120 éve tart ámulatban a mozi, a kini, a bioskop

2018.04.28. 23:46

Szülei vegyészek, technikusok, vállalkozók voltak, bábái pedig vásári mutatványosok, akik eleinte épp annyi fantáziát láttak benne, mint a kardnyelésben vagy a különféle torzszülöttekkel való népriogatásban. A mozgókép megszülése nem ment egyszerűen. 1895-ös világrajövetelét hosszú, vajúdás előzte meg, amikor azonban a világra jött, tömegek voltak kíváncsiak rá. Ma már kevéssé ismert tény, hogy a mozgófénykép eleinte kifejezetten magányos szórakozásnak indult, amelyet egyszerre csak egy ember élvezhetett. Öntöttvas vagy fából faragott szekrényke fölé kellett hajolnia a kíváncsi szemeknek, és egy kurblit tekergetve megmozgatni a szekrénykében elhelyezett fényképek sokaságát. Edison Kinetoscope-ját azonban hamarosan felváltotta a filmszalagot kivetíteni is képes Kinematográf, amelyet már egyszerre többen is megcsodálhattak, jócskán megnövelve ezzel a mutatvány bevételeit.

A „Kinematográf” mellett a „Bioskop” volt a legelterjedtebb név, amivel idehaza először illették a gombamódra szaporodó vállalkozásokat, de ezeket a hazai közönség sem megjegyezni, sem értelmezni nem tudta. Ekkor magyar változatokkal próbálkoztak. Olyanokkal, mint a „Fényjátékház” vagy a „Villamos színház”, azonban ezekkel is csak olyan sikereket értek el, mint évtizedekkel később a „Képmagnóval”. Még a „Mozgóképszínház” járt a legnagyobb sikerrel, de ez is igazán csak akkor, amikor 1907 júniusában a Vígszínház színpadán egy kupléban elstartolt ennek becézett változata, a „Mozi” szó. Heltai Jenő volt a keresztapa, aki vélhetően a pesti köznyelvben akkor már terjedni kezdő „Kinematográf – Kini” mintájára alkotta meg a ma is használatos kifejezést. Az időközben egyre komolyabbá és igényesebbé váló vállalkozások azonban nem szívesen azonosultak a komolytalan becenévvel, és portáljukra továbbra is a hangzatos és előkelőbbnek tartott „Mozgóképszínház” és „Filmpalota” szavakat írták.

Az évek alatt az előadások liturgiája is nagy változásokon ment keresztül. Érdekes módon írásos feljegyzések helyett inkább hangfelvételek maradtak fenn a századforduló mozikultúrájának részleteiről, amelyeket minden bizonnyal többnyire hiteles forrásnak tekinthetünk. És mindez hogyan lehetséges? Úgy, hogy 1910 körül még mindig olyan nagy szenzációnak számított a mozgófénykép, hogy az akkoriban megszülető magyar kabaré is számos alkalommal választotta blüettjeinek helyszínéül a mozit. Ezekről szerencsére hanglemezek is készültek, amelyekből ma már ismeretlen filmes szakmákat is megismerhetünk. Ilyen a mozikikiáltó, a sűrű emberszagba fenyőillatot fecskendező levegőjavító, vagy a némafilmek alatt rendületlenül klimpírozó mozizongorás. A Gramofon Online szabadon elérhető és kutatható hangarchívumából az is kiderül, hogy száz éve milyen élményhez jutott a nyárspolgárés a baka ha moziba ment, de meghallgatható Heltai névadó kupléjának eredetije, sőt egy másik is, amit méltatlanul tűnt el a süllyesztőben. És ha mindez nem elég, íme egy hamisítatlan első világháborús frontoperatőr.

A Magyar Nemzeti Filmalap és Filmarchívum rendezésében most első ízben megrendezésre kerülő Magyar Film Napja kapcsán a Filmarchívumban őrzött fényképek és képeslapok segítségével megmutatjuk melyek voltak a magyar filmtörténet első hajlékai, vagyis a mára már alig álló százéves moziépületeink. A budapesti Uránia moziban rendezett kiállítás pedig bemutatja az első magyar film, „A táncz” keletkezésének történetét, amelynek 1901-es bemutatója előtt tisztelegve tették április 30-ra a filmünnepet a szervezők. Az országos méretű ünnepen a teljes Filmszakma arra buzdítja közönségét, hogy ezen a napon ne képernyő előtt, hanem nagyvásznon keresse az élményt, ami immár 120 éve tartja ámulatban az emberiséget.