Törvények vannak, de nem azért, hogy megvédjék az embert
Interjú Matteo Garronéval, a Dogman című film rendezőjével

További Cinematrix cikkek
-
Elképesztő sztárparádét vonultat fel az új Bosszúállók-film
- Megérkezett az egyik legjobban várt Star Wars-sorozat új évadának kedvcsinálója
- Így néz ki Jude Law Vlagyimir Putyinként az orosz elnökről szóló filmben
- A Kamaszokból is ismert Erin Doherty az Indexnek: Felszabadító, amikor ennyire domináns nőt játszhatok
- Kiderült, mikor mutatják be Christopher Nolan Odüsszeiáját
Matteo Garrone rendezett már filmet a délolasz maffiáról (Gomorra), országának realityhőseiről (Reality), megfilmesített középkori tündérmeséket (Szörnyek és szerelmek), most pedig feldolgozta az egyik legdurvább olasz bűnesetet, ami a második világháború után történt az országban. A nyolcvanas években egy visszafogott kutyafodrász, Pietro De Negri megölt és állítása szerint megkínzott egy helyi amatőr bokszolót. A részletek gyomorforgatóak, de a nyomozás kiderítette, hogy amit az elkövető bevallott, annak nagy része egyszerűen nem volt igaz: nem kínozta sokáig az áldozatát, és nem követett el vele mindenféle borzalmas dolgot, a hatalmas mennyiségű elfogyasztott kokain miatt csak azt hitte, hogy mindez megtörtént. Megölni viszont valóban megölte a nála sokkal nagyobb, agresszív férfit.
Garrone nem a szenzációhajhászásra húzza fel az Oscarra is felterjesztett, de végül nem jelölt Dogmant. A forgatókönyve alapul veszi az igaz történetet, de csak kiindulópontként használja, Garronét sokkal jobban érdekli az, hogy mi zajlik le belül egy ilyen emberben – aki nem erőszakos, nem veszélyes, látszólag nem ártana a légynek sem –, és nem az, hogy mit képes művelni.
Ebben pedig nagy segítség a két főszereplője: a Cannes-ban díjazott Marcello Fonte alakítja a gyámolatlan kutyást, Edoardo Pesce pedig a nála kétszer nagyobb agresszort. Az utóbbi hivatásos színész, az előbbit viszont teljesen véletlenül találta a rendező, amikor a bűnözők rehabilitációs intézetében próbáltak amatőr szereplőkkel. Az egyik színészjelölt szívinfarktust kapott, ezért a szociális gondozóként dolgozó Fonte ugrott be a helyére, aki már tudta az összes szöveget fejből. Fonte annyira megtetszett Garronénak, hogy megtette főszereplőnek.
Az olasz alkotóval telefonon tudtunk beszélgetni. Megkérdeztük a Dogman szinte posztapokaliptikus forgatási helyszínről, Roberto Benigniről, az amerikai felkérésekről, és arról, hogyan sikerült hitelesen megmutatni, hogy egy hűtőszekrénybe bezárt, dermedt kutyát felélesztenek.
Hogyan kezdett hozzá az eredeti történet feldolgozásának? Az igazság legkisebb részletének is utánanézett, vagy inkább csak abból indult ki?
Nos, ez egy hosszú folyamat volt. 13 évvel ezelőtt kezdtem el először foglalkozni ezzel a sztorival. Amikor megírtam az első forgatókönyvet, akkor még hűen követtem azt, ami a valóságban megtörtént. Akárhányszor visszatértem a szöveghez két film között, mindig átírtam, és azt vettem észre, hogy más kezdett el érdekelni benne, és egyre lazábban álltam az adaptációhoz. A forgatókönyv, amit leforgattunk, a hetedik változat volt. A végére más lett a történet is, és más lett Marcello karaktere is a valósághoz képest. Mert a valóságban egy brutális bosszú történt. A mi változatunk sokkal finomabb, Marcello figurája pedig sokkal érzékenyebb, nem annyira erőszakos. Sőt, néha egy kicsit komikus is, sokat merítettem Buster Keaton és Charlie Chaplin figuráiból.
Tényleg eredetileg Roberto Benignit kereste meg a szereppel?
Igen! Ő volt az első színész, akit 13 éve megkerestem, sőt, személyesen vittem el neki a forgatókönyvet. Ami akkoriban még tele volt erőszakkal, úgyhogy nem vállalta. Nagyon kedvesen utasította vissza, és igaza volt.

Mondjuk, ha komikusnak szánta a figurát, akkor ideális választás lett volna.
Az én fejemben a főszereplő karaktere komikus és tragikus volt egyszerre. Amikor megtaláltam Marcellót, akkor jöttem rá, hogy valójában nem is különbözik annyira Benignitől. Roberto Benigni naiv, kedves, érzékeny komikus figurákat szokott játszani. Nagyon vicces volt látni, hogy ő adja át a legjobb színésznek járó díjat Marcellónak Cannes-ban.
Annyira érdekes, hogy úgy írja le a főszereplőt, mint egy érzékeny, naiv, szinte komikus szereplőt. Aki közben kokaindíler is.
Ha valaki érzékeny, az nem azt jelenti, hogy teljesen őszinte és tökéletes. Marcello karaktere tele van ellentmondásokkal, azért tetszett nekem ennyire. És tele van félelemmel is. Mint megannyi ember, akit ismerek, magamat is beleértve. Ha az ember egy erőszakos közegben él, akkor normális, hogy van benne félelem, hiszen bármikor történhet bármi, akár vele, akár a szeretteivel. De nagyon szeretem Marcello karakterét, és muszáj is szeretnem a főszereplőmet, mert anélkül nem tudnék filmet készíteni róla. Viszont tisztában vagyok azzal, hogy a történeteim szereplői néha hibáznak. Marcello pedig sokszor hibázik, és együtt kell élnie a következményekkel. Például fél Simonétól, de többször is megmenti az életét. Olyan, mintha egy kicsit le is nyűgözné.
Tudna beszélni egy kicsit a másik főszereplőről, Edoardo Pescéről, aki Simonét alakítja? Őt hogyan instruálta?
Edoardo teljesen megváltozott a szerephez. Az arcán egy protézis volt, érdemes megnézni egy képet róla máshonnan, meg se lehet ismerni. Nagyon sokat próbáltak Marcellóval, hogy megtalálja a szerepet. Az ő karaktere nem beszél sokat, és nagyjából tíz percet lát előre az életből. Mindent azonnal akar. És ez volt az ő színészi munkájának vezérfonala.
A film tele van hosszú, kézből felvett beállításokkal, mi vonzza ezekhez?
Legtöbbször én vagyok a kamera mögött, és néha csak engedelmeskedem az érzelmeimnek. Ezekre a hosszú beállításokra nem készülök, de mindig történik valami, amitől elkezdem követni a történéseket. Például a filmvégi kép annyira erős volt, hogy hagytam forogni. De ezeket nem mindig tervezem előre.
És annál a jelenetnél, amikor az egyik szereplő kivesz egy élő, de mozdulatlanná dermedt kutyát a hűtőszekrényből?
Akkor is én mozgattam a kamerát, ott kihasználtuk azt a pillanatot, amikor nem a főszereplőt követjük, és a műkutyát kicseréltük egy igazira. Sikerült megoldani azt is, hogy az igazi kutya nedves legyen, mozdulatlan, és csak egy kis idő után kezdjen remegni, hogy ne vegyük észre a különbséget.
A Dogman környezete egészen elképesztő, a Villaggio Coppola nevű elhagyatott üdülőtelepen játszódik Dél-Olaszországban. Miért ezt választotta helyszínnek?
Azért választottam, mert nekem már nagyon ismerős. Itt forgattam 2001-ben a Balzsamozó című filmem, majd 2007-ben a Gomorra egy részét is. Nagyon szeretem ezt az atmoszférát. Olyan meghatározó, mint a falu a modern westernfilmben. Ez volt az ideális helyszín ehhez a sztorihoz, mert nagyon fontos volt a történetben Marcello viszonya a közösségével. Fontos volt találni egy helyet, ahol mindenki ismerhet mindenkit. Nekem ez a környezet olyan, mintha egy határvidék lenne, ami szimbolikusan megjeleníti a társadalmunkat.
Szinte törvényen kívüli területnek tűnik.
Törvények vannak, de nem azért, hogy megvédjék az embert. A filmbeli rendőrök is azt ígérik, hogy minden rendben lesz, de nem bízik bennük senki. Ez az érzés általános, ezért nem kell Dél-Olaszországig menni, Európa bármelyik pontján megcsaphatja az embert.
A Gomorra után nyilatkozta, hogy producerek elkezdték bombázni amerikai forgatókönyvekkel. Ez tíz évvel később is tart?
Dehogy. Elfelejtettek. Vagyis inkább én felejtettem el őket.

De így visszatekintve, érdekelte önt valaha, hogy elmenjen az Egyesült Államokba filmet készíteni?
Engem a filmkészítés maga érdekel. Szeretem, hogy ezt meg tudom tenni a hazámban, és nem kell külföldre mennem. Az olasz film mesterein nőttem fel, büszke és boldog vagyok, hogy én is itt dolgozhatok. Aztán persze lehet, hogy egy nap lesz egy olyan ötletem, amihez külföldre kell mennem. Ha a történet visz el egy másik országba, annak lehet értelme.
Most min dolgozik?
A Pinokkió-filmen! Tudja, hogy ki lesz Dzsepettó? Elmondom, mert már beszéltünk róla: Roberto Benigni.
Volt ő már Pinokkió is a saját filmjében.
Igen, de az teljesen más volt, ott felnőtt emberként játszott el egy gyereket. Itt viszont más lesz. Benigni ősei között vannak szegény toszkánai földművesek, úgyhogy közel áll hozzá a szerep.
A Dogmant január 24. óta játsszák a magyar mozikban.
Borítókép: Matteo Garrone olasz rendező és Marcello Fonte olasz színész a Dogman című versenyfilmje bemutatójának alkalmából tartott fotózáson a 71. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon 2018. május 17-én. (MTI/EPA/Franck Robichon)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Kultúr
Gálvölgyi János a politikai hovatartozásáról vallott
A színész a mai televíziózásról is kifejtette a véleményét.
március 22., 06:03
- Kultúr
Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György
A nemzet színésze kilenc éve veszítette el korábbi párját.
március 22., 15:43
- Kultúr
Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak
A séf meglepő dolgokat talált az ételekben.
március 22., 09:49
- Kultúr
A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként
Steven Knight a többi színész teljesítményéről is elmondta a véleményét.
március 21., 21:25
- Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre
Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?
március 22., 05:50
- Kultúr
Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya
Telefonon beszélt a hatóságokkal, miután holtan találtak a sztárpárra.
március 22., 14:04
- Címlapon
Karácsony Gergely szerint szégyen, amit Vitézy Dávid és Magyar Péter csinált
A főpolgármester szerint szégyen és gyalázat, ami történik.
1 órája
- Kultúr
Sós Bálint Dániel: 100 millió forint közpénzről beszélünk, nagy volt a felelősség
A Berlini Filmfesztiválon bemutatkozó rendező-forgatókönyvírót filmje hátteréről kérdeztük.
március 22., 15:16
- Címlapon
Hatalmas a káosz Rajkánál, több mint tíz kilométeres a torlódás
Egy olvasónk szerint a kamionosok verekednek, és egész éjjel hallatszott a „dudaszó”.
2 órája
- Címlapon
Donald Trump még nagyobb vámokkal fenyegeti Kanadát és az Európai Uniót
A jelenleg tervezettnél jóval nagyobbal, ha közösen próbálnak fellépni ellene.
43 perce
- Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila
Ez az őrület egy formája.
március 22., 11:20
- Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal
Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.
március 21., 15:33
- Címlapon
Döntött az ügyészség Orbán Viktor március 15-i beszédének ügyében
A kormányfő kijelentette: jön a húsvéti nagytakarítás, „átteleltek a poloskák”.
4 órája
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij vészjósló kijelentés tett: Vlagyimir Putyin hamarosan meghal, és akkor mindennek vége
5 órája
- Kultúr
Ellopták és eladták Eminem több tucat kiadatlan dalát
Egy férfit már meg is vádoltak az ügyben.
március 21., 12:31
- Kultúr
Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott
Látott már terhes anyát gépfegyverrel lövöldözni?
március 22., 19:59
- Kultúr
Kisebb lázadás tört ki Takaró Mihályék kitüntetése miatt
Tompa Andrea, Tóth Krisztina és Garaczi László is beállt a Szépírók Társasága mögé.
március 20., 08:27
- Címlapon
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
5 órája
- Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk
A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.
március 22., 19:22
- Címlapon
Majka nem félti a nőket az udvarlástól, Ördög Nóra: Szabadságot a melleknek!
Nézze meg ön is, mit gondolnak a műsorvezetők a melltartó nélküli világról!
35 perce
- Kultúr
Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban
Az író szerint szégyen, amit a Fidesz csinál.
március 20., 12:01
- Címlapon
Gálaesten ünnepelték a magyar tévések legjobbjait, RTL–TV2: 7–6
Majka majkásan beszólt a TV2-nek.
2 órája
- Kultúr
Húspiacra hajtják a lányokat, amit bálnak neveznek
Ezért üt akkorát ma is a Bennet család története.
március 20., 19:25
- Címlapon
Vidnyánszkyék kinézték Székesfehérvárt, de ebbe egy másik Vidnyánszky is beleszólhat
Heten indultak a Vörösmarty Színházért, országos erők csapnak össze.
2 órája
- Kultúr
A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból
A világ legmagasabb épületétől a legkedvesebb pincérekig.
március 20., 15:38
- Címlapon
Az Európai Bizottság azt kéri az uniós polgároktól, hogy állítsanak össze egy 72 órára elegendő túlélőcsomagot
A tagállamok felé is kéréseket fogalmaztak meg.
tegnap, 19:45
- Kultúr
Ez a filmecske két perc alatt olyat mutat, amire évtizedek múlva is emlékezünk
Mindenkiről szól.
március 21., 05:54
- Kultúr
Ez a doboz meghatározta a rendszerváltás előtti időszakot, az állam játékszerként használta
Azt remélik, nem tér vissza.
március 21., 05:55
Rovataink a Facebookon