Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- andy vajna
- rambo
- terminator
- sci-fi
- akciófilm
- karrier
- lovetta
- arnold schwarzenegger
- sylvester stallone
- bruce willis
Hét Andy Vajna-film, ami összesen kétmilliárd dollárt termelt
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Andy Vajna karrierje két nagy szakaszra bontható, már ha a hongkongi fodrász/parókakészítő időszakot nem számoljuk, a hollywoodira és a magyarra. Itthon akkor lett filmes nagyember, amikor már Hollywoodban nem minden ügynök ismerte a nevét, szóval részben időbeli is a tagolódás, de amerikai tevékenységét sem hagyta abba teljesen. Az kétségtelen, hogy amikor legjobban ment kint a szekér, akkor Vajna és libanoni haverja, Mario Kassar hollywoodi szupersztároknak számítottak.
Közös cégüket, a Carolco Pictures-t 1976-ban alapították, első filmjük a Szicíliai kereszt volt, amit nem finanszíroztak, hanem megvettek lábon, 130 000 dollárért, majd sikeresen adtak el olyan haszonnal, hogy elkezdhettek komolyabban dolgozni. 1980-ig irodájuk sem volt, de 1979-ben Az elcserélt gyermek munkálataiban már executive producerként vettek részt, majd 1982-ben elkezdődött az első aranykor, ekkor jelent meg a Rambo a mozikban. Vajna 1989-ben eladta az üzletrészét Kassarnak, és megalapította a Cinergi Pictures-t. A két cég egy ideig párhuzamosan működött, majd mindkettő megszűnt, a Cinergi 1998-ban, a Carolco 1995-ben. Vajna és Kassar 1998-ban C2 néven egy újabb céget alapított, majd 2008-ban ez is megszűnt működni. (A Carolco második aranykora, az 1990-es évek első fele Vajna nélkül zajlott, így a listánkban a Terminator 2, az Elemi ösztön és a Függő játszma nem szerepel.)
Vajna produceri tevékenységének legjobb hét filmje 1 987 195 827 dollárt hozott a konyhára, de milyen filmekkel is írta be magát a filmtörténelembe?
1. Terminator 3: A gépek lázadása (433 371 112) (2003)
A második, legsikeresebb filmhez még nem volt köze, de amikor a C2-ben ismét összeállt Kassarral, még két Terminatort forgattak. Schwarzenegger nagy haverja volt mindig is, és szívesen elvállalta a harmadikat, amiben Claire Danes és Nick Stahl mellett Kristanna Loken játszotta a gonosz terminátort (Arnold a Terminator 2 óta csak a jó gépember szerepét vállalja), és a számok alapján egy kifejezetten sikeres filmről beszélhetünk, de művészi szempontból nem volt az, sőt: a kritikusok szétszedték, értelmetlennek és feleslegesnek tartották.
2. Die Hard 3 (366 101 666 dollár) (1995)
A Cinergi legnagyobb dobása a Die Hard 3 volt, amiben Bruce Willis ötéves szünet után vette magára a koszos atlétát, hogy egy elmebetegnek tűnő bűnözővel játsszon macska-egér játékot New Yorkban. A film az év második legtöbbet termelő mozija volt, és Vajna joggal hihette, hogy innen ismét csak felfelé vezet az út, de nem így lett, mert az olyan bukták, mint a Skarlát betű (10,3 millió dolláros bevétel), a Shadow Conspiracy (2,3 millió) vagy a Deep Rising (11 millió) megpecsételték a cég sorsát, pedig voltak jó filmjeik még, a Tombstone című western vagy a Nixon semmiképpen nem nevezhető gagyinak.
3. Terminator Megváltás (365 491 792) (2009)
A negyedik Terminator-filmben Schwarzenegger csak egy apró CGI-szerepre ugrott be, helyette Christian Bale hátára rakták a terhet, ő meg nem nagyon bírta idegekkel (sem), elküldött pár embert a francba a forgatáson, ezek közül az egyik esetről hangfelvétel szivárgott ki, lett is belőle hepaj. De valljuk be gyorsan, igaza volt, a film a franchise megcsúfolása volt, rémes dialógusok, széteső történet, béna megvalósítás és az egész Terminator-mitológia nevetségessé tétele mindenkinek az agyára ment volna. Andy Vajnát még ez sem tudta eltántorítani a franchise-tól, és beszállt a tévésorozat-verzióba is, amiben Lena Heady alakította Sarah Connort, Summer Glau meg egy terminátort a sok közül. Nem volt sikeres vállalkozás ez sem, az első évad után ki is ugrott belőle.
4. Rambo II (300 400 432) (1985)
John Rambo visszamegy oda, ahonnan jött, azaz Vietnamba, és a háború befejezése után jó sok évvel megvív egy kis magánháborút, mert olyan nincs, hogy amerikai hadifoglyok ragadjanak a gaz kommunisták markába, ha kell, úgy hozza el őket, hogy egyenként rágja le a gazok kezéről az ujjakat. A legszadistább Rambo-film (jó, a 4. talán még rémesebb volt), de a nézők imádták, persze 1985-ben a vietnami háború még közelebb volt.
5. Az emlékmás (261 317 921) (1990)
Vajna legjobb sci-fi-je Philip K. Dick egyik művének átdolgozása, és ha túllépünk a béna trükkökön, és azon, hogy Schwarzenegger színészi képességei a kilencvenes években nem nagyon haladták meg egy súlyzóét, akkor egy remek akció-sci-fire emlékezhetünk, amiben már beplántált emlékek és egymást félig agyonverő dögös nők is szerepeltek. A rendezője az a Paul Verhoven volt, aki később a Showgirls című borzalommal beverte az utolsó előtti szöget is a Carolco koporsójába.
6. Rambo III (135 300 000) (1988)
Stallone Afganisztánban oroszokat öl, és a tálibokat segíti - hát nagyot fordult a világ azóta, na. Ez volt az a Rambo, amiben az írók és a rendező teljesen elszakadtak a valóságtól, és helikopterekre íjjal vadászó Rambót álmodtak meg maguknak. Nevetséges, rasszista film lett belőle.
7. Rambo (125 212 904) (1982)
A klasszikus, az a film, ami a Rocky mellett megcsinálta Sylvester Stallone karrierjét. A gyökér kisvárosi seriff és a csendes vietnami veterán története, ami itthon bevitte a köztudatba a rambókést és a házilag összevarrt sebeket, Vajnáék egyik legjobb filmje lett, van konkrét mondanivalója, a karaktereket rendesen megírták hozzá, Stallone meg állati jó hozza az utolsó utáni pillanatig békés, de amikor felpiszkálják, rém dühös katonaembert.
+1 A miniszter félrelép (1997)
Vajna első magyar filmje, amiben felvonult az akkori színésztársadalom krémje, és pont annyi aktuálpolitika volt benne, amennyit el lehetett viselni egy bohózatban. Meg Dobó Kata, a tetovált bokájával és vörös sörényével, sőt, fedetlen kebleivel is, hiszen az is kell egy közönségfilmbe. 750 000 nézője volt, és még a kritika is elnéző volt vele, Vajna meg úgy érezhette, hogy tessék, megmutattam, mit és hogy kell, lehet utánam csinálni. Azóta sem sikerült.
Címlapkép: Nánási Pál / Playboy.
DISCLAIMER:
Andy Vaja hollywoodi karrierjével kapcsolatban elég ellentmondásos információk lelhetők fel a neten, különösen ami a Carolcótól való távozását és annak időpontját illeti. Az Elemi ösztön forgatókönyvírója, Joe Eszterhas 2012-ben Budapesten tartott egy mesterkurzust, amin Vajnát többször a film producereként emlegette - annak ellenére, hogy az Elemi ösztön 1992-ben került a mozikba, a forgatására pedig 1991 szeptembere és áprilisa között került sor, azaz két évvel Vajna távozása után. Egy másik forrás szerint Vajna a Cinergihez akarta vinni a filmet, de Kassar 3 millió dollárt tett le érte Eszterhasnak, így csak a Carolco forgathatta azt le.
A Treminator 2 esetében hasonló a helyzet, a fimet 1990 októbere és 1991 májusa között forgatták, a mozikban pedig 1991 júliusában mutatták be. Hiába írja tehát Arnold Schwarzenegger a Twitteren, hogy Vajna milyen remek munkát végzett a T2-n, nekünk a hivatalos információkhoz kell ragaszkodnunk.
Rovataink a Facebookon