Nem csoda, hogy nem merték bemutatni ezt a filmet

011
2020.04.08. 05:04

Kevés ízléstelenebb film létezik ennél,

gondolja az ember a Vadászat első fél órája alatt. És egyúttal azt is nagyon könnyen megérti, miért döntött úgy annak idején a Universal stúdió, hogy mégsem mutatják be a filmet, csak majd valamikor később, amikor az emberek már többé-kevésbé megfeledkeztek a tervezett premierhétvége előtti, amerikai mészárlásokról. A Vadászat ugyanis arról szól, hogy pár gazdag ember puszta szórakozásból foglyul ejt pár szerencsétlent, kipeckelt szájjal kiengedik őket egy mezőn, majd biztonságos távolból nekiállnak levadászni őket, automata fegyverekkel, meg a földbe ásott aknákkal és rejtett gödrökkel, amelyekben karók nyársalják fel, aki beleesik. És a film jólesően lubickol mindennek a képi megjelenítésében.

Persze finoman szólva sem ez az első embervadászos film a történelemben, de ezek legnagyobb részében a vadászat valamilyen elnyomást kritizál: a két legutóbbiban, a Battle Royale-ban és Az éhezők viadalában is a diktatúra elviselhetetlenségét és könyörtelenségét szimbolizálja az ötlet. A puszta szórakozásból levadászott emberek témájának felhasználása egy puszta szórakozásból készített filmben tényleg annyira visszataszító, amit nem szívesen néz az ember.

Épp ezért nem tett jót a Vadászatnak, hogy mire a stúdió végre be merte volna mutatni, a koronavírus miatt bezárt az összes mozi, és végül online letölthetővé vált a film a mozis premier helyett. Mert így talán sokan megnyomják a stop gombot még azelőtt, hogy kiderülne, azért van valami kis gondolati tartalom is a mészárlás mögött, még akkor is, ha ez hosszú ideig nem egyértelmű.

De ez a „mondanivaló” eléggé döcög. A sztori szerint ugyanis a felvilágosult, liberális, klímatudatos, politikailag korrekt amerikaiak vadásznak a csőcselék tagjaira, a rasszista, összeesküvés-hívő redneckekre, olyannyira vigyázva az alkotmányosságra, hogy addig nem is kezdenek el lőni, amíg a fogva tartottak nem tüzelnek rájuk, mert onnantól már önvédelemnek lehet nevezni a vadászatot. Ami ötletnek ötlet, de gondolatilag azért elég sovány: így egyszerűen áthelyezi a csőcselékhez társított sztereotípiákat („lenyomni erőszakkal, aki nem ért egyet velünk”) a liberálisokra.

Ettől viszont az egész csak egy közepes vicc, semmi több, mert társadalmi parabolaként így egyszerűen nem működik a film.

Ahhoz az kéne, hogy a liberális/polkorrekt gondolkodásmódból tényleg következzen valahogyan az erőszak. Az egy sokkal gondolkodósabb, kevésbé primer szinten működő film lehetne arról, hogyan fordul át a rosszul értelmezett politikai korrektség és túlzott elfogadás valami károsba: erről szól például A négyzet című svéd művészfilm. De, igaz, ami igaz, abban kevesebb a látványos gyilkolászás.

006
Fotó: Universal Pictures

Pedig a Vadászat ennyit tud, és nem többet: ez az alapötlete, és itt meg is áll, de ezt legalább teljesen tisztességes színvonalon kivitelezi. Illetve van benne a végén még egy ötletes – de azért nem letaglózó – csavar, amiből legalább kiderül, hogy valóban Damon Lindelof, a Lost és a zseniális Watchmen sorozat forgatókönyvírója volt az egyik író, nem csak valamelyik asszisztense diákmunkás órabérért. De ezen kívül pontosan annyit ad a film, amennyit az ember elképzel a sztorileírás vagy az előzetes alapján: a semmi emlékezeteset nem mutató, bár vagány Betty Gilpin menekül a vadászai elől, és aki az útjában van, azt megöli, majd a végén jön a nagy leszámolás (biztos mindenki állatira izgul, hogy ki nyer).

Ha valamiért érdemes lehet megnézni a filmet, az csakis a forgatókönyv (a másik író a Watchmenen is dolgozó Nick Cuse volt), mert egyedül abban vannak itt-ott jobb ötletek. De ez sem tökéletes azért, közel sem; például olyannyira nincsenek felépített jellemek, hogy amikor a végén kiderül valami nagy újdonság a főszereplőről, az sem jelent semmit, mert nem nagyon van mihez viszonyítani, ahogy a negatív szereplők állítólagos nagy liberalizmusa is legfeljebb egy-két ironikus megjegyzésből derül ki. A film többi részére meg nincs jobb szó annál, hogy korrekt: korrekt a látvány, azaz nem gagyi, de nem is ad semmi meglepőt, korrekt a rendezés, és biztos korrekt a zene is, bár nem tudnék belőle felidézni egyetlen dallamot sem.

014
Fotó: Universal Pictures

Szóval Lindelof ide, az eddig főleg híresebb sorozatok (A hátrahagyottak, Amerikai istenek, Westworld) pár epizódja környékén feltűnt rendező, Craig Zobel oda, a Vadászat tulajdonképpen az, amivé az egyszer ijedtségből, egyszer meg kényszerűségből eltolt premier tette: egy egyenesen csak streamingre gyártott B-film, amelyet,

ha lennének még olyanok, talán készíthettek volna egyenesen videokazettára is.

Különösebb érzelmek nélkül vinnénk vissza a kölcsönzőbe.

A Vadászat című film bemutatója április 16-án lett volna, de ez a járványveszély miatt elmaradt, legfeljebb alternatív módokon lehet hozzáférni.

Ne maradjon le semmiről!