül a Marvel és a Disney volt az, amelyek leginkább ráerősítettek arra az állításra, hogy a rajongók és mozinézők mondjuk egy szuperhősfilmben nem feltétlenül Tim Burton sötét tónusaira vagy Ang Lee finom metaforáira kíváncsiak, hanem egy jól ismert karakterre, ami végre nem okoz annyi csalódást, mint a szuperhősfilmek 90%-a, a Disney nagy bevásárlásáig a Marvelbe.

Mielőtt még azt hinnénk, hogy a Disney feltalálta a spanyolviaszt, érdemes először megnézni, mennyi olyan rendező van már a piacon, akik rögtön komoly márkákkal kezdték a filmezést. Zack Snyder például egész életében egy darab eredeti ötlet alapján forgatott filmet, de az Álomháború nélkül valószínűleg simán meglenne a filmművészet. Bryan Singer az elmúlt 20 évben mindössze három nem franchise filmet rendezett. James Wan vagy Justin Lin pedig egy-két kivételtől eltekintve csak olyanhoz nyúlt, ami már valaminek a folytatása, vagy később lett belőle több részes filmsorozat. És akkor nem is beszéltünk ennek a generációnak a kiskirályáról, J.J. Abramsről, aki a Super 8-tól és a tévésorozatoktól eltekintve kizárólag olyan filmeket rendezett, mint a rebootolt Star Trek első két része, a harmadik Mission Impossible vagy a hetedik Star Wars. Mindezt úgy, hogy az itt felsorolt rendezők (Bryan Singer Közönséges bűnözőkjétől, illetve az első Fűrésztől eltekintve) semmi olyan kritikai sikert nem értek el, ami 10-20 évvel ezelőtt indokolta volna, hogy millió dolláros márkákkal dolgozhassanak.

Martin Scorsese, Quentin Tarantino vagy Clint Eastwood azonban nem fog ifjúsági kalandfilmeket vagy szuperhősöket rendezni, miközben a tévézés csúcskorának köszönhetően egyre többen élesztik újra a karrierjüket, vagy kísérleteznek kisebb képernyőn. A menőbb rendezőket meg szinte képtelenség úgy megfogni, hogy sokuknak évekre előre lekötött szerződésük van különböző produkciókra.

Már megint a Marvel

A Hollywood Reporter két évvel ezelőtt hozott le egy bennfentes cikket a hollywoodi produkciók költségvetéséről, amiről kiderül, hogy a menőbb rendezők (Paul Greengrass, Ridley Scott, Christopher Nolan) 7-10 millió dollár körüli pénzt kapnak, de állítólag Nolan 20 milliót kaszált a Csillagok közöttel annak köszönhetően, hogy a fizetés helyett százalékot kért a bevételből. Ezzel szemben egy feltörekvő, fiatal, az első nagy költségvetésű filmjét készítő rendező 250-500 ezer dollár között keres, ami maximum egymillióra mehet fel. Nem véletlenül panaszkodott arra Joss Whedon a Bosszúállók után, hogy több pénzt keresett a saját gyártású online musicaljével 2008-ban, mint a Marvel csúcsteljesítményével. Ja, és ha már Whedon.

Eleinte még a Marvel is a jól (?) bevált formulát követte, amikor szép apránként elkezdte felépíteni a hőseit. A Vasembert a vígjátékairól ismert Jon Favreau, a Thort a Shakespeare-színész és -rendező Kenneth Branagh, az első Amerika kapitányt pedig a kalandfilmes Joe Johnston rendezte. Ezekkel a Marvel szerzett annyi lendületet, hogy a Bosszúállókra be merje vállalni minden nerd és geek kedvenc rendezőjét, a mainstreamben szinte ismeretlen Joss Whedont. Whedon addig szinte csak kultikus tévésorozatokon és képregényeken dolgozott, de még úgyis rizikós húzásnak tűnt, hogy a rajongók szinte követelték a munkára. A  húzás végül bejött , és talán ez is közrejátszott abban, hogy innentől kezdve a Marvel sokkal mélyebbről kezdte kihalászni a rendezőit.

Kapcsolódó
Vidám vendetta Whedontól

Vidám vendetta Whedontól

A Bosszúállók könnyed világmegmentés, ami szerencsére nem vész el a sok főszereplő között.

Alan Taylor egy rakás tévésorozat (Deadwood, Róma, Maffiózók, Mad Men, Szex és New York) után kapta meg a második Thor-filmet, hogy aztán iszonyatosat bukjon szegény a legutóbbi Terminátorral. A Russo testvérek (Joe és Anthony) a kritikus kedvenc Balfékek és Az ítélet: család sorozatokból jutottak el a legutolsó két Amerika kapitány-filmig, és ők veszik át Whedon helyét a következő két Bosszúállókban is. James Gunn konkrétan egy B-filmes horrorkomédia és egy méltatlanul elfeledett szuperhős dráma/vígjáték után csinált kasszasikert a Marvelen belül is marginálisnak számító Galaxis őrzőiből. A Hangya rendezői székében Edgar Wrightot váltó Peyton Reed konkrétan romkomokat csinált eddig, Scott Derrickson meg úgy ugrott be a misztikus Doctor Strange-be, hogy mindenki horrorfilmesként ismeri. Az inkább íróként ismert Shane Black mindössze egy darab nagyjátékfilmmel a háta mögött csinált jobb Vasembert, mint Favreau másodjára. És akkor nem beszéltünk még Ryan Cooglerről és Taika Waititről. Előbbi A megálló és a Creed után kapta meg a Fekete párduc rendezését, amit eredetileg Ava DuVernaynek szántak, és per pillanat kevés menőbb rendezőt találni nála. De a legérdekesebb így is az új-zélandi Taika Waititi, aki zenés vígjáték, vámpíros áldoku és más független filmes és tévés alkotások után megkapta úgy a Thor 3-at, hogy valószínűleg annak a filmnek a költségvetése kerül annyiba, mint az összes eddigi munkája együttvéve.

150-250 millió dolláros költségvetésű filmekről beszélünk, amiket olyan arcokra bíztak, akik ennek még csak a töredékéből is alig dolgoztak korábban.
Kapcsolódó
Pár ezer dollárból összejöhet, másnak százmilliókból sem

Pár ezer dollárból összejöhet, másnak százmilliókból sem

Manapság mindenki scifit akar csinálni, csak nem mindenkinek van hozzá elég pénze. Ezekből lesznek az igazi gyöngyszemek. Összeszedtük a legjobb kisköltségvetésű science fictionöket.

Kapcsolódó
Vizuális petting vagy a legeslegjobb Godzilla?

Vizuális petting vagy a legeslegjobb Godzilla?

Az egyiknek kevés a szörny, és sok a színész, a másik szerint így kell 2014-ben szörnyfilmet forgatni. A trükkök viszont szenzációsak. Duplakritika a nyár egyik blockbusteréről.

A Disney egyébként tényleg élen jár ebben, mert az Abrams-féle hetedik Star Warstól eltekintve máshol is ezt a taktikát használja. Az első antológiafilmet, a szerintünk harmadik legjobb Star Wars-film Zsivány Egyest az a Gareth Edwards rendezte, aki a mindössze félmillió dollárból készült szörnyfilmje után rögtön megkapta a Godzillát, majd ezt is. A sorrendben nyolcadik Star Warst Rian Johnsonra, a Looper és a Beépülve rendezőjére bízták, miközben a következő antológiafilmet az a Phil Lord-Christopher Miller páros rendezi, akik eddig csak animációs filmeken (Derült égből fasírt, A Lego-kaland) és akcióvígjátékokon dolgoztak (21 és 22 Jump Street). Bár utóbbit eredetileg egy szintén indie filmes arcra, Josh Trankre bízták, de egy meglehetősen szomorú történet lett belőle, és kvázi kirúgták.

Kapcsolódó

Mossa a kezeit a rendező a gyatra Fantasztikus négyes miatt

Josh Trank szerint egy évvel ezelőtt még jó volt a filmje, amit az amerikai kritikusok a földbe döngöltek.

A hollywoodi pénzgyár árnyoldala

Kapcsolódó
A szemünk előtt döglik meg a Fantasztikus négyes

A szemünk előtt döglik meg a Fantasztikus négyes

Pocsék lett a legújabb Marvel-film, erről pedig közösen tehet a rendező és a stúdió. Ez lesz a szuperhősfilmek állatorvosi lova, mutogatni fogják évekig.

Josh Tranket a fiatal rendezőgeneráció egyik nagy reménységeként kezelte a szakma és a szaksajtó is, köszönhetően Az erő krónikája c. kis költségvetésű, de annál hatásosabb szuperhősfilmjének. Trank gyorsan meg is kapta a Fantasztikus négyes rebootolását, illetve egy Star Wars-spinoffot is. A Fantasztikus négyes azonban elképesztően nagy bukta lett, tele volt a sajtó a filmmel kapcsolatos balhékkal, a színészekkel nem kommunikáló Trankkel, és az sem segített, hogy a film valószínűleg minden idők egyik legrosszabb szuperhősfilmjeként kerül be a történelemkönyvekbe. Szerencsétlen Tranket annyira megviselte az egész, hogy végül a Star Wars-spinoffot is elvették tőle, bár ő azzal magyarázta, hogy szeretett volna egy kisebb filmen dolgozni.

Josh Trank a Fantasztikus Négyes forgatásán.
Josh Trank a Fantasztikus Négyes forgatásán.

Egyre többször hozzák fel problémaként, hogy nem feltétlenül hasznos a fiatalabb rendezőknek egy-két jobb független film után azonnal százmilliós projektekbe kezdeni, amit alátámaszt Trank esete is. Eddig csak a Disneyhez köthető rendezőket soroltuk fel, pedig más stúdiók is hasonló rendszert próbálnak meghonosítani. David Bowie fia, a Holddal és a Forráskóddal ismertté vált Duncan Jones majdnem nagyot bukott a Warcrafttal, ha a kínai filmpiac nem hozza vissza a gyártási költség többszörösét. James Wan a Fűrész-, a hetedik Halálos iramban és a Conjuring-filmek után úgy rendez Aquaman-filmet, hogy a Warner és a DC még mindig csak szenved a Marvel mögött. A négy Halálos iramban-film után egy egész szórakoztató Star Treket rendező Justin Lin pedig már most annyi melóra szerződött le, hogy kb. 2020-ig semmi mással nem kell foglalkoznia, csak franchise-okkal. Ugyanis ő rendezi a Shaolin templom remake-jét, egy Jeremy Renner-féle Bourne-folytatást, a Space Jam 2-t és Hot Wheels-filmet, ami a népszerű matchbox kisautók adaptációja lesz. Ahogy látszik

az új rendező generáció kénytelen franchise-okban gondolkodni, mert önálló filmekre egyre nehezebb pénzt találni, a nagy költségvetésű produkciókra viszont nincs elég rendező.

Ez egy olyan helyzetet teremt elő, amiből hosszútávon a stúdiók profitálnak, miközben a rendezők nem feltétlenül járnak jól. A Washington Post is arról írt tavaly decemberben, hogy ugyan papíron tényleg jól néz ki, hogy Duncan Jones, Ryan Coogler vagy Rian Johnson százmilliós filmeket csinálhatnak, a valóság azonban az, hogy ez a stúdióknak éri meg igazán. Karrierépítési lehetőséggel kecsegtetve olcsón kötnek le tehetséges rendezőket, akik koruknál fogva valószínűleg már jobban képben vannak a feldolgozásra váró popkulturális termékkel, de tapasztalatlanságuk miatt sokkal hamarabb meghunyászkodnak a stúdióknak. A Marvel- vagy a Star Wars-filmek egy közös univerzumot, átfogó történetet képeznek, ezért valamilyen szinten meg van kötve a rendezők keze, ráadásul a művészi szabadságuk is korlátozva van, hiszen jól ismert karaktereket nem írhatnak csak úgy át, kényük kedvük szerint, ahogy a történetben sem kapnak teljesen szabad kezet, emiatt panaszkodott már Whedon mellett Alan Taylor és James Gunn is.

Kapcsolódó
A Marvel agya egy szupergeek

A Marvel agya egy szupergeek

Kevin Feige gyerekkora a képregényekről szólt, de azt soha nem hitte volna, hogy egyszer pont emiatt lesz Hollywood leghatalmasabb embere. A Marvel Studios fejeként filmjei eddig 8,3 milliárd dollárt termeltek. Londoni interjú.

Az egyelőre idő kérdése, hogy ez a rengeteg tehetséges rendező milyen szinten profitál az új rendszerből. Már most arról ír többek között a Hollywood Reporter is, hogy Marvel-filmek sikere nem a rendezőkön, hanem az írókon és producereken (ebben az esetben Kevin Feigén) múlik, akik a filmeket is tévésorozatos rendszerben kezelik. A franchise alapú filmgyártás egyre jobban hasonlít a tévésorozatokra, ahol a showrunner, az alkotók, vagy írók sokkal hamarabb lesznek ismertek egy sikeres produkció miatt, mint a rendezők. Ott van példának Steven S. DeKnight, aki eddig csak pár epizódot rendezett különböző sorozatokhoz, miközben olyan szériákon dolgozott producerként, mint a Spartacus, a Dollhouse vagy a Smallville. Legutóbb már ő volt a showrunner a Netflix és Marvel nagysikerű Daredevil-sorozatában, aminek köszönhetően 2018-ban nagyjátékfilmes rendezőként debütálhat a Pacific Rim következő felvonásával. Ebből is látszik egy olyan tendencia, hogy a film a tévére költözött trend szép lassan megfordult, és már a tévé kezd átköltözni a moziba. Ennek pedig lehet pont a klasszikus rendezők lesznek a legnagyobb elszenvedői.

Ne maradjon le semmiről!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Hamarosan új rektora lesz a Zeneakadémiának

Hamarosan új rektora lesz a Zeneakadémiának

A szaktárca több mint egy év után kiírta az új rektori pályázatot.

február 17., 11:11

  • Kultúr
Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Több film és színész is érintett.

február 18., 05:49

  • Kultúr
Hatalmas felháborodást keltett a házassága, még az anyja is kitagadta

Hatalmas felháborodást keltett a házassága, még az anyja is kitagadta

Ásvai Jókay Móric élete és halála.

február 18., 05:44

  • Címlapon
Németországra figyel az egész világ, de főleg a magyar kormány

Németországra figyel az egész világ, de főleg a magyar kormány

Rég volt ennyire izgalmas és bizonytalan a német politika.

1 órája

  • Címlapon
Vérátömlesztést kapott Ferenc pápa, egyre kritikusabb az állapota

Vérátömlesztést kapott Ferenc pápa, egyre kritikusabb az állapota

A Vatikán szerint a Szentatya „jobban szenved, mint tegnap.”

51 perce

  • Címlapon
Donald Trump: Remélem, hogy béketeremtőként és nem hódítóként emlékeznek majd rám

Donald Trump: Remélem, hogy béketeremtőként és nem hódítóként emlékeznek majd rám

Az amerikai elnök záró szónokként szólalt fel a CPAC konzervatív konferencián.

41 perce

  • Címlapon
Havasi Bertalan elárulta, miért nem akar többé Orbán Viktor sajtófőnöke lenni

Havasi Bertalan elárulta, miért nem akar többé Orbán Viktor sajtófőnöke lenni

A miniszterelnök évértékelőjére érkezve nyilatkozott a sajtónak.

tegnap, 19:03

  • Címlapon
Donald Trump benyújtotta a számlát Kijevnek, horribilis összeget követel

Donald Trump benyújtotta a számlát Kijevnek, horribilis összeget követel

Nagy árat fizethetnek az ukránok, de Zelenszkij nem ír alá semmit.

tegnap, 19:36

  • Címlapon
Saját szemünkkel láthattuk Marilyn Monroe tündöklését és zuhanórepülését

Saját szemünkkel láthattuk Marilyn Monroe tündöklését és zuhanórepülését

Magyar bőrgyógyász készítményeit használta a színésznő.

58 perce

  • Kultúr
Kommandók szállják meg Révkomáromot Jókai Mór születésnapján

Kommandók szállják meg Révkomáromot Jókai Mór születésnapján

Kevés híján beolvasztották a nagy író bronzszobrát.

február 17., 17:54

  • Kultúr
Kézi vezérlésű lett a MOME volt rektora, lejárt a kuratóriumnak szabott határidő

Kézi vezérlésű lett a MOME volt rektora, lejárt a kuratóriumnak szabott határidő

Böszörményi-Nagy Gergelyt is megkerestük az ügyben.

február 17., 17:01

  • Kultúr
Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

A Rebel Yell és a White Wedding című sikerslágerek szerzője három év után tér vissza.

február 18., 10:31

  • Címlapon
Havazásra lehet számítani Magyarországon vasárnap

Havazásra lehet számítani Magyarországon vasárnap

De az ónos szitálás sem kizárt.

44 perce

  • Kultúr
Nyáron újra megnyitnak a Notre-Dame tornyai

Nyáron újra megnyitnak a Notre-Dame tornyai

Visszaszámlálás indul.

február 16., 09:43

  • Kultúr
Kakas Márton alaposan helyre tette Jókai Mórt

Kakas Márton alaposan helyre tette Jókai Mórt

Elérhető az író sajátos önéletrajza.

február 16., 06:08

  • Kultúr
A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett

A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett

A párizsi éjszakában örökítették meg.

február 16., 06:08

  • Kultúr
Holtan találtak rá a Netflix sikersorozatának 24 éves színészére

Holtan találtak rá a Netflix sikersorozatának 24 éves színészére

Kim Szeron holttestére a barátja talált rá.

február 16., 15:53

  • Kultúr
Ilyen nagyszerű, amikor Lengyelország és Magyarország újra egymásra talál

Ilyen nagyszerű, amikor Lengyelország és Magyarország újra egymásra talál

Kiváló művészek kellenek hozzá.

február 16., 13:05

  • Kultúr
Navalnij-évforduló: ikonikus orosz lapnak szólalt meg Alekszej Navalnijról az Index szerkesztője

Navalnij-évforduló: ikonikus orosz lapnak szólalt meg Alekszej Navalnijról az Index szerkesztője

Péter Alvarez egyedüli magyar újságíróként nyilatkozott az Oroszországból kitiltott médiumnak.

február 16., 18:55

  • Kultúr
Egy csodás kísérlet hanyatlásának lehetünk tanúi Budapest közepén

Egy csodás kísérlet hanyatlásának lehetünk tanúi Budapest közepén

Az Iparművészeti Műzeum nyolc éve nem fogad látogatókat, nem jut pénz a felújítására.

február 16., 19:49

  • Címlapon
Hosszú évekre eltiltották a rendezéstől az Oscar-díjas alkotót

Hosszú évekre eltiltották a rendezéstől az Oscar-díjas alkotót

87 éve született Jiri Menzel.

57 perce

  • Címlapon
Hollywood bejelentkezett a koronáért a Sziklás-hegységben

Hollywood bejelentkezett a koronáért a Sziklás-hegységben

Luka Doncic megmutatta, miért volt érdemes elhozni őt az Angyalok Városába.

17 perce

  • Kultúr
Verbális mészárlás és szenvedés a luxusban – így emlékeznek a forgatásra A Fehér Lótusz szereplői

Verbális mészárlás és szenvedés a luxusban – így emlékeznek a forgatásra A Fehér Lótusz szereplői

Négy sztárt is mikrofonvégre kaptunk az HBO új évaddal visszatérő sorozatából.

február 16., 14:06

  • Kultúr
Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban

Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban

Rózsa magát okolja emiatt a Mákfagyiban.

február 16., 10:15